Har en förmånsbil via jobbet, och därmed även drivmedelsförmån.
Laddar bilen på publika stationer och betalar med firmakort, även privat. Rapporterar sedan antal körda privata mil till min arbetsgivare varje månad. Detta blir sedan ett nettoavdrag på min lön.
Jag tyckte att det blev för rörigt att hålla isär laddningen så jag valde att betala milpengar istället.
Jag betalar 9.50:-+4.50:-, första delen är skattefri, andra delen är skattepliktig.
Det ger ett snitt på 12:-/mil som den anställda får ladda hur den vill. Det klarar man sig gott och väl på.
För mig som kör mer privat än i tjänst och har möjlighet att ladda i min Brf, är det mer lönsamt ekonomiskt för mig att be min arbetsgivare slopa drivmedelsförmån och ta milersättning för körning i tjänst istället?
Blir dyrt att alltid ladda på supercharger med företagskort märker jag…
Absolut är det så - om du kan få det upplägg. Jag kan bara ha bränsleförmån och min AG tillåter ingen annan variant. Jag laddar inte hemma - eftersom det är inte kopplat till kortet. Det leder till att bilen inte används privat alls. Det blir helt enkelt aldeles för dyrt om man har det så och de tider man står och ladda kan man ha roligare i stället.
Instämmer helt med dig där. Nu betalar jag strax över 2000 kr för drivmedlet varje månad, och då sitter jag bort bra många timmar på laddstationer också…