Jag kör mellan 3-4000 mil per år i tjänsten. I början av nästa år så kommer min nya tjänstebil, en Mustang Mach E. Tidigare har jag kört en dieselbil och haft ett tankkort där fakturan går direkt till företaget. Sedan har jag rapporterat in hur många mil jag kört privat och det har dragits på lönen.
Nu ställs företaget inför en utmaning eftersom vi inte hittar någon bra lösning på ersättning för mina tjänstemil i framtiden med el-laddning. En stor del av laddningen kommer ske hemma hos mig. Några gånger i veckan kommer kompletteringsladdning ske ut i landet.
Om man lyssnar på hur andra företag löst detta så har man fått en ersättning på 9.50kr/mil(skattefritt) och står då själv för all laddning oavsett om det är i hemmet eller på laddningsstation. En bra lösning för den anställde då elkostnaden var låg, idag ser det ju helt annorlunda ut.
Jag har bundit elavtal på 2,65kr/kwh och elnätsavgiften hamnar på nästan 1,20kr/kwh, totalt ca 3,80kr. Om jag skulle ersättas med 9,50kr/mil idag så motsvarar det inte helt min milkostnad vintertid. Bilen kan drar ca 2,8kw/mil när det är riktigt kallt väder med många stopp under dagen.
Visst är det också så att regeringen lagt ett förslag på att sänka den skattefria milersättningen för elbil till 6kr/mil under början av nästa år?
Jag har en annan kollega som kommer köra precis en likadan bil. Han har låst sitt elavtal på runt 50öre i ca ett år till. Just nu är 9.50 en bra deal men knappast nästa höst när avtalet går ut. Han söker också efter en rättvis lösning från start. Ingen av oss är ute efter att tjäna pengar på tjänstemilen utan bara bli ersatta för den faktiska kostnaden det verkligen är.
Hur har ni andra tjänstebilsförare löst detta? Har ni några tips på en bra lösning att presentera vidare till mitt företag?
Det enda jag kommer på skulle vara utläggs räkning för milen du kör i jobbet. Det är något alla företag har en process för och du har full koll på hur mycket som laddats samt vad det kostar.
Hur ser arbetsgivaren på att utbetala nån form av skattepliktig kompensation om elbilspriset drar iväg? Du kan fortsätta ladda men får nån typ av extra ersättning om elpriset drar iväg. Borde vara enklast rent administrativt…
Förslaget som ligger nu är att efter 1/1-2023 är det 9,5kr/mil i milersättning för elbil i tjänsten, 12kr/mil för övriga oavsett drivmedel i tjänsten och för privat bil 25kr/mil.
Sen har jag för mig att det lagts ett förslag att laddning “på arbetsplatsen” ska vara skattebefriad under några år framöver.
Det här med laddning av elbilar där man blandar hemma och längs vägenladdning och dessutom kör mycket i tjänsten är ett väldigt rörigt område. (I ännu högre grad om det är en laddhybrid).
Skatteverkets regelverk har inte riktigt hunnit hänga med/anpassa sig där så förhoppningsvis blir det tydligare regler framöver. Deras regelverk kan sägas vara uppbyggt utifrån åkerier där de anställda fick/inte fick tanka diesel på jobbet och att tankningen annars skedde på särskilda mackar till ett ganska stabilt literpris oavsett var/när man tankade och där dessutom förbrukningen hade mindre variation än det har på en elbil.
När man nu kan OCH dessutom antagligen vill ladda elbil både hemma, på jobbet och längs vägen och till helt olika priser och väldigt varierad förbrukning så blir det en annan femma.
Man kan också titta tillbaka. Länge har milersättning för att köra dieselbil i tjänsten legat på 6,5kr/mil. En ersättning som det var länge sedan den täckte den faktiska kostnaden.
Så har tyvärr inget tips om en “smidig/enkel/rättvis” lösning idag men däremot har jag förhoppningen att Skatteverket inom en hyfsat snar framtid förtydligar och pekar ut hur de ser på saken framåt.
Det lutar nog kanske åt att jag lämnar som förslag en ersättning till mig på 9.5kr/mil och att vi gör en utvärdering var 3:e månad om laddpriserna gått upp. Så länge jag kan ladda för ca 4kr/kwh så går jag nog plus minus noll vid nuvarande skattefria ersättning per mil sett över ett år. Går priserna upp får dom betala en skattepliktig kompensation som extra ersättning.
Jag har en bekant som har ett liknande erbjudande på bolaget han jobbar på.
Där stod bolaget för installation av laddbox hemma hos dig sedan fick du en tagg. DU använder taggen när du ska tanka för företagets räkning och kör utan tagg när det är privat, sedan skickas det automatiskt till bolaget.
Känns som att dom bara gör det lätt för sig med den lösningen du har fått.
Gör utlägg privat och får ersättning i efterhand. Detta för att det inte ska bli “lönsamt” eller en “förlust” att köra elbil. Tankar helt enkelt in mina fakturor i en mall och milräkning dvs: totala mil och varav tjänstemil.
Detta blir rättvist mot alla oavsett om man har rörligt/bundet avtal känner jag.
Låter intressant. Vet du vilket bolag dom anlitade?
Förstår jag dig rätt om han använder taggen jämnt när han laddar hemma plus att räkningen går till företaget när han laddar på resande fot. Sedan rapporterar han in privata antal mil och det dras på lönen? Annars förstår jag inte hur man håller isär företagets och dom privata elen som laddats in i bilen. Betalar företaget den del av elräkningen som han tankat för hemma, den faktiska kostnaden?