Vi tänkte göra slag i saken och förbättra familjens beredskap - vi tänker skaffa någon slags egen, tillfällig möjlighet att göra ström.
Bakgrund:
Stor villa med bra tillgång till (just nu) rent vatten.
Bergvärme.
Kamin.
2 vuxna och 2 barn.
Bra med mat hemma redan.
Frågan är vad man ska satsa på - elverk eller inverter med ren sinus? Det finns både för- och nackdelar med båda… Dela gärna med er av tankar och erfarenheter.
Har ingen koll på själva frågan men glöm inte att räkna på hur mycket bränsle du skulle behöva ha hemma för att faktiskt få någon nytta av ditt elverk.
Några 20l dunkar räcker inte länge och de behöver dessutom bytas ut med jämna mellanrum för att inte bränslet ska bli dåligt.
Jag hade ofta strömavbrott förut innan de förstärkte ledningarna igenom skogen. Skaffade ett vanligt bensinelverk. Körde det på kvällarna när det var strömavbrott. Har monterat ett intag och drar förlängningskablar till lite lampor plus eventuellt kyl/frys och det har funkat bra. Kör man frysen på kvällen så håller den hyfsat tills nästa kväll. Har även kollat på tv och det gick bra med min förra som hade någon transformator på sladden, inte testat min nya. Tror inte jag tänker göra det heller. Hörde av en kollega att det är obra att köra slut på bensinen när man kollar på tv. Blev tydligen en spänningsspik när elverket stannade. Död tv. Går inte särskilt mycket bensin när man inte har stora laster. En tank räcker en kväll. Tror det är 3-4 liter. Men om jag skulle köpt idag hade det nog blivit ett inverterelverk så man kan koppla in grejer utan att oroa sig vad som händer.
Aha, jag har varit otydlig. Vi väljer mellan antingen ett traditionellt elverk med egen motor alternativt en inverter som kopplas på bilens 12V och ger ut 230V sinus.
Då får ju bilen vara igång om man ska göra något mer än att ladda telefoner annars drar snart batteriet ur. Och ladda telefoner kan man i så fall göra direkt i bilen.
Bilbatteriet räcker inte länge och då får ni starta den ofta.
Små inverters (300Wish) klarar inte heller driva kyl och frys i alla lägen då dessa har hög startström vilket överbelastar invertern.
Jag hade satsat på en dual fuel inverter som kan gå på både gasol och bensin.
Idealiskt hade varit ett dieselaggregat och sedan HVO100 som kan lagras länge.
Bensinen i dunkarna måste bytas med jämna mellanrum. Det gäller all bensin iofs.
Man använder i princip inte alkylatbensin till något så efter 10år får man destruera den men har man en bensindriven bil kan man hälla den i tanken successivt.
Det handlar om att du skall ha runt 50 liter hemma så det är några tusenlappar, förvisso inte så farligt i stora helheten.
Kanske bättre då med bränsle som man använder normalt?
Å andra sidan, om 5-10 år kanske vi inte har bensinbilar och då är gasol enda alternativet. Alkylatbensin eller syntetisk sådan kommer alltid finnas tror jag.
Skall man förvara gasol hemma är det två flaskor P11 som gäller, sedan behövs tillstånd från kommunen. Det ger ca 30h reservkraft 2kW.
Du får förvara upp till 100 liter brandfarlig vätska ex reservdunkar och bränsle i fordon så det ger betydligt mer reservkraft.
Om solen slutar lysa helt så är vi körda ändå. Man får anpassa storleken på anläggningen efter behov. Jag kör själv denna setup när jag campar med bilen och har kylskåp.
Är 10 år en vedertagen livslängd för akrylatbensin?
Vad menar du med att man inte använder akrylatbensin till något?
Man kan väl använda akrylatbensin till allt som man kan använda vanlig bensin till?
Ja detta kräver att du kör motorn på bilen konstant om du vill ha lite högra strömuttag. Det blir snabbt många ampere när man kör 12v.
En sak man kan ha i åtanke är att många nya elbilar har V2L ( Vehicle-to-Load). Dvs, att man kan koppla en adapter i ladduttaget och dra 230v. Tror att man i många fall kan få ut 16A.
Fattar att du kanske inte vill köpa en ny bil bara för detta, men detta är en sak jag kommer att titta efter nästa gång jag ska byta bil.
Alkylatbensin går att hälla i bensintanken. Men det är inte samma sak som den bensin som tillverkaren godkänt motorn för. Kör du på ren alkylat gäller inte garantierna.
Hållbarheten beror på förvaringen. De förstörs av fukt och solljus med tiden.
10 år för alkylat gäller obruten behållare.
Men akrylatbensin används ofta till olika bensindrivna trädgårdsmaskiner tex gräsklippare. Även till motorsågar och röjsågar är det väldigt vanligt att man kör akrylatbensin.
Så att det inte används till något håller jag inte med om.
Ja man kanske inte behöver fylla tanken helt med akrylatbensin i sin nya bensinbil, men att det skulle vara några problem att göra av med ser jag inte.
Min tanke med att ev. istället välja en inverter är att för en ganska liten peng KAN jag driva kyl och frys här hemma några dygn. Ja, bilen behöver såklart vara igång, men kylen/frysen behöver inte ha ström 24/7 för att hålla temperaturen. Den tillkommande bränslekostnaden för bilen täcks nog med råge av att inte behöva köpa ett riktigt elverk och rotera reservdunk etc.
Tänk på att startströmmen är ganska hög på en kyl och frys så du behöver en ganska stor inverter för att det ska fungera…runt 1000 watt.
Och då måste du montera den direkt på batteriet i bilen.
Jag kör med en inverter på 2000 watt i min stuga och då kör jag kyl frys micro kaffebryggare tv…
Och 2 större LiFePO4 batterier laddas upp under dagarna när det är sol.