Hej.
Vi håller på att diskutera med vår ledning om laddning och ersättning av elbil. Min grundinställning är att så många som möjligt skall kunna ha elbil och ladda el på arbetsplatsen, publikt vid behov och hemma för de som har möjlighet till det. Samtidigt gäller det att minimera administrationen för att få igenom det.
Det verkar finnas leverantörer som kan tillhandahålla ett kort och laddstationer som gör man kan ladda både hemma och på jobbet och publikt på samma betalkort. Och på så sätt få en samlingsfaktura per månad. Om man sedan anger privata mil respektive tjänstemil så borde det väl gå att enkelt ta fram drivmedelsförmånen.
Har jag fattat rätt?
Hur skall jag bäst sälja in detta till ledningen?
Tar man verkligen upp förmån om man laddar på jobbet? Det är inte rätt stora pengar det handlar om.
Det är en förmån.
Privata utgifter betalas inte med oskattade pengar, det är ju den mest grundläggande av skatteprinciperna. Alla de som åker kollektivt till jobbet får betala sina transporter med skattade pengar.
VI har löst det på detta sätt:
All el till elbilen betalas av förmånstagaren, de tjänstemil som körs sätts upp på reseräkning. Minimalt med administration och ger 9.5kr/mil skattefri ersättning. På kontoret har vi laddare på gästparkeringarna, inte på de vanliga platserna. Dock har vi utökat antalet gästparkeringar i takt med att fler förmånsbilar är elbilar… 
Jag tänkte mest på om det verkligen fungerade i praktiken. Är det krav på att alla laddboxar på jobbet har en separat mätare? Jag vet inte hur det fungerar men har fått intrycket att det finns gråzoner runt den där förmånen.
Hej.
Ja självfallet vill vi göra rätt för oss och betala korrekt förmån även på drivmedlet, i det här fallet el.
Systemet med att all el betalas själv och man sedan får ersättning har vi idag och funkar nog för de som kan ladda hemma, dock 6 kr/mil. Men jag vill att så många som möjligt ska ha incitament att köra elbil och ladda. Och då behövs laddstolpar på arbetsplatsen tror jag.
Så frågan kvarstår, finns det idag något smidigt sätt att få en samlingsfaktura för all laddning: hemma, jobb, på stan? Erfarenheter?
Mig vetligen lär laddning på jobbet fungera ungefär som motorvärmareplats…
Skatteverket ser det som en förmån som ska beskattas men har inga kontroller för att kontrollera efterlevnad. Slutar med att i princip ingen privatperson tar upp förmånen i deklarationen.
Skulle bli intressant om skatteverket skapade en granskning kring detta någor år, borde bli restskatt för stor av Sveriges befolkning.
I takt med att elbilarna blir fler lär det väl styras upp på något sätt. Men ingen lär bli “bestraffad” retroaktivt så det är väl bara till att tanka el och vara glad. Så länge som det går och arbetsgivaren tycker att det är ok.
Den här diskussionen har hamnat lite snett tycket jag.
Jag vill alltså sälja in till vår företagsledning att installera laddstolpar på arbetsplatsen.
Varken jag eller arbetsgivaren är intresserade av något annat än att följa reglerna om drivmedelsförmån.
Det måste finnas många på detta forum som har förmånsbil och vissa av dessa har troligtvis elbil.
Är det någon som känner till ett system för elladdning som är enkelt för admin och följer alla skatteregler? Ett system där man kan ladda hemma, på arbetsplatsen och på stan och få en samlingsfaktura.
Jag tror ni klyddar till det alldeles för mycket, det som blir enkelt för dom anställda blir administrativt tungt för företaget.
Vill ni verkligen följa reglerna, ladda hemma privat (och gör privatavdrag för laddare och installation, upp till 10’) och strunta i laddare på jobb.
Kan ni tänka er en mer gråakalelösning så låt alla ladda privat och installera laddare som bara är till för gäster på kontoret… Om någon anställd skulle råka stå där ladda, titta åt andra hållet…
Hej.
Nej det är inte aktuellt att titta åt andra hållet. Det måste vare en robust och fullt legitim lösning.
Finns det verkligen ingen sån lösning på marknaden?
Kanske läge att pitcha en affärsié.
Jag är inte säker på att du hittar så många kunder. Hade jag varit arbetsgivare skulle jag se det som personalvård att bjuda på gratis laddning.
Hej! Min arbetsgivare har byggt en hel del laddplatser på parkeringen, och har slutit avtal med Eways för att slippa egen administration. Jag har inte själv valt att ladda bilen på jobbet, så tyvärr känner jag inte till så många detaljer. För att kunna ladda min bil behöver jag skaffa ett laddkort hos Eways för att kunna ladda bilen, och jag har förstått det som att faktureringen då blir månadsvis till självkostnadspris + lite mer för att täcka administrativa kostnader. Allt för att slippa diskussionen om eventuellt förmånsvärde.
Kanske kan det vara ett alternativ för er?
Det är ett ”problematiskt” område. Har skrivit lite i min elbilsbok om det.
Generellt är Skatteverkets princip enkel. Att ladda sin elbil gratis på jobbet är exakt samma som att tanka dieselbilen gratis om man jobbar på Åkeri. Förmånen ska i så fall beskattas.
Skatteverkets “problem” är att både du och arbetsgivaren kan sägas ha incitament att fuska. Elen är billig och förbrukningen kan vara marginell jämfört med verksamhetens elförbrukning MEN för dig som förare kan det ändå vara mycket värt.
Kör du en privat laddbar bil funkar det med laddbox som arbetsgivaren satt upp men förbrukningen måste mätas och du ska debiteras separat.
Kör du förmånsbil blir det också knepigt eftersom det då finns specialregler kring just beskattning av bränsle. Där förmånen ska räknas som 120% av bränslepriset osv. Så därigenom kan det bli att det blir olika pris för de som kör egen bil och de som kör förmånsbil angående privatkörning. Är det däremot tjänstekörning så blir det igen annorlunda eftersom arbetsgivaren kan välja att stå för bränslet osv.
Börjar vi då sen prata om laddhybrider som ibland kör på el och ibland på bensin/diesel och som då blandar privat körning och tjänstekörning så blir det ännu knepigare.
Man skulle ju kunna tänka sig att en schablonkostnad för elen vore enkelt för alla MEN då kommer vi tillbaka till incitamenten att fuska, svårt att kontrollera i efterhand och att Skatteverket gillar exakt redovisning och att ha kontroll
Så tyvärr det är sällan en framkomlig väg även om man tycker att man hugger i lite extra med kostnaden så borde det ju vara lugnt.
Sen tillkommer dessutom att Skatteverket nu i en dom 2021-06-21 sagt att för en “hyresvärd” så ska elbilsladdning momsbeläggas. Det berör egentligen bostadshus/BRF men många företag äger inte fastigheten där elbilsladdningen sker osv. Inte helt enkelt hur man ser på det utifrån det här.
Så kontentan av alltihop är att oftast enklast för alla parter att man lejer ut åtminstone driften/mätning/debitering av laddboxarnas användning till en utomstående/oberoende part. Typ e-Ways som @Freden nämner. (Jag känner dock inte till om just de är bra eller dåliga) Då blir i alla fall Skatteverket nöjda men elbilsägarna brukar ibland klaga på dyra priser. Särskilt om man lejt ut allt inklusive projektering, installation och drift och sen dessutom skrivit ett 5års avtal.
Hej.
Ja lite problematiskt är det. Men det borde väl ändå gå att lösa.
När jag läser SkVs regler så tycker jag att det är tydligt. Det är samma upplägg som nuvarande drivmedelsförmån med diesel/bensin.
Som jag ser det handlar det mest om att få till en smidig teknisk lösning för att mäta elladdning och redovisa så enkelt som möjligt. Alltså ett kort där man får med laddning hemma, på arbetsplatsen och på stan på en och samma faktura. Eller möjligtvis två fakturor, det känns hanterbart det med. Sedan redovisar man privata respektive tjänstemil och förmånen baseras på det.
OKQ8 verkar ha någon form av lösning på detta. Så verkar det i alla fall på deras presentation:
Någon som har erfarenhet av detta? De skall väl ha nån avgift för tjänsten givetvis.
/H
Som du skriver så är det enklast att lösa på det sättet. Nackdelen brukar vara just att kostnaderna och därmed priset uppfattas som högt av de anställda. (Dessutom när en del har en lite för optimistisk bild av vad elkostnaden faktiskt är.)
Sen kan det bli problem med många inlnandade omkring strömmatningen till laddboxarna osv. Då nätägaren, fastighetsägaren, nätabbonenten, verksamhetsägaren (företaget) och sen ägare/driftansvarige för laddboxen är flera olika. Många olika kockar brukar kunna innebära strul/seg beslutsprocess något som ledningsgrupper i företag gärna vill slippa.
I andra fall kan det dock vara busenkelt👍 Så bäst är då att först (själv) kolla upp vilka förutsättningar som finns och kontakta olika helhetsleverantörer. Låta de ta fram en färdig lösning som sen presenteras för ledningsgrupp och efter det för anställda.
Lite uppdatering.
Jag har prata med OKQ8 och de verkar ha en lösning som jag nämner ovan. Alltså när du laddar hemma så framgår det specifikt att det är just elbilsladdning på det kortet som utförts. Och det kan ställas in så att det är samma kostnad som man betalar på sin elräkning. Samma sak på en arbetsplats.
Det låter som att det borde funka.
Nån som har erfarenhet av det systemet?
Bumpar en bra tråd.
Jag kör ungefär 1500-1800 mil per år varav 300-500 i tjänsten.
Jag har sedan länge bilförmån med fritt (förmånsbeskattat) drivmedel. Nu kommer jag inom en snar framtid att gå över till en BEV och följaktligen behöva lösa laddfrågan. Min arbetsgivare är svajig på området men i grunden har jag fått två alternativ:
1: låta arbetsgivarens leverantör installera laddbox hemma hos mig (förmånsbeskattas). All laddning mäts och debiteras arbetsgivaren, och jag förmånsbeskattas enl principen ”marknadsvärde x 1,2 x marginalskatt”, vilket ger ca 33% lägre milkostnad än om jag skulle betala laddning själv.
Laddning på resande fot sker i detta fall med laddkort och förmånsbeskattas enl ovan.
Tjänstekörning (relativt lite för min del, troligen 2-400 mil/år) betalar arbetsgivaren helt.
2: lösa egen installation av laddbox (kostar ung samma som i alt 1 ovan men jag kan välja en snygg box istället för Arbetsgivarens bidéliknande historia).
Jag får ett schablonbidrag på 400:- /mån som ska täcka ALLT, såväl boxinstallationen som tjänste- som privat körning.
Har räknat på ovan och konstaterar att med hemmaladdning kommer man ju rätt många mil (~100) för 400:-… men sen var det där med snabbladdning och om jag dessutom måste göra några turer i tjänsten, då kan det dra iväg rätt snabbt och vara bättre att gå på alt 1 ovan. Det går såklart att räkna på och rör sig inte om några jättepengar, men 5-600 i månaden kan det skilja mellan alternativen inom rimliga körscenarier.
Rent skattetekniskt vill jag tolka det som att jag isf kan ta upp avdrag med 9,50/mil för tjänstekörning, om inte arbetsgivaren ersatt mig. Men det är ju rätt otydligt med de 400:- i ersättning som inte är en ren milersättning utan mer en form av schablonersättning för både box och el…
Ringde Skatteverket men fick inte tala med någon som begrep och kunde hjälpa…
Hur hade ni gjort?