Underlag vid reseavdrag?

Jag kommer att ansöka om reseavdrag i årets deklaration.

Ska jag förbereda mig med någon sorts underlag ifall skatteverket efterfrågar det? Jag vet att de kanske inte frågar men för säkerhets skull. När frågan väl kommer är det kanske svårare att t.ex. ta fram busstider för att styrka att jag tjänar mer än en timme på att åka bil.

Ska jag redan nu spara lite skärmdumpar med busstider?

Låter klokt, om du känner dig säkrare med. Schema, tider, avstånd etc räcker nog bra.

1 gillning

De nu aktuella busstiderna känns som det viktiga eftersom det kan ändras. Det andra kan jag lätt ta fram senare om det behövs.

Min sambo åkte på kontroll för något år sedan. Det var bevis på tiden man sparar och att bilen har gått så långt samt hur många dagar han arbetade/år. Jag minns inte så bra då jag bara kollade igenom snabbt, för länge sedan. Han fick typ 2 veckor på sig från de skickade brevet, så 1,5 v i realiteten.

2 gillningar

Vad skickade ni in för bevis?

Svårast känns att visa hur långt bilen har gått, vet du hur han gjorde det?

Moderna bilar med inbyggd GPS har förmåga att logga och lagra data för varje resa.

Jag kommer använda service boken :person_shrugging:

Jo, han skulle agne vilken/vilka bilar han använt och tankningar, tror också han kollade mätarställning vid besiktning. Våra bilar har varit lite äldre och han är duktig med dem så vi gör ingen service.

Jag vet inte, vad han skickade in. Han tyckte det var drygt, så jag erbjöd mig att göra det - för hälften :slight_smile: av pengarna, då jag jobbar på myndighet. Då fick han mer eld i baken.

Från vårat hus måste han typ gå en km, ta en stadsbuss 4 km lite omvägar, sedan en buss som åker omvägar, gå 1 km. Så den delen ska inte vara något problem. Bara bussarna tar 30 min efter utan väntetid.

Plockade fram papperet från skatteverket - tur att han inte slänger saker…

Man ska visa (lite kortfattat - det var mycket text)

• Mellan vilka platser man rest (adresser), har man rest till olika arbetsplatser, ska man uppge dem och hur många dagar till varje.
  • Hur många dagar man arbetet, har man arbetat mer än en normal heltid ska arbetsgivaren skicka intyg
  • Arbetstider och möjlighet till flex - vilka tider
  • Registreringsnummret för bil/mc, alla fordon som använts
  • Biljetter/kvitton/kort/kontoutdrag för ev kollektiva resor
  • För bil/mc drivmedelkvitto/kontoutdrag
  • Kopia av besiktningsprotokoll, servicebok eller liknande

Så ingen tidtabell behövs

4 gillningar

Måste bilen man använder till och från jobbet stå skriven på en för att kunna göra avdrag för resor till jobbet ?

Tack för utförligt svar.

Jag antar att de kollar upp bilarnas användning om det är registreringsnummer de vill ha.

Kopia av besiktningsprotokoll eller servicebok kommer jag inte att kunna tillhandahålla då vi köpte en ny bil i november och jag inte har någon tillgång till gamla bilens uppgifter, antar jag.

Gamla kreditkortsräkningar samt serviceintervall på bilen kan nog räcka långt.

Kreditkortsräkningar på vad?

Verkstadsbesök för service?

Coola ner er😀.

Har ni åkt bil - visa tidsvinsten. Annars är det cad ett busskort/tågkort kostar, typ.
Därefter kom ihåg vilken bil ni åkt med. Se till att den gått minst det yrkade milantalet och lite till, för privat körning. Och att inte sambo/fru yrkat avdrag med samma bil… tanka gärna med kort så att underlag går att plocka fram. Besiktningsuppgifter har SKV själva. Är bilen ny eller att besiktningarna är fel tidsmässigt bör annat underlag finnas som visar körda mil.

Åker ni med annans bil (som inte är familjemedlem) krånglar det till det lite. Blir viktigare att visa tankningar och att man kunnat disponera bilen.

Skärmdumpar som visar tidsvinsten känns som det jag kan förbereda.

Att visa hur långt jag har kört känns inte som något jag kan göra.

Förhoppningsvis går avdraget bara igenom utan kontroll, det gjorde det förra året.

Jag undrar vad som gäller för oss som har flex men reser mycket i tjänsten. Jag skulle rent teoretisk kunna åka kollektiv till kontoret om jag jobbade där, men iom jag reser så ska jag ta mig till flygplatsen på udda tider, tidigt på morgonen, kommer sent på kvällen, eller jag ska köra till tågstationen tidigt. Då finns ingen kollektivtrafik alls men hur bevisar man det har jag ingen anning då jag har möjlighet att anpassa mina tider om jag jobbar på kontoret men jag kan inte välja ett senare flyg.

Det går säkert att bevisa med flybiljeter osv, men iom resorna följer ingen mönster skulle det bli ett helvete att skicka underlag till allt det här.

Har bara åkt kontroll en gång när jag hade pendling på annan ort och körde 100 mil hem ibland, då ville de se en mätarställning på en bil som gått motsvarande sträcka (jag förklarade att jag använt olika bilar, men det räckte med en sa de)

Sen dess har jag aldrig råkat ut för det, men blir rätt bökigt med hela den listan, och rätt knepigt med tankkvitton osv då man även kör privat, hur ska de veta vad som är jobbresa och vad som är annat?

Elbil, hur visar man hur mycket man laddar? Fast km är ju lätt.

Men har man en ny bil har man kanske inte ens besiktigar första gången och kan inte visa km på det sättet, då får man ta foto på instrumentpanelen.

Har 6km till närmaste busshållplats, och sen 1, 5 km till att gå till jobbet, så inga problem med att spara in tiden dock.