Hej, jag är ny i forumet och har en fråga, jag har en tjänstebil, en elbil, men min fru använder den för att det blir bäst rent ekonomiskt för oss, jag använder således hennes bil för att åka fram och tillbaka till jobbet, kan jag dra av för resorna ändå för egen bil, eller måste jag egentligen använda min tjänstebil.
Detta är inkorrekt.
Hur ska man förklara för Skatteverket att man har en bilförmån men samtidigt gör avdrag med 25:-/milen trots att förmånsbilen dessutom är eldriven (12:-/milen).
Det står ingenstans att det är ett förbehåll, att man endast kan göra avdrag för förmånsbilen som arbetsresa, om förmånsbilsförare av någon anledning kör till och från arbetet med en privatägd bil.
Eller åker med kollektiva färdmedel.
Förslaget från den förra regeringen var färdmedelsneutral avdrag, vilket det inte är nu.
Tolkningen blir att du gör avdrag för det färdmedel du använder till och från arbetet.
Risken är att skatteverket kan börja undra, men då är det bara att bevisa och motivera.
Min äldsta dotter på 26 år arbetade förut på skatteverket och berättade för mig när det började blinka rött i deras kontrollsystem
Ja, jo, jag tror väl också att det är svårt att hävda rätten till avdrag med privat bil när jag har en tjänstebil men jag har snackat med lite olika redovisningsbyråer och fått lite olika svar men alla säger att det åligger mig att bevisa och det kan ju vara svårt. Jag har kört tjänstebil i 10 år och 2023 är första året som jag inte själv har använt bilen till och från jobbet, så jag tänkte att detta kanske går bara man vet hur man ska bevisa det. Men å andra sidan har vi ju rent ekonomiskt tjänat på att min fru kunnat använda elbilen. Tack för svaren
Min fru privatleasade en Q3 förut som jag nyttjade för arbetresa med avdrag privat, samtidigt som jag hade förmånsbilen V70 diesel mellan 2015 till 2018.
Då var det inget hinder för detta, men som sagts det gäller att det inte sticker ut.
Väldigt mkt av mina reseavdrag är och var rena hemresor iom dubbelt boende.
Avdragen är relaterade till färdmedlet.
Kan du tolka skatteverkets föreskrifter om att det är kontraindicerat, att göra avdrag för privat bil då man använder detta och inte sin förmånsbil för arbetsresor?
Hör kanske inte hit. Men har du kollat vad som händer om hon smäller med bilen eller nån kör in i henne?
Företaget kanske inte är så nöjda om du har förmånsbil och nån annan brukar den i ett sånt läge?
Sällan jag lånar ut min bil. Om våran privata skulle vara trasig möjligtvis. Har inte kollat vad som gäller själv men kom och tänka på det nu. Kanske är helt lungt. Vet inte.
Tjänstebil om du är anställd ska ju bara gå till och från ditt jobb och resor i jobbet.
Jodå, jag äger ju företaget och har kollat med mitt försäkringsbolag innan vi gjorde denna abrovinken att min fru kör bilen istället för mig. det är en förmånsbil