Hjälp! Vad blir mest förmånligt för mig?

Jag har förmånsbil (el) & drivmedelsförmån då jag laddar bilen med firmakort.
Nu har jag fått en elbilsladdare i min hyresrätt, där jag varje månad på min elräkning får min laddning specificerad.

Kommer framgent ladda bilen hemma så mycket som det bara går, och vid tjänsteresor och andra privata resor på vift måste publik laddning ske.
Uppskattningsvis kommer ca 80% av laddningarna varje månad ske hemma.

Frågade min arbetsgivare hur vi enklast löser detta, och fick följande till svar.

Vad blir bäst och mest förmånligt för mig?

Känns rörigt, du har både ett killgissat avdrag på mängden körning som är privat och inte samt även en milersättning?

Normalt när man har milersättningen så är det inräknat bränsle i det. Sedan är ju frågan vad %en som dras av och belastar dig netto på kortet är och hur mycket som du kör i tjänsten kontra privat är i verkligheten.

Känns som att man blandar och ger lite vilt här?

Betala all laddning privat och ta ut 9:50 per mil i tjänsten.

4 gillningar

Med milersättning 9.50 så går du ju plus på majoriteten av dina mil. Det är absolut förmånligare.

Varför inte Skaffa körjournal via abax tex? Alla resor loggas och man ställer in varje körning som privat/tjänsteresa. Man brukar betala all laddning privat och sedan få tillbaka utlägg för alla mil från tjänsten.

Man kan ju att tex parkera i phus med gratis laddstationer på firmakort under resor i tjänsten och då kunna maximera vad man får utbetalt.

Jag hoppas att du redan har körjournal, ladda allt privat och få ersättning 9,50kr/mil skattefritt. Det är den mest vedertagna metoden just nu. Jag har gjort så dom senaste 6 åren. Har ni inte elektronisk körjournal så är det att rekommendera.

Bilersättning (milersättning)
Skattefri bilersättning
Egen bil: 25 kronor per mil
Förmånsbil: 12 kronor per mil förutom förmånsbilar som drivs helt med el där schablonbeloppet är 9,50 kronor per mil.

Jag kör ca 250 mil/månad. I runda slängar ca 75 mil i tjänst, 175 mil privat.

Ni rekommenderar alltså att betala laddningen privat och ta milersättning för tjänstemilen, istället för att ladda på firmakort och låta jobbet betala min laddningsfaktura för laddningarna hemma?

Laddar som sagt ca 80% hemma varje månad, om inte mer.

Ja, 100%, minst krångel och du kommer sannolikt på plus på varje tjänstemil eftersom när du laddar hemma om du bor i villa kanske du ligger på 3-4 kronor milen i kostnad med får 9:50 skattefritt.

De få gångerna du snabbladdar kanske du går lite back, men så är det ju även för tjänstebilsförare som kör diesel / bensin som får den skattefria ersättningen.

Det är så “alla andra” gör med elbil som förmånsbil vad jag känner till :slightly_smiling_face:

Lägger hyresvärden på någon kostnad på elpriset?

Svar nej, vilket är generöst. Betalar endast 1.05 kr/kWh.

1 gillning

Att betala drivmedlet privat och få milersättning för tjänsteresor är inget alternativ, då företagets policy är att förmånsbil = drivmedelsförmån.

Så, dom två alternativ som finns är följande.

1. Ladda hemma och bekosta den laddningen själv (1.05 kr/kWh), varpå jag sedan får ersättning för laddning hemma á 9,5 kr/mil skattefritt för tjänsteresor.
    Så det blir både ett avdrag för privata resor och ersättning för tjänsteresor samtidigt.

2. Jag lämnar in hela min elräkning (hemmaladdning) för bilen som ett utlägg, och att det beloppet slås ihop med beloppen för laddningarna på företagskortet, vilket sedan blir ett nettoavdrag för den delen av månadens privata körning.

Som jag tidigare nämnt, kör ca 25-30% i tjänst varje månad (ca 75 mil), resterande delen privat körning (ca 250 mil).

Vad skulle fördelen med alternativ två vara? Förstår inte ens varför det övervägs?

1 gillning

Jag är i samma dilemma där bolaget vill att jag månadsvis redovisar hemmaladdning och nyttjar laddkort, för att sedan bli förmånsbeskattad på allt bränsle. Hade hellre sluppit allt admin och bara fått ersättning per mil.

Hur blev det för dig tillslut?