Vilken jävla tid vi lever i.
Vet inte hur du definierar idiotsäkert, men om du har en godkänd box och en korrekt installation så blir det så säkert det kan bli.
Vet inte om detta var ett skämt, men det är inte bara uttaget som är risken, utan även elen fram till uttaget. Men visst går det väl göra så, men om du får en elektriker att gå med på det vet jag inte.
Man får väl kolla vad det går för skit i väggarna. Kanske dra 2.5mm. Schuko verkar vara det största problemet, vilket man slipper.
Det är väl förövrigt precis samma sak som installatören gör med tvättmaskinen om den kommer med stickpropp.
Sen måste man som installatör följa tillverkarens anvisningar. Har svårt att se hur man kan lämna nån garanti om man inte gör det.
Vet inte hur du definierar idiotsäkert, men om du har en godkänd box och en korrekt installation så blir det så säkert det kan bli.
Att jag som vanlig användare bara skall kunna sätta i och ta ur kontakten utan att reflektera över om jag utsätter bil eller hus för någon kort- eller långsiktigt fara.
Samt att jag kan räkna med att försäkringen täcker eventuella skador som ändå kan uppkomma på grund av något som jag som inte är elektriker med rimlighet skulle kunna känna till?
Att jag som vanlig användare bara skall kunna sätta i och ta ur kontakten utan att reflektera över om jag utsätter bil eller hus för någon kort- eller långsiktigt fara.
Samt att jag kan räkna med att försäkringen täcker eventuella skador som ändå kan uppkomma på grund av något som jag som inte är elektriker med rimlighet skulle kunna känna till?
Allt beror på omständigheterna men som anläggningsinnehavare har du en skyldighet att se till att din anläggning är säker.
Man får väl kolla vad det går för skit i väggarna. Kanske dra 2.5mm. Schuko verkar vara det största problemet, vilket man slipper.
Ja, det är ju vad jag sagt också, men jag skulle vilja påstå att gemene man inte har kompetens att “kolla vad det går för skit i väggarna”, och 2,5 kvadrat är ingen garanti för att det är en säker installation.
Således. Ta hem en elektriker för att kolla installationen eller installera en laddbox.
Allt beror på omständigheterna men som anläggningsinnehavare har du en skyldighet att se till att din anläggning är säker.
Och om man inte är elektriker så har jag svårt att de hur man gör det på ett av försäkringsbolaget godkänt sätt annat än att anlita just en auktoriserad elektriker?
2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Har du varit med om många bränder?
Bara går laddboxbolagens ärende
Här kan ni läsa vad elsäkerhetsverket säger.
Laddstationer | Elsäkerhetsverket (elsakerhetsverket.se)
Och om man inte är elektriker så har jag svårt att de hur man gör det på ett av försäkringsbolaget godkänt sätt annat än att anlita just en auktoriserad elektriker?
Om man själv inte har den kunskapen så får man hitta nån som har det. De flesta brukar betala för den tjänsten.
Läste tex om någon som pluggat in en timer till laddkabeln (som också skulle klara 10A egentligen).
Jag funderade på att koppla in en Shelly Plug S för att få bättre mätningar när jag laddar min hybrid med 8-10A.
Specifikationen säger:
- Max belastning, 12A / 2500W (resistiv-last)
Men jag kollade med företaget bakom och de sa NEJ. Den klarar inte att köra 8-10A i fyra timmar.
Så var det med den saken ![]()
Om man själv inte har den kunskapen så får man hitta nån som har det. De flesta brukar betala för den tjänsten.
Alltså en elektriker, eller motsvarande.
Ja. Varför skriver man inte något i stil med max 1h efter 2500W?
För hur ska man kunna veta detta egentligen om man inte är elektriker eller intresserad privatperson? Det står ju 2500W… då kan man ju tänka att 8A (ca 1800W) är ganska god marginal.
Precis, men min egen erfarenhet gjorde att jag tvivlade på siffrorna och kollade med företaget.
Hade jag bara gått efter 2500W så hade jag kopplat in den då “den ska klara det”.
Att Schuko inte skulle vara godkänt för 10 ampere under den tid det tar att ladda en elbil är tveksamt. Det finns ju 3000 W enfas bygg fläktar med Schukokontakt och dessa går ofta 8 timmar i sträck och ibland mer än så. Håller dock med om att tidsfaktorn möjligen skulle kunna vara ett problem vid högre effekter och strömstyrkor. Jag har ingen erfarenhet av elbilsköp men om jag har förstått rätt så kan man få en laddkabel för schukoanslutning på köpet. Vad ska man i så fall med den till om den inte får anslutas?
Ingen del av testcykeln för schukouttag är längre än 60 min och uttagen är kollpade med 2,5 kvadrats FK-kablar under testet. Vanliga vägguttag i hem är oftast avsäkrade med 10 A och anslutna med 1,5 kvadrats kablar så du bör vara väldigt försiktig med att ge rekommendationer kring saker du inte har någon aning om.
Laddkabeln som medföljer många bilar vid köp är till för temporär laddning på låg effekt där laddbox saknas.
Här du någon som helst kunskap om elsäkerhet vid elbilsladdning eller trollar du bara?
Har jobbat en hel del med olika högspänningsanläggningar på kraftverk och understationer samt elektriska drivsystem på större industrier där det inte går att fuska med elsäkerheten. Har fortfarande svårt att se att ett svenskt bostadshus där man tidigare kanske kört en 3000 W byggfläkt i dagar för att torka ur efter en fuktskada helt plötsligt har underdimensionerad el eller lösa kablar i dosor när man ska ladda en elbil med 2300 W.
Antingen är det Elbilskontorister med tummen mitt i handen som inte kan hantera en laddkabel och följa en enkel laddningsinstruktion som är problemet eller har media blåst upp det hela efter några enstaka incidenter och det är egentligen inget problem, alternativt ligger det en hund begraven hos elbilstillverkarna. Att vägguttagen i normala svenska hus och garage helt plötsligt inte klarar 10 ampere under en natt är nonsens enligt min mening men andra kan ju ha en annan uppfattning.
Med dina tidigare kommentarer tolkar jag som att du inte har någon erfarenhet av elbilar, inte fått byta vägguttag för att dom har bränt eller ens fått känna hur varma uttagen kan bli. Bara för att du inte har varit med om det eller för att det inte passar din världsbild innebär det inte att det inte har hänt.
Du kan inte bara jämföra olika typer av laster bara på deras effektuttag. Din byggfläk som du har nämnt ett antal gånger skapar, vad jag vet men jag kan ha fel, inga övertoner medans annan elektronik, så som elbilsladdare, kan göra det.
Övertoner leder till bla ökad värmeutveckling och störningar i andra apparater. Detta i kombination med bla oxidation, korrosion, smuts, slitage och det som @Fsan har nämnt kan vara en bidragande faktor till att uttagen inte har klarat av den värmeutveckling som har uppståt.