Jag och min sambo har valt att ha separat ekonomi och vi har gemensamt kommit fram till att dela de gemensamma fasta kostnaderna 50/50. Denna lösningen har fungerat bra för oss fram tills nu när min sambo behöver välja en ny förmånsbil och enligt befintliga företagspolicy så är det enbart elbilar som går att välja. Detta kommer medföra nya utgifter för oss och där har vi inte kommit fram till någon bra lösning på.
Utgift 1: Installation av laddbox
I min brf bekostar vi själva installationen och vi har fått en offert för allt jobb. Vi har funderat på att dela på denna kostnaden och ta hälften var och den dagen lägenheten säljs eller om vi skulle gå isär betalar jag tillbaka sambons del.
Är det någon annan som varit i en liknande sits och hur har ni löst det?
Utgift 2: Ökade elkostnader
Vi kommer använda elbilen till alla våra gemensamma resor men majoriteten av milen kommer elbilen köras som en tjänstebil. Alla mil som bilen används i tjänsten får sambon en milersättning för. Sambon kommer dock på en del tjänsteresor behöva ladda elbilen via laddstationer så laddningen kommer ske både hemma och på laddstationer.
Vi hade velat dela på kostnaden för elabonomanget och våra gemensamma resor medan sambon står för kostnaden för tjänsteresorna men vi har inte hittat någon smidig lösning för detta. Finns det någon som har erfarenhet av att separera kostnaden för laddningen av elbilen från resterande elförbrukning? Vi funderar på att installera en laddbox med någon variant av uträkning av kostnaden för laddningen beroende på elpriset. Sedan tillkommer ju alla fasta påslag och nätavgifter. Hur vi än funderar på det har vi inte kunnat komma på någon bra ide utan en massa manuellt arbete sammanställa data från massa olika appar för att få fram all data (tjänstemil, ersättning tjänstemil, gemensamma resor, sambons egna resor, kostnad laddning hemma & laddstationer).
Har någon några tankar eller ideer på hur vi kan få till en bra lösning på att dela upp betalningen av elräkningen? Jag hade gärna fått lite inspiration från andra där 1 person i förhållandet har en elbil men inte den andra inte har det. Vi önskar båda att kunna få fram en så rättvis och smidig lösning som möjligt men prioriterar smidigheten framför att det blir rättvis ner till minsta lilla krona.
Lättast är väl att bara uppskatta hur många mil ni åker på gemensamma resor med bilen, multiplicera snittförbrukning med snittelkostnad och dela denna summa på två?
Gissar att detta kommer skilja någon hundralapp från faktisk kostnad på månadsbasis, men då slipper ni all mental bokföring och krångel för “struntsummor” i sammanhanget.
Snittförbrukning per mil varierar kraftigt med:
Vilken bilmodell
Körsätt
Körväg
Väder ute
Blåsig, kall, motorväg med låg utetemperatur drar mycket mer än att köra 30 kmh/h i stan en vindstilla vårdag.
Jag brukar räkna 2 kWh/mil och det har träffat hyfsat rätt med min lilla Opel Corsa-E men beror mycket på hur man kör. Polaren kör sin Tesla på massa 40-50 vägar i stan och han drar typ 1.5 kWh/mil i snitt.
Mil billaddare berättar hur mycket jag har laddat, om jag betalar för extra tjänster så kan den beräkna exakt kostnad också efter kvart/tim/dagspris.
Tumvisning kan väl vara att ta tillverkarens angivna förbrukning, lägga på 20% för att ta höjd för vintern och verklighetsförluster.
Jag är mycket för att inte krångla till det, hur många kronor blir det på ett år om ni kör 300 mil mer än du räknat med gemensamt, 1200kr extra i elförbrukning?
I det stora hela blir väl detta en sån otroligt liten kostnad så varför ens fundera på hur man ska dela på detta? Initialt kostnad på 6-8000kr och sedan några hundra per månad?
Varför ens fundera på hur man ska dela på en sådan kostnad?
Om det ska vara jättenoga med uppdelningen så tänk på att en elbil kan tappa några procents kapacitet ibland bara genom att stå stilla några dagar, på vintern. T.ex om ni laddar till 80%, kör några mil och sen parkerar den med 70% kvar. Några dagar senare när ni ska använda bilen har den tappat lite och har nu 65% batteri. Vem ska betala ”tappet”?
Är det en Tesla så kanske ni väljer att ha Sentrymode på för ökad säkerhet. Det kan dra någon procent per dygn. Vem betalar det?
Bilskatten är på 360 kr per år, ska ni dela upp den beroende på vem som använder bilen si och så många dagar per år?
Min poäng här är att det blir nog svårt att få till detta med 100% rättvishet.
Är du säker på att man måste gå upp i säkring? Jag har 16A på landet, värmer en stuga på ca 80 kvm, en bubbelpool och Elbilsladdning. Dock laddar jag oftast inte på mer än 3x8-10A, vilket ger ca 3 mil körsträcka per timme som den laddar. Laddar man 22-06 så har du ca 25 mil nyladdat över natten.
Jag antar att ni får sätta boxen så att det kommer på eran elräkning.
Isåfall hade jag skaffat en elleverantör som kan redovisa laddningen på bilen via boxen. Så är saken biff.
Bilen har koll på hur långt man kört totalt.
Om sambon för bok över vad som körs i tjänsten för att komma fram till rätt milersättning så har ni bra koll på vad ni kör tillsammans.
Det fel som uppstår är vad sambon laddar på resande fot, vilket man kan ta med i beräkningen då man har koll på exakta kostnaden.
Jag använder Tibber. Kan se hur många kwh och hur mycket elbilsladdningen kostar mig. Jag använder deras “Grid Rewards” vilket ofta sänker kostnaden för elbilsladdningen.
Sen tillkommer ju dock nätavgift, så ni kanske även behöver säkra upp beroende på hur er övriga förbrukning ser ut.
Jag kör vanligt dagspris så inget riktigt att optimera.
Min laddare är en EASEE box och den kan integreras med bla Tibber om man har en Tibber pulse i elboxen. Det går säkert styra några elladdare mot energipriset. Easee har SIM-kort i sina laddare så det går att nå den även om den inte är kopplad mot wifi.
Om jag skulle krångla till det med att styra laddningen mot kvartspris så hade jag kört integrering med min HA-server men det förutsätter att alla grejer kan kommunicera.
Var inte så snål. Det är bara pengar.
Installera laddbox. Dela på förtjänsten vid bostadsförsäljning, betala halva elräkningen och få skjuts till affären när ni veckohandlar.