Ersättning vid hemmaladdning

Hej jag har precis fått en plug-inhybrid och företaget står för bränslet till min tjänstebil.

Detta är företagets första förare med plugin och vi diskuterar hur vi ska göra med ersättning när jag tankar el från solpanelerna hemma.

Hur gör erat företag för att ersätta den elen i tankar hemma när det inte är ren elbil.

Vi vill bara göra rätt så att det inte blir surt efteråt från Skatteverket samtidigt som vi inte vill att föraren ska ge bort sin El gratis.

Milersättning med 15:- varav 9:50:- är skattefritt.
Har även fått laddboxinstallation betald.
Och laddning utanför hemmet kan jag välja att betala med företagets drivmedelskort.

Jag har ren elbil men principen är densamma för kollegor som fortfarande har laddhybrid.

2 gillningar

För laddhybrid är det tyvärr inte lätt att lösa det på något riktigt enkelt och smidigt sätt.

Normalt sett har man ANTINGEN drivmedels/laddkort från arbetsgivaren (Delad räkning tjänst/privat eller förmånsbeskattning för bränslekostnaden för privatmilen x1,2) ELLER bekostar ALLT bränsle själv och får milersättning för tjänstekörningen.

Skatteverket skriver t ex : När en anställd haft bilförmån och arbetsgivaren dessutom betalat drivmedlet finns en presumtion för att den anställda också haft en drivmedelsförmån Sen skriver de också att: Den anställde har bevisbördan

Så här skriver de också: Exempel: arbetsgivaren betalar bensinen och den anställda betalar elen
Den anställda har en månad kört 300 mil, varav 100 mil är privat körning. Bilen har tankats för 3 000 kr (bensin) samt laddats för 600 kr (el) i bostaden på egen bekostnad. Kostnaden för drivmedlet som arbetsgivaren betalat proportioneras mellan den privata körningen och tjänstekörningen. Det innebär att drivmedelsförmånen uppgår till 3 000/300 x 100 x 1,2 = 1 200 kr. Den anställda har inte rätt till avdrag för kostnaden för den del av elen som har använts för tjänsteresor, dvs. har ingen avdragsrätt i deklarationen för tjänsteresorna I praktiken har ju då din totala bränslekostnad sänkts med det du laddat hemma. (Syns ej på företagets bränsleräkning). Samtidigt får du ju då också förmånsbeskattning på den proportionerliga delen bränslekostnad som arbetsgivaren står för motsvarande privatkörningsandelen. Så hur rättvist/bra det blir i slutändan beror då på ditt körmönster privat och i tjänsten, bränslekostnad på de olika ställena och i praktiken vilket bränsle som änvändes till vilken typ av resa osv.

Skattefri milersättning för tjänstebilar som är laddhybrider är numera 12kr/mil (För elbilar 9,5kr/mil). För privat bil som används i tjänsten är det 25kr/mil.

Bekostar arbetsgivaren laddboxen blir det inget “Grönt teknikavdrag” som om du bekostar den själv och dessutom ska laddutrustningen sen några år förmånsbeskattas om arbetsgivaren bekostat den.

Sen att vissa arbetsgivare gör “fel” är inget konstigt eftersom reglerna omkring det här är så snårigt och även har ändrats flera gånger under senaste 5 åren.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.14/321433.html

5 gillningar

Min arbetsgivare gjorde typ såhär:
Välj box själv och installera med grön teknikavdrag, sen ger vi dig 10000 i schablonersättning för omaket att fixa egen laddinfrastruktur.

1 gillning

Visst kan man göra så om de även betalar i arbetsgivaravgift på “bidraget” och du beskattas för det. Dvs en tillfällig löneförstärkning.

2 gillningar

Exakt så, det var en bruttoersättning.
Min arbetsgivare är rätt frikostig med dylika allmosor, bl a för utrustning till hemmakontor etc så det finns en process.

1 gillning

Klok arbetsgivare! De flesta tjafsar fram och tillbaka för småpengar istället för att vara pragmatiska och t ex göra som din arbetsgivare gjorde. Ge sjutton i att räkna på kronor och ören, höfta till med en summa som alla är nöjda med och sen snabbt gå vidare och fokusera på verksamheten :clap: :clap: :clap:

5 gillningar

Såg denna i samma flöde som detta ämne, kanske relevant och intressant.

1 gillning

När vi fick laddhybrider på jobbet ställde jag samma fråga där.
Blir ju en hel del pengar.

Men arbetsgivaren ringde skatteverket som sa att den elen får den anställde stå för.
Detta har ju gjort att alla vi som kör långt bara laddar hemma på semestern…

Det går ju att ersätta en anställd ändå…

Är nog trögare än snittet…

Vad händer med dem 600 han har laddat för hemma? Hur dras dem av från kalkylen och hur skall man kalkylera elkostnaden?

Man ”proportionerar” tjänste/privat på det bränsle arbetsgivaren betalt. Det bränslet blir ju aningens mindre eftersom det man laddat hemma har man ju bekostat själv. Så då blir det lite mindre kr som förmånsbeskattas via arbetsgivarens bränsle för delen som gått till privat körning. (Men ändå inge bra och knappt lönt ladda hemma)

Normalt rekommenderas att man betalar bränslet själv för laddbara bilar och tar milersättning. Det tjänar de flesta förarna på med 12kr/mil för en laddhybrid OM man lyckas/kan ladda hemma/billigt och köra hyfsat ofta på el.

Har man bränslekort och förmånsbeskattning privat körning kan man vid 50% marginalskatt sägas ha 40% rabatt på bränslekostnaden. Så då sponsrar företaget din privata körning.

Att blanda bränslekort och ladda hemma blir ofta inge bra/lönsamt eftersom man i praktiken ”bjuder” på det man laddar hemma. (Förmånsbeskattningen av bränslet kan inte riktigt räkna med hur mycket/när vilken typ sv körning din el gått åt till)

Återupplivar denna gamla tråd.

För mig som kör mer privat än i tjänst och har möjlighet att ladda min elbil hemma i vår Brf, är det mer lönsamt ekonomiskt för mig att be min arbetsgivare slopa min drivmedelsförmån och ta milersättning för körning i tjänst istället?

Nu laddar jag alltid med företagskort, både privat och i tjänst. Blir dock dyrt för mig att alltid ladda på supercharger med företagskort märker jag…