Ebjuden skåpbil som förmånsbil | Ska jag tacka ja eller ta en annan bil privat?

Hej allihopa,

En nykomling här, har lyssnat på poddarna i ett par månader och läst runt en hel del på forumet och mitt intresse för ekonomi har väckts upp ordentligt. Tänkte således att det var dags för mitt första inlägg och ämnet kom som på posten häromdan och gäller då förmånsbil.

Har nämligen fått ett erbjudande från min arbetsgivare att använda min skåpbil som förmånsbil privat.

Men då detta upplevs som en stor djungel när man pratar runt om vad som är bäst och inte så tänkte jag dela med mig av detta och se vad ni tycker.

Bilen är en helelektrisk skåpbil Toyota ProAce 75kwh, ligger på en medelförbrukning mellan 2,5-3kwh per mil beroende på årstid.

Bilen kommer att täcka mina behov till 90% och jag kommer kunna ladda hemma billigt med Tibber timpris så där är förutsättningarna bra. Det är dom gångerna man skall åka längre som det kommer bli jobbigt då räckvidden är begränsad, sittplatserna bara 3 och den tar sig inte särskilt långt mellan laddningarna. Tippar på max 20 mil på vintern och max 30 på sommaren enkel resa sen är batteriet tomt.

Sen kommer vi till det väsentliga och det är kostnaden… Bilen kommer kosta mig 2787kr i nettoavdrag varje månad. Kommer även bli ersatt milersättning på 9,5kr per mil inom tjänsten och jag uppskattar att det blir ett snitt på 80-100 mil i månaden så 760-950kr skattefritt per månad.

Ett andra alternativ är att strunta i bilen och enbart köra den till och från jobbet varje dag och fortfarande få 9,50kr skattefritt inom tjänsten och sen köpa alternativt leasa en annan bil privat. Det tråkiga med detta är att man då ej får göra ärenden på vägen hem från jobbet såsom handla, hämta paket osv utan man måste då först åka hem och byta bil för att hålla sig på rätt sida regelverket.

Hur hade övriga här ställt sig till detta och vad hade ni valt? :slight_smile:

Mvh kluven funderare.

1 gillning

(inlägg raderat av författaren)

1 gillning

Inte om de ersätts med 9,5kr/mil för elbil och 12,5kr/mil för bensin och diesel (om jag minns rätt) då är det en skattefri förmån. (Det är för det motsvarar skatteavdrag för reseersättning)

Resan mellan hemmet och jobbets kontor blir oavsett alternativ privat resa och ingen ersättning.

Så enda fördelen med förmånsalternativ är den privata körningen på fritiden.

…och kör du med toyotan så blir det en förmån… :wink:

Ja alltså personligen är det väl en helt okej förmån, sliper ligga ute med kapital och allt ingår förutom bränsle. Iom nettoavdrag sänker jag varken sgi, pension eller föräldrapenning så även det känns bra om man jämför med bruttoavdrag.

Välkommen till forumet @Latebloomer !

Jag är tyvärr sämst på det här med bilar, men tänkte pinga in @Skogstomten eller
@kimarite som kanske har ett inspel. :slight_smile:

Då har du förmån som borde beskattas?

Nej igen.

Bilersättning (milersättning)

Skattefri bilersättning
Egen bil: 25 kronor per mil
Förmånsbil: 12 kronor per mil förutom förmånsbilar som drivs helt med el där schablonbeloppet är 9,50 kronor per mil.

För en laddhybridbil som kan drivas både med el och annat drivmedel gäller det högre beloppet, det vill säga 12 kronor per mil.

Uppfattade att han skulle använda företagets tjänstebil till och från jobbet.
Då är det en klar förmån om den används mer än 100 mil per år för eget bruk enl skatteverket.

PS: Hade tidigare en kollega som använde företagets tjänstebil till och från bostaden- arbete utan att någon reagerade tills en ny chef anställdes och reagerade på detta med påpekandet att detta var en klar förmån,
På detta gjorde hen avdrag för arbetsresor i deklarationen :sweat_smile:

Detta upphörde ganska snabbt efter detta.

1 gillning

Nej men alltså: om du har bilen och betalar förmån får du milersättning när du kör i tjänsten. Men om det bara är en vanlig firmabil och du inte betalar förmånsvärde får du ingen milersättning. Och du får inte heller köra hem med den (finns undantag).