Blev erbjuden ett jobb idag som skulle innebära en löneökning med ungefär 7000:- i månaden samt en förmånsbil, jobbet är som utesäljare så kommer köra mycket och långt. Jag räknar inte med att använda bilen privat annat än att lämna barnen på dagis kanske. Behöver detta redovisas då om dagis i princip ligger på utmed vägen? Kan ni snillen som har koll på det mesta bara förklara det här med förmånsbil för mig, blir det en kostnad på flera tusen varje månad så kanske jag inte ens tjänar på att byta jobb?
INGEN, klarar med heder och samvete att ha en bil av agbetsgivaren utan att bli förmånsbeskattad…
” Om du använder arbetsgivarens bil för privata resor mer än 100 mil eller vid mer än 10 tillfällen per år så blir det en bilförmån som du ska beskattas för. För att du ska kunna visa att du inte har använt bilen privat bör du ha en körjournal och noggrant anteckna alla resor, både privata och i tjänsten.”
Så vad blir den faktiska kostnaden med en förmånsbil?
Beror på bil.
Exakt, som Erik D säger, beror på bil. Min elbil (Kia) tror jag att förmånsvärdet enbart är 2400 kr på. Med 50% skatt blir kostnaden för mig 1200 kr. Omöjligt att hålla en bil själv för de pengarna.
Och det betalar du varje månad då oavsett hur mycket du kör?
Hur man kör spelar ingen roll med en förmånsbil normalt sett. Det finns ju någon regel om att förmånsvärdet kan sättas ner om man kör mer än ett visst antal mil i tjänsten per år (2500 kanske?). Men det kan jag inte reglerna kring, kör väldigt lite i tjänsten.
Du kan räkna på olika bilar på SKV hemsida.
Men nettoeffekten beror även på din lön såklart och huruvida du betalar statlig inkomstskatt.
Sen finns det olika upplägg.
Jag har förmånsbil men kör knappt nånting i tjänsten. Jag har ändå fritt drivmedel (beskattas såklart) och kan välja bil väldigt fritt.
Och välja bort den helt till förmån för en kontant ersättning.
Frågan du bör ställa dig är vad du behöver för bil och om de alternativ du har är ändamålsenliga för dig. För någonting kommer det kosta dig.
En djungel det här och allt beror på.
Men i princip blir du ju beskattad dör förmånsvärdet. Du har en bil som du kan utnyttja privat, kör du mer än 3000 mil i tjänsten så halveras förmånsvärdet. Förmånen är ju aty du har en bil som du kan nytjja.
Kontentan är ju att förmånen är värdelös om du kör noll privata mil per år och absolut inte använder bilen privat elke4 ens skulle haft en egen bil.
För jag som kör ca 3500 till 4000 mil privat blir förmånsbilen verkligen en förmån.
Sen kan det finnas upplägg med att du beskattas för drivmedel privat, priset×1,2 det som du skattas för , om du har 55% skatt så blir det ju en rejål rabatt. För företaget lskulle ja gissa att brytpunkten ligger krin 3000 mil i tjänsten då blir det billigare fõr dem om du har förmånsbil än om du kör egen bil mot bilersättning.
Sen be5or ju allt på vilken lön skulle du fått utan förmånsbil, samna? Eller högre?
I mitt fall räknade jag ut att förmånsbilen för mig motsvarade en löneökning på mellan 7 till 8 tusen i månaden i kostnad
.
Tack för svaren. Så i princip ska man nyttja förmånsbilen så mycket som möjligt privat?
Vad har ni själva för förmånsbilar?
Jag har en Volvo som förmånsbil och jobbar som säljare.
Om man kör mer än 3000 mil i tjänsten så får man göra avdrag på förmånsbeskattningen med 25%.
Vad förmånskostnaden hamnar på beror på bilmodellen, så kan skilja rätt dramatiskt.
Jag nyttjar bilen så mycket som möjligt privat för att få mest “bang for the bucks”. Vi har en andrabil också men den står rätt mycket. 
Vad har du för volvo? Vet du om det är mycket skillnad på elbil, bensin eller diesel osv? Vad får du betala varje månad?
Som jag förstår det vill du förbättra din ekonomi genom att byta job. Använder du bilen inte alls privat, har du ju 7000sek -och pension på de eller? Om du har ‘hemmakontor’ kommer du kunna ha din bil skattefritt stående hemma iaf. Ligger dagis på vägen till kund är det absolut inget regelbrott att släppa barnen där. Idag med senaste ändring under 2022 av skatt på ny förmånsbil blir det i mina ögon för dyrt om man inte kör ganska mycket privat, även om bränsle batalas av AG. Du ska köra långt så kanske diesel är mest aktuell då (?). Då svider det. Jag själv efter alla år kommer nog byta bort min bil mot lön nu. Det ger en frihet man inte har om man binder upp sig till arbetsgivarens bil. Många av mina kollegor försöker idag förlänga avtal på dagens förmånsbilar. 2000-3000 sek ökning FMV vid bilbyte blir det lätt nuförtiden. Gör din kalkyl, men bli inte förvånad att privat blir billigare. Kan du öka din lön lite till och komma överens om en poolbil eller hyrning av bil vid behov i tjänst kan det bli lönsamt för alla parter.
En XC60, tog dock ut den under 2020 när förmånsvärdet var lägre.
Det är mig veterligen stor skillnad på elbil etc.
Skattar 5700 för den, gör inget 25% avdrag p.g.a. minskat resande i år.
Har arbetsgivaren sagt vilken typ av bil du får välja och till vilka summor?
Men då läggs den kostnaden ovanpå din grundlön då bara eller?
Nja, vi har inte diskuterat bilmärken osv än, är mest bara nyfiken på kostnaderna så att det verkligen lönar sig att byta jobb 
Yes. Typ om vi säger att min lön exempelvis är 30000 så skattar jag 35700. Nettokostnaden blir inte 5700 alltså.
Sen beror det på om man tickar över på statlig inkomstskatt.
Ja, bilmärken och vilka bilar man får välja avgör ju också hur ens förmånsvärde blir. Framförallt brukar elbilar ha lägre förmånsvärde och dieselbilar högre förmånsvärde. Sen om bilen kostar över en viss summa så blir det lyxbilstillägg på förmånen.
Då får man ha lite koll på skattetabellen med då sp man inte kommer upp i vissa summor och får skatta mer på grund av bilen?
Den frågan kan jag inte svara på 
Så den enda kostnaden för dig egentligen är att du skattar mer på din lön? Tack för svaren
Svar ja, men bäst är att diskutera med din arbetsgivare om det är några andra villkor som gäller hos just er.
Hos oss står ju arbetsgivaren för allt utom drivmedel (kör jag i tjänsten får jag givetvis milersättning), det innebär däckskifte, stenskott, självrisker osv.
Dvs förmånsskatten är en “fast utgift” för bilen utan någon associerad risk.