Förutsättningar:
Jag har ett aktiebolag där jag jobbar som konsult i varierande tidsbegränsade uppdrag och på varierande orter. Mellan uppdragen kan jag ta ut lön ur företaget.
Frågeställning:
Vad blir mitt tjänsteställe? Är det bostaden eller är det orten där jag har uppdraget? Hur tänker ni som bedriver konsultverksamhet i eget AB?
I Skatteverkets rättsliga vägledning kan jag läsa följande om konsulter: “Högsta förvaltningsdomstolen har prövat frågan om vad som är tjänsteställe för anställda hos ett bolag som bedriver konsultverksamhet i elbranschen och som hyr ut elektriker till olika kundföretag. Uppdragen hos kunderna har varit tidsbegränsade och varierat från några månader till något år. Eftersom elektrikerna har anställts för att utföra tidsbegränsade uppdrag hos olika kunder har bostaden ansetts som tjänsteställe”
Samtidigt anger huvudregeln att tjänstestället är där man utför huvuddelen av sitt arbete. Så hur tolkar ni detta?
Har frågat skatteverket och fick svar att om du som anställd endast haft ett tjänsteställe under redovisningsperioden (inlämning av arbetsgivardeklarationen varje månad) så ska du ange den adressen. Har du bytt tjänsteställe under månaden (d.v.s. att du t.ex. haft två tjänsteställen under samma månad) så ska du inte ange någon adress alls.
Jag är inte säker på att det här egentligen gör saken så mycket tydligare men det dök precis upp i mitt flöde: Företagsnytt
Jag är också konsult med eget AB men jag är just nu (nästan) alltid på min enda kunds kontor och har långa uppdrag så det känns tydligt att det är där för mig.
Jag har samma situation men funderar på vad de ska ha informationen till.
Tänker det handlar om milersättningar och traktamenten.
Skulle ju även kunna se det som jag utgår från kontoret (dvs hemma) varje dag det då dagen både börjar och slutar där.
Men känns som hos kunden är bättre för självbevarelsedriften.
Jag tror att man oftast kvalar in på företagets kontor (om det är bostaden):
Alternativregeln :