Vehicle 2 Load (V2L) (Använda elbilen som strömkälla)

Nytt för i år är att vi har en ny leasing bil. Vi fick den i Juni. En MG EV SZ model 2022. Igår satt jag och fippla lite i menyerna. Det fanns en discharge tab för v2l.

Jag har hört förut att det finns ideer om att använda elbilar för att mata in i elnätet. Kruxet är väl att man nöter ut batterierna i förtid. Men leasar man så leasar man. Min 3 fas eease laddbox klarar inte av att mata in ström tillbaka till huset vad jag vet. Det krävs för det första fas-synkronisering för att mata in. Bilen har en inbyggd DC till AC konverterare. Runt 2.2-3 kw verkar vara vad bilen klarar att leverera tillbaka.

Idag skrinlade jag planerna på att eventuellt köpa mig en dieselgenerator. Istället beställde jag en v2l kabel för att dra ström från min el-bil. Kan vara kul att prova. I annat fall får jag väl ha den när jag campar.

Såg att man teoretiskt kunde bygga sin egen kontakt. Men det är nog bäst för min del att ta MGs egen kabel för att inte garantin skall ryka.

Här är en tysk fantast/galning som slår av strömmen (3 faser) och koplar in bilen i huset på en av faserna baklänges. Han driver både spis, lampor, och borrmaskiner.

(Har engelska undertexter) Fy fan att han vågar. En sak är väl att spara ström, men man vill inte att huset skall brinna ner för att spara 20000kr.

Är det någon som kör v2l? Är det någon som har batterier som de installerade med solcellerna, som laddar dem från bilen, via diesel aggregat, eller kabel från grannen?

1 gillning

Spännande, förklara gärna hur du tänkt nyttja detta i det dagliga. Tänker du att du har vissa av lasterna som kyl/frys alltid gåendes på bilens batteri under dagtid via skarv kabel eller hur har du tänkt lösa/nyttja det rent praktiskt? Tänker att bilen används kanske dagtid när elen är som dyrast, så då pratar vi kanske om kvällstid efter jobb?

Har man en mindre VVB som klarar sig på max 2000W så kunde man möjligen tänka sig att ladda varmvattnet via bilen för att få varmt vatten till kvällsdushen och spara några kr på det, förutsatt att man kan ladda billigt på natten. Annars ser jag det svårt att göra någrastora pengar på det.

Tror att man behöver kunna kapa bort halvstora laster under större delen av dagen när elen är som dyrast för att det ska bli någon effekt av det, och det blir ju svårt när/om bilen används just dagtid.

Hade ju varit intressant att ha ett “nöd-shuko” på fasaden där du kopplar in bilen, och sen driver du kyl/frys eller vad du nu vill ha som är inkopplat där. Det är väl runt 3200W man kan plocka ut från bilen? Det räcker ju ett tag.

Har inte sett några dylika installationer, men det är ju i princip så ö-drift med solpaneler och batteri fungerar. Du måste dock koppla ifrån “nätet” innan du ger dig på detta, och antagligen lösa jordningen också.

Glöm INTE att du får INTE använda dig av bilen som reservkraft UTAN att ha frånskiljt yttre nät.
Det gör du med en godkänd installation av reservkraftsomkopplare.

Det räcker INTE att skruva ut säkringarna.

Din elnätsägare kommer polisanmäla dig och du blir fullt ut straffansvarig för skador på person och egendom. Om du bakmatar ut spänning på elnätet när strömmen har gått är det potentiellt livsfarligt för eventuella reparatörer.

Om du bygger ett “separat” elsystem i huset som är helt isolerat från din inkommande elnät och kopplar in frys, kyl, värmepanna osv på detta med lämplig metod är det okej så länge din installation uppfyller gällande krav. Det är alltså okej att ta en förlängningsladd från bilens eluttag men någonstans blir det för många förlängningsladdar och grendosor. Brinner huset ner så får du problem med försäkringsbolaget.

5 gillningar

I första hand kommer jag nog driva tvättmaskin och torkskåp.
Något som tål att kopplas ut och in, och som är isolerade från övriga nätet.
Kyl och frys är lite jobbigt att koppla in och ut varje gång man skall ut med bilen. Helst hade jag velat kunna driva värmepannan men det går inte. Den går på 3 fas och kan dra upp till 7 kwh (varierbar kompressor till värmepump).

Just kyl och frys kanske det finns risker med.
I fall man kör iväg utan att koppla in dem på nätet.
Kanske utomhusbelysningen i jul är en idé.
Förra året satte vi inte upp någon julbelysning. Var för snål då.

Tack för förtydligandet. Har redan benämnt tysken som galning, med risk att bränna ner huset i original inlägget. Men det är bra att förtydliga att det är inget man skall ta lätt på.

1 gillning