Installera laddbox eller inte?

Vi har precis köpt en Skoda Superb iV (med 13 kWh batteri). Att ladda detta mindre batteri från 0% med medföljande sladd via vanliga elkontakten tar ca 5h, vilket inte är särskilt länge.

Har testat att ladda från 0% via snabbladdare (med maxkapacitet på 11 kWh), vilket tog ungefär 2.5h, så ingen större tidsbesparing. Gissar att den laddar lite lugnare pga hur mycket batteriet klarar av att ta emot utan att bli för varmt. Tänker jag rätt?

Finns det något skäl att lägga 6000kr på en laddbox? Jag har svårt att motivera det ekonomiskt. Man sparar ju inte särskilt mycket tid vad jag kan se. Några andra fördelar?

Om du klarar dig med utrustningen du har idag, varför krångla med något sådant?

1 gillning

Möjliggör laddbox att ni kan köra mer på el?

Nej. Det räcker att sätta in sladden på kvällen som det är nu för att elen ska räcka till pendlingen dagen därpå.

Jag tänker lite så också, men när jag spanat runt på andra hus med hybridbilar verkar många ha installerat laddboxar. Det känns ju dock onödigt. Men kanske är det jag som missat någon dold fördel?

Perfekt. Då blir ni ju inte gladare av att den laddat klart tidigare.

De flesta är lite smådumma i huvudet, så vad omgivningen gör är inget att haka upp sig på. Ungefär som när många betalade för att få sin gamla olje-, ved- eller pelletspanna skrotad och bortforslad i samband med att de gick över till värmepump.

Jag hade nog kört på laddbox. Både pga brandsäkerhet, men också på smidigheten att ladda fortare.
Jag resonerar lite som så att den stora ekonomiska motiveringen rör väl ändå bilköpet i sej och inte själva laddboxen.
6000:- är ju inte en hisnande summa.
På vintern lär du ha mer behov av laddning om du vill nyttja elen fullt ut, då räckvidden förmodligen kommer halveras.

1 gillning

Vanliga vägguttag och bakomliggande kabeldragning är inte konstruerade för att hantera långvarig hög belastning vilket det blir när fordon laddas.

Kabelbrand är mycket dyrare än en laddbox. Att ladda bil från vägguttaget är att vara dumsnål.

17 gillningar

Man kör inte full fräs från ett vanligt vägguttag, vilket det inte heller låter som TS gör med tanke på tiden det tar att ladda. Detta var ett problem i elbilens barndom, nu är det alla möjliga inbyggda skydd i laddarna.

Antagligen är det enfasladdning då på typ 3.6kw max.

230V laddaren jag fick med min plugin går att ställa ner. Men givetvis tar det längre tid då. Har eluttag draget 10cm nedanför elskåpet och det gick bra att ladda där. Men nu när vi ändå har laddbox så använder vi den.

Kablar och installationer i väggen är fortfarande lika underdimensionerade.

3 gillningar

13kwh på 5 h =2600w vilket är full fräs i ett vanligt vägguttag. Vägguttag är inte gjorda för att klara så hög belastning under lång tid ej heller kablarna i väggen

5 gillningar

Japp, TS borde sänka till kanske 8 ampere. Laddtiden blir längre men bilen hinner ändå ladda fullt över natten.

Däremot blir det större laddförluster med långsammare laddningen, så det blir lite dyrare att ladda samma mängd.

Man får absolut ”full fräs” i 1-fas om man vill, vilket beroende på anläggningens beskaffenhet kan vara en överbelastnings- och brandrisk. Shuko är inte till för kontinuerlig belastning under lång tid.

Jaså, hur vet TS framledning i väggen det?

Nejdu TS - om du tvunget ska snåla på elsäkerheten så dra ner amperetalet till hälften eller så lågt det går.
Konsekvensen blir höga laddförluster, lång laddtid, hög belastning på shuko och begränsade möjlighet att tidsstyra laddningen utöver vad bilen själv klarar.

Jag kör laddbox med inbyggd kabel, som viras snyggt runt boxen. Ingen skitig sladdj-vel in och ut ur bilen stup i kvarten.

3 gillningar

Vad gäller laddning från ett vanligt vägguttag så är det ingen fara för överbelastning om du inte tar ut mer än 10 ampere (2300 Watt) från uttaget. Kablarna i huset är dimensionerade att klara en temporär överbelastning och uttagets säkring är så dimensionerad att den löser vid en överbelastning. Kör max 10 ampere (2300 Watt) från uttaget så är du säker och slipper köpa en onödig laddbox. Själv kör jag fossilt för att slippa laddning och tveksamma körsträckor beroende på släp och backar samt väder och vind.

2 gillningar

Känns som att det är mycket skräckpropaganda kring överbelastning, brand, försäkringsproblem etc på nätet när man kollar runt.

Vi har ett modernt hus byggt 2016, så jag är inte så orolig för underdimensionerade elkablar etc. Laddaren kör max 10A, uttaget sitter 2m från elskåpet och vid ev fel bör väl säkringen i elskåpet slå av innan något större sker.

Så jag förstår fortfarande inte varför jag behöver en laddbox. Allt man läser på nätet känns som uppenbar försök att prångla på folk prylar

3 gillningar

Glöm inte att kolla med försäkringsbolaget att detta antagande håller vid eventuell brand där man kommer fram till att det var laddningen som startade branden…

1 gillning

Nej…
I mitt yrke har jag sett en hel del brända uttag när folk har laddat sina bilar i ett schuko uttag. Uttagen är inte framtagna för kontinuerlig belastning under så lång tid. Om du är rädd om din anläggning så installerar du en laddbox.

5 gillningar