Hej,
Har precis beställt en elbil(leasing)
Vad bör jag tänka på? Timpris på el?
Vilket elleverantör bör jag ha osv?
Alla synpunkter och tips uppskattas. ![]()
Hej,
Har precis beställt en elbil(leasing)
Vad bör jag tänka på? Timpris på el?
Vilket elleverantör bör jag ha osv?
Alla synpunkter och tips uppskattas. ![]()
Har du möjlighet att styra när du laddar så är kvartspris absolut att föredra. Men räkna inte med att spara några stora summor.
Vilken modell har du beställt?
Kommer du köra mycket långresor och behöva snabbladda ofta kan det ju vara lönt att titta på ett abbonemang för billigare snabbladdning också.
Tibber funkar fint för mig, har köpt laddbox genom dem också.
Integrationen med bilen är viktigare kolla i förväg så du kan få till smartladdning, dvs det går automatiskt att bilen laddas när priset är som lägst.
En ska jag önskar jag visste före vi skaffade elbil är att man inte behöver krångla till det med en sån där dyr laddningsbox. Räcker med att fixa ett uttag som klarar spänningen och sen stoppar man in sladden i uttaget på kvällen när elpriset kommer vara lägg under natten. Lådan krånglar bara till det och kostar en massa pengar
Tibber här med. Är nöjd. Köpte inte laddbox via dem men håller med om att man behöver välja en laddbox där det är enkelt att välja att enbart ladda på billigare tidpunkter. Satsa även på lastbalanserare så att man kan maxa laddningen när det är som billigast utan risk för att säkringen går.
Håller verkligen inte med. Vad köpte du för laddbox som kostar så mycket och vad är det för krångel du upplever?
Tyvärr så installera jag en laddbox i fredags…
Den kostade mig 6990kr. Med lastbalansering.
Har en zaptec laddare. Ställer man in eco mode på den laddar den automatiskt när det är som billigast. Enligt deras hemsida åtminstone. Något du använder?
Det var smart, man ska inte lyssna på allas råd.
Elsäkerhetsverket är rätt tydliga med vad som rekommenderas:
Om man laddar elbil i vanligt uttag och det börjar brinna misstänker jag att du får rätt mycket problem med försäkringsbolaget, men det är en killgissning förstås.
Kör knappa 1500mil/år.
Och sällan några långresor.
Det blev en Byd atto 3.
Eeese + tibber. Ser ingen poäng med det. Det är typ tre olika delar som styr laddningen: bilens egen kontroll, eeese-appen och tibber-appen. Det är inte ovanligt att skiten inte laddar alla trots att man lagt in att den ska ladda under natten. Det är helt omöjligt att lita på att den kommer ladda.
Enklast är därför att helt skippa allt det där och bara stoppa in sladden på kvällen innan man lägger sig när det är billigt. Det är ju ändå framförallt på natten då det är billigast så tibber hjälper inte till särskilt mycket.
Så här fungerar det för mig: Jag kopplar in bilen. That’s it!
Med eco-mode väljar laddaren själv vilka tidpunkten den ska ladda på. Tibber och bilen är inte involverade i styrningen, endast laddboxen. Man kan inte förutsätta att man får de billigaste timmarna på nätterna. Den senaste tiden har det faktiskt varit som billigast omkring lunchtid. Om du laddar idag (SE3 eller SE4) är det som dyrast kväll och nattetid.
Då verkar du köra på samma som jag tänkte.
Funkar det bra med eco mode? Hur räknar boxen? Antar den har ett visst antal timmar till den ska vara klar. Är det på kommande 24 timmar? Eller samma dygn bara? Eller under vilken tidsperiod räknar den på priset? Det kan ju liksom inte vara de närmsta dygnen. Säg att elpriset är billigt(20öre) men på kvällen är det 10 öre. Kommer den vänta tills kvällen då trots att det redan är så billigt? Man vill ju kunna ställa in så den anpassar när det är stora skillnader, annars är vinsten ej märkbar.
Åtminstone bilen lär vara involverad. Det brukar gå att styra vissa delar i bilen. Hur det är med Tibber vet jag inte i det där fallet, men den är väl åtminstone när det gäller lastbalansering?
Nej, man kan inte förutsätta något när det gäller elpriser. Man måste därför innan man stoppar in någon sladd kolla upp hur elpriserna ser ut. Under dagen ser jag ingen poäng med att ladda för då använder man ofta bilen eller så vill man eventuellt använda den och vill man inte dra igång med laddning. Vi laddar i 95% av fallen under natten när vi i förväg kan se att priserna ser bra ut.
Relevanta frågor. I Tibber+eeese ställer man in när man vill att bilen ska vara fulladdad, sen bestämmer den själv när den ska ladda utifrån sin egna lilla magi.
Det här varierar säkert mellan olika tillverkare men grundprincipen är ju densamma. Den ska välja de billigaste kvartarna att ladda på. Sedan kan de baseras på ett visst antal timmar under ett visst fönster av timmar. …eller baseras på avresetid. Jag går personligen alltid på antalet timmar.
Bilen styr ingenting när jag laddar (även om jag teoretiskt kan styra den därifrån). Vi valde en fysisk lastbalanserare så är inte beroende av Tibbers mjukvara för den biten.
Precis det jag menar. Det finns mjukvara i bilen i som också är involverad även om den inte är inställd på att göra något aktivt. Ju fler kockar desto svårare att veta var det krånglar.. när det krånglar.
Någon skrev att kvartspris inte gör någon skillnad. Jag håller inte med. Jag kör Tibber, kvartspris och smartladdning och det pressar kostnaden rejält. Snittpriset i SE3 för april så här långt är 79 öre kWh, jag har laddat för 9 öre kWh. Tillkommer förstås överföringsavgifter och skatt på knappt en krona per kWh.
Vi spenderade 187 kr för att ladda vår elbil under hela år 2024 (exklusive nätavgift).
Så ja, det går att spara in en del här. Dessutom har vi ett värmesystem som också anpassar sig efter aktuellt pris.
Då måste du ha solpaneler eller köra extremt lite? Jag laddade 6000 kWh för 1800 kr plus nätavgifter och skatt. För dessa pengar rullade bilen 3400 mil. Är väldigt nöjd med det.
Hade jag tankat en Volvodiesel så hade jag haft en bränslekostnad på ca 35000 kronor. Plus all koldioxid och annat skit den släpper ut i luften.
Släng på överföringsavgift + skatt på det där också! ![]()
Rent önsketänk att räkna så där! ![]()