Jag har sagt mitt och avråder starkt från att ladda i vanligt ladduttag. Avrådan är baserad på ellära och kunskap om hur installationer faktiskt är klassade och dimensionerade, även i nya hus.
Men för all del, ladda så det står härliga till
Ignorance is bliss!
Ett vanligt schukouttag är inte konstruerat eller typgodkänt för 10A under den tid det tar att ladda en bil, rekommendationen du ger är direkt farlig!!
Är inte brända uttag en konsekvens av att man drar ut eller sätter in sladden med full effekt på snarare än lång laddning med hög effekt? Laddade min elbil i 13A 1-fas under 4 år utan någon synlig påverkan.
Självklart vet jag inte exakt hur TS elinstallation ser ut men jag vet att i stort sett alla bostadshus i Sverige är avsäkrade med 10 ampere till vanliga vägguttag (Schuko). En del hus, speciellt nyare, kan dock vara avsäkrade med 16 ampere, vilket är max vad Schuko är dimensionerat för. Tror knappast att något normalt svenskt bostadshus har klenare kablar än 1,5 mm2 kopplade till schuko uttagen och det räcker gott för 10 ampere. Kan inte se något problem att ladda en elbil med 10 ampere från dessa uttag men kanske bättre att sänka till 9 ampere om säkringen löser. Garage är ganska ofta avsäkrade med 16 ampere och ofta med kraftigare 2,5 mm2 kablar och då kan man ladda bilen med en högre strömstyrka, kanske 15 ampere för att vara säker på att säkringen inte löser ut.
Nu kommer vi till det som åtminstone jag anser kanske kan vara farligt.
Ett schuko uttag är ju dimensionerat för max 16 ampere, vilket innebär att det saluförs många apparater som drar upp till 16 ampere och med en stickpropp som passar i vägguttaget. Om då uttaget är avsäkrat med en 16 ampers säkring men med 1,5 mm2 huskablar, vilket är tillåtet, så kan kablaget möjligen bli för varmt om man belastar det med 15-16 ampere under en längre tid, speciellt om huskablaget är av större längd före och/eller efter säkringen. Kraftigare 2,5 mm2 kablar är att föredra men är endast en rekommendation. En blunder från reglerande myndigheter kan man tycka men det finns säkert en orsak till detta och jag vet att elektriker ibland rekommenderar 2,5 mm2 för 16 ampere säkringar. Själv har jag Schuko uttagen i mitt garage säkrade med 16 ampere och 1,5 mm2 kablar anslutna efter säkringen, ett jobb som jag lät en certifierad elektrikerfirma utföra och de valde såväl säkringar som kabelstorlek utan min påverkan.
Det är inte helt ovanligt är att en husägare själv (utan att anlita en elektriker) byter ut 10 ampers säkringen mot 16 ampere, vilket inte är tillåtet. Oftast är flera vägguttag anslutna till en och samma säkring och om en person t ex kör en tvättmaskin och en torktumlare eller värmefläkt samtidig så kanske en 10 ampers säkring löser ut, vilket husägaren enkelt löser genom att själv byta ut säkringen mot 16 ampere utan att förstå att kablaget i huset kanske kan vara lite väl klent, speciellt om det rör sig om långa kablar både innan och efter säkringen. Detta är något som husägare borde kolla upp om de köper ett begagnat hus.
Att Schuko inte skulle vara godkänt för 10 ampere under den tid det tar att ladda en elbil är tveksamt. Det finns ju 3000 W enfas bygg fläktar med Schukokontakt och dessa går ofta 8 timmar i sträck och ibland mer än så. Håller dock med om att tidsfaktorn möjligen skulle kunna vara ett problem vid högre effekter och strömstyrkor. Jag har ingen erfarenhet av elbilsköp men om jag har förstått rätt så kan man få en laddkabel för schukoanslutning på köpet. Vad ska man i så fall med den till om den inte får anslutas?
Jag är enig med dig. Som jag förstår det är 1.5mm2 kabel dimensionerad för 10A kontinuerlig belastning, givet att avståndet inte är för högt (40m? 100m?). Med 2.5mm2 och ett uttag som är spexat för 16A kan man köra fullt blås hela tiden.
Det är helt tydligt lite skräckpropaganda, i all välmening, för att förhindra äldre fastigheters när från att belastas för mycket över lång tid. Kanske med rätta
Många tillverkare har slutat skicka med dessa av just den anledningen.
Det finns ingen lag mot att den inte skulle få anslutas, men ska man ge en generell rekommendation så är laddbox det rätta.
Jag hade nog sett till att försäkra mig om att allt är fräscht innan jag valt schucko som laddmetod. Säkringar och jordfelsbrytare skyddar inte mot dålig kontakt i någon dosa.
Om man ska vara korrekt så är det ingen snabbladdare vi pratar om på 11 kW.
Jag gissar att din bil “bara” klarar 1-fas, och i så fall får du inte 11kW, utan ca 3,7kW, det är väl därför det inte går så mycket snabbare.
Jag hade satsat på en laddbox. Förutom tidsbesparingen så blir det säkrare, du får möjlighet till lastbalansering, och jag gissar att du har lite mindre förluster.
Sen kanske nästa bil blir en helelektrisk bil och då kommer du nog ändå vilja ha en 3-fas laddbox.
En fördel med laddbox är att du kan styra den utifrån elpriset. Så den bara laddar bilen när det är som billigast. Bara sätta i kontakten så sköts det automatiskt.
Körde schuko 10A i ca ett år innan vi skaffade laddboxen till ett 22kWh battteri. Drog man ur kontakten efter ca 12 timmar brände man sig på shuckokontaktstiften. Inte och rekommendera!
Brorsans kabel var helt bränd när han bytte till en laddbox efter några år med schukoladdning.
EDIT:
Lastbalansering är också en fördel med laddbox, vi kör huset fortfarande med 16A huvudsäkringar pga av att vi kan lastbalansera laddboxen. Den stänger av direkt om någon fas blir överbelastad, då har vi även en 3-fas luftvattenvärmepump till huset. Det spar vi pengar på att ha dom lägsta huvudsäkringarna istället för 20-25A.
När dom skapade dessa standarder så fanns det inga elbilar.
Teori och praktik är inte alltid samma sak och det handlar inte om vad man får och inte får.
Det är upp till varje anläggningsinnehavare att se till att sin anläggning är säker men det är väldig ofta det brister pga okunskap. Saker så som oxidation, korrosion, smuts, slitage mm påverkar ett uttag negativt.
Genom att ha hög belastning på ett uttag under så lång tid har orsakat en hel del tråkigheter. Jag har bytt många uttag där värmeutvecklingen i uttaget har varit för hög och orsakat skada.
Anledningen till att du får med dessa kablar är för att dom är tillåtna och det billigaste alternativet, inte det bästa från ett säkerhetsperspektiv.
Varför är det så många problem med elbilsladdning att biltillverkarna slutar leverera anslutningskablar. Vi har ju inga problem med annat som är anslutet till Schuko uttag. Kanske det bara handlar om felaktigt handhavande.
Då bryter du CE-märkningen och det är inte säkert att du har nån garanti från leverantören.
Om något nu skulle hända så vet jag inte vad försäkringsbolagen hade gjort nu när utrustningen är modifierad.
Det är inga problem alls. Så länge man använder en korrekt specad kabel från en korrekt kopplad laddbox. Schuko-adaptern är både dyr och mest en nödlösning.
Ja, bristande kunskap, erfarenhet och allmänt tyckande kan ställa till det.
Jag tycker flera har beskrivit problematiken i tråden redan.
Ja felaktigt handhavande kan vara en anledning till bränder. Läste tex om någon som pluggat in en timer till laddkabeln (som också skulle klara 10A egentligen). En laddbox eliminerar denna risken. Där går inte göra fel. Tex så bryts alltid laddningen innan du kan dra ut kabeln.
Att tex en vattenkokare på samma effekt inte är ett problem är för att tiden du belastar med är så mycket kortare.
Som sagt har man koll på att installationen är bra, har fräscht uttag och egen kabel utan skarvar direkt från centralen så är det väl okej, men få har denna kollen.