Förutsättningar:
Jag har ett aktiebolag där jag jobbar som konsult i varierande tidsbegränsade uppdrag och på varierande orter. Mellan uppdragen kan jag ta ut lön ur företaget.
Frågeställning:
Vad blir mitt tjänsteställe? Är det bostaden eller är det orten där jag har uppdraget? Hur tänker ni som bedriver konsultverksamhet i eget AB?
I Skatteverkets rättsliga vägledning kan jag läsa följande om konsulter: “Högsta förvaltningsdomstolen har prövat frågan om vad som är tjänsteställe för anställda hos ett bolag som bedriver konsultverksamhet i elbranschen och som hyr ut elektriker till olika kundföretag. Uppdragen hos kunderna har varit tidsbegränsade och varierat från några månader till något år. Eftersom elektrikerna har anställts för att utföra tidsbegränsade uppdrag hos olika kunder har bostaden ansetts som tjänsteställe”
Samtidigt anger huvudregeln att tjänstestället är där man utför huvuddelen av sitt arbete. Så hur tolkar ni detta?
Har frågat skatteverket och fick svar att om du som anställd endast haft ett tjänsteställe under redovisningsperioden (inlämning av arbetsgivardeklarationen varje månad) så ska du ange den adressen. Har du bytt tjänsteställe under månaden (d.v.s. att du t.ex. haft två tjänsteställen under samma månad) så ska du inte ange någon adress alls.
Jag är inte säker på att det här egentligen gör saken så mycket tydligare men det dök precis upp i mitt flöde: Företagsnytt
Jag är också konsult med eget AB men jag är just nu (nästan) alltid på min enda kunds kontor och har långa uppdrag så det känns tydligt att det är där för mig.
Jag har samma situation men funderar på vad de ska ha informationen till.
Tänker det handlar om milersättningar och traktamenten.
Skulle ju även kunna se det som jag utgår från kontoret (dvs hemma) varje dag det då dagen både börjar och slutar där.
Men känns som hos kunden är bättre för självbevarelsedriften.
Jag tror att man oftast kvalar in på företagets kontor (om det är bostaden):
Alternativregeln :
a) Ditt fasta tjänsteställe är på den plats där du hämtar/lämnar material (ej grossist) eller förbereder/avslutar arbete.
b) Om du besöker arbetsgivarens lokal mer än en gång i veckan är ditt fasta tjänsteställe i arbetsgivarens lokal.
Då kommer du inte heller kunna ta ut skattefri milersättning till kund (som ditt bolag betala till dig då det skulle handla om en tjänsteresa) om du vill räkna kundens kontor som tjänsteställe.
Alternativregeln b gör det möjligt att välja sitt egna kontor eftersom du besöker det mer än en gång i veckan antar jag (om det är din bostad).
Dessutom räknas längre tid som två år. Om du bara får förnyat kontrakt var 6-12:e månad så vet du inte ifall du kommer vara kvar på det företaget. Men vill du kan sätta kundens kontor som tjänsteställe ifall du vill i detta fallet, SKV kommer inte klaga eftersom du inte kommer kunna ta ut någon ersättning för resor etc. Men det kanske inte spelar roll ifall kunden är på samma ort.
Har ditt AB samma adress som din bostad så kommer du starta och avsluta varje arbetsdag på din arbetsgivares kontor, kanske tar du t.o.m. med dig arbetsdatorn till kontoret varje dag, kanske du sköter administrativa uppgifter från kontoret (tidsredovisning mm). Blanda inte ihop vem som är din arbetsgivare och vem som är din uppdragsgivare.
Min stora fundering är varför de vill veta alls.
Är det förmånligast att ha hemma som tjänsteställe så tar jag ju givetvis det men jag har som sagt inte förstått syftet.
Man kan ju ”misstänka” att det fuskas en hel del med milersättning och att de förbereder sig för att kunna följa upp det, blir ju enklare om de har tjänsteställe inrapporterat och enkelt på t.ex. google maps kan ta reda på hur många km resa X faktiskt borde varit o.s.v. vid en revision.
Samma här. Var väldigt längesedan jag tog ut traktamente och milersättning. Vet inte om det är något som hänger med på AGI nu förtiden? Då är det så klart intressant för SKV att veta.
Exempel (som jag fattat det):
Du är anställd på IKEA. De har kontor i bl.a Malmö och Älmhult. Du bor och har placeringsort Malmö men jobbar heltid på Älmhultskontoret, vilket du även kommer göra lång tid framöver. Då har du inte rätt att ta ut milersättning eftersom Älmhult kommer räknas som ditt tjänsteställe, om jag fattat det rätt. Dock så räcker det med att du besöker ditt Malmökontor en gång i veckan för att bryta det.
Fast man måste ju ha en körjournal där alla körningar står och varför. Detta gäller även privat bil men då behöver man kanske inte vara riktigt lika detaljerad med mätartal etc, då räcker det med sträcka.
Iofs, då kan de se vad du skrivit som tjänsteställe för de körningar och sedan se om det faktiskt är rätt. Antar att de nog har stora problem med de som kör tjänstebilar (inte förmånsbilar) som kör från hemmet men ska egentligen räkna från kontoret.
Ah, ja det gör det, men du får ju inte med körjournalen så du vet inte syfte, vilka resor o.s.v., men som du är inne på fuskas nog en del med den privata delen av körningen (till och från jobbet) o.s.v., så känns sannolikt att de förbereder för att kunna följa upp sådant (bilar och körning har ju alltid varit extra intressant för skatteverket) och då är ju en nyckel att ha en databas på alla anställda i Sveriges tjänsteställe.
Ja, det är just det. Man vill inte fastna i en revision för att ha valt “fel” tjänsteställe. Skatteverket verkar inte kunna ge ett tydligt svar i frågan så det blir att man får tolka själv. Den rättsliga vägledningen kanske säger en sak medan huvudregeln säger en annan.
"Utifrån den information som du har lämnat så låter det inte som att huvudregeln blir aktuell. Du gör kortare tidsbegränsade uppdrag på plats ute hos kund. Enligt huvudregeln är tjänstestället den plats där man utför huvuddelen av sitt arbete.
Grunden för alternativregeln är att om arbetet utförs under förflyttning eller på arbetsplatser som hela tiden växlar, är tjänstestället i stället den plats där hen hämtar och lämnar arbetsmaterial eller förbereder och avslutar sina arbetsuppgifter.
Grunden för undantagsregeln är att om arbetet pågår under en begränsad tid på varje plats enligt vad som gäller för vissa arbeten inom byggnads- och anläggningsbranschen och liknande branscher, anses bostaden som tjänsteställe."
Så tolkar det som att jag kan köra bostaden som tjänsteställe.
Nu vill jag inte skrämma upp dig då jag verkligen tror att bostaden blir ditt tjänsteställe men det värsta är att svaret som SKV ger dig är inte bindande på något sätt. Du kan visa upp det i en domstol men ändå bli dömd. Sjukt!