Drivmedelsförmån vid laddning hemma!

Hej,

Är det någon som har erfarenhet kring drivmedelsförmån för elbil där arbetsgivaren betalar laddning för tjänste och privata resor?

Hur gör man när arbetsgivaren inte kan betala laddningen när man laddar hemifrån? Det är ju inte så att man ger arbetsgivaren sin elfaktura?

Har någon erfarenhet av detta? Och vad är det smartaste upplägget?

Bara att skriva vanlig milersättning för resor i tjänsten :+1: 9,50kr/mil om du har förmånsbil (el), äger du bilen privat tror jag det är 25kr/mil.

3 gillningar

Hur gör jag med privata resor då?

Resor i tjänsten är inga problem.

Din arbetsgivare ska inte bekosta dina privata resor.

Fråga din arbetsgivare.

1 gillning

Nu gör dem det, det kallas bränsleförmån. Hela poängen med min text?

Dem vet inte heller då det är deras första elbil.

Men riktigt smart drag annars, att ha diskuterat det med dem behöver inte alltid vara självklart.

Tror man skriver milersättning även då, men att du istället för att få ut 9,50kr/mil skattefritt, ska förmånsbeskattas för dina privata resor. Snårigt det där. Står en del om det här:

Är nog bäst att ringa och rådfråga dom.

1 gillning

Det är ju det som är problemet, hur skattar du på en ersättning för privata mil? Det är en annan sak när man skriver körjournal och använder ett drivmedelskort där man får en beräknad förmånsbeskattning.

Men hur ser det ut om man inte har ett drivmedelskort och arbetsgivaren vill betala privata mil? Är rädd att inte ens skatteverket reder ut det där. Fortsättning följer :slight_smile:

Företaget jag jobbar på har löst det genom att jag betalar all laddning själv och får milersättning för körda mil i tjänsten.

Kommer inte ihåg det exakta upplägget men min uträkning gav att jag får ca 10kr milen.

Bilen drar ca 2,1kw/mil så som jag kör den. Så jag går jämt upp strax under 5kr kilowatten.

På så sätt behöver de inte bry sig, jag kan jag ladda var jag vill, till vilket pris jag vill och tjänar på att jag i princip alltid laddar billigare än så.
Både räkningen från laddtjänsten och elräkningen hemma kommer efter milersättningen också, så jag slipper ligga ute med pengarna.

1 gillning

Men hur funkar det? All bränsle är ju förmånsbeskattning på? Hur skiljer din arbetsgivare på privata resor milersättning kontra tjänsteresor?

Bilen har elektronisk körjournal där jag klickar i vilka resor som är privata och vilka som är i tjänst.

Sedan rapporterar jag in tjänstemilen i vårt lönesystem och får ut ersättningen på nästa lön.

9’50kr är skattefritt, men på privata resor på 10kr milen hur skattar du där på privata resor? Finns det ens en schablon för det?

Personlig åsikt är att drivmedelsförmån är mer huvudvärk än nytta. Bättre bara ta de skattefria 9,50kr/tjänstemil och betala bränsle själv, alternativt högre milersättning men då betala skatt på det som överstiger 9,50kr/mil. Då slipper man alla dessa frågor.

3 gillningar

Problemet är väl får verkligen arbetsgivaren betala ut milersättning till personal som kör bilen privat? Milersättning är väl bara i tjänst?

Förmpnsbränsle är bökigt men det blir ganska schysst för mig som betalar marginalskatt.

Det är en klurig situation.

Min AG vill/‘erbjuder’ att man hemma installerar en laddare med RFID. Där drar du det kortet från OK (i vårt fall) och AG betalar en fast summa per kW för din el hemma. Sen förmånsbeskattas det som altid tidigare. Om strömersättningen inte skulle räcka kör man en reseräkning på det.

Jag använder elbilen inte privat av flera anledningar:

• Jag ska betala denna ladbox själv, fast jag har en redan - men utan RFID
    Som mycket med laddning hamnar man i en inlåsning och ska RFID ladboxen komma från en specifik leverantör - och ha ett överpris för den. Inlåsning som inte jag går med på. FInanciell fördel går 100% till AG enbart.
  • Snabbladdar man ofta pga bl.a. omfattade tj-körning, går bränslekostnaderna rejält över vad diesel skulle ha kostat. Så din körning kan trycka bränslekostnaden upp så orymligt högt. Beror såklart på hur din körprofil ser ut.
  • Elbil är för mig personligen aldrig en ‘förmån’ med hur min körprofil är. Så den används bara i tjänst. AG har nu öppnat upp för att återigen erbjuder bensin eller hybrid till anställda för att produktiviteten och kostnaderna inte är i proportion. Kanske du & din AG ska tänka en gång till innan BEV anskaffas.

Förstår nog inte riktigt vad du menar.
Jag får milersättning för resorna jag gjort i tjänsten eftersom jag bekostar elen för dem. Inte för dem jag gjort privat för egenbetald el.

1 gillning

Då har du inte förmpnsbränsle, hela kontentan med detta är att arbetsgivaren betalar dina privata resor.

Tyvärr så beställdes en Tesla Model y. Nu i efterhand var det väldigt dumt, (dock mycket schysstare förmånsvärde) oavsett så förstår jag inte hur vi ska lösa det. Ända chansen är att dem höjer min lön och jag betalar för mina privata resor (blir ju som en förmån)

Nej. Precis!
Företaget har löst det så att jag inte har förmånsbeänsle och därför inte behöver fundera på hur de ska mäta strömmen jag laddar hemma, eller någon annanstans heller.

Vi hade mycket diskussioner innan om hur detta skulle lösas. Och det slutade med att alla tyckte detta var enda lösningen som blir praktiskt gångbar om man ska kunna ladda hemma hos sig själv, hos kompisar, på hotell, Tesla, IONITY och var helst annars man kan behöva.