Jag kommer börja resa i tjänsten en del framöver. När jag läser på om hur restid ska kompenseras verkar det rörigt. Det finns stora variationer i hur upplägget ser ut. Ofta verkar man ha rätt till någon form av restidsersättning som kan tas ut i pengar eller komptid. Detta verkar regleras i kollektivavtal. Vilka lösningar har ni? Frågan avser alltså resor med bil för att vissa dagar tjänstgöra på andra platser.
…och sådant har du inte?
De flesta större, kollektivavtalsanslutna arbetsgivare har detta reglerat via avtalet som tydliggör detaljerna. Normalt sett brukar en anställd som har en “friare roll” övertidsavlösas och frånträda sin rätt till restidsersättning mot en högre grundlön och en extra semestervecka. De anställda som reser väldigt sporadiskt blir ersatta enl reseräkning för nedlagd tid.
Det är inte riktigt tydligt för mig hur det ska tolkas. Säkert kommer det att bli någon diskussion. Det vore bra att ha några referensfall att kunna nämna.
De regler som finns bygger på längre resor med övernattning. Där får man viss ersättning för antalet timmar på tåget eller flyget. Att regelbundet sitta och köra bil klockan fem på morgonen tycker iallafall jag är en lite annan grej.
Restid utanför arbetstid ersätts med månadslön delat på 190 eller 240 beroende på om det är vardag eller helg.
Beräknas från man lämnar hemmet tills man är framme vid målet.
Enligt vem, vad, hur och varför? Newtons fjärde lag? ![]()
Det normala är att man milersättning enl schablon 25 kr skattefritt och 19,50 kr som förmån.
Detta gäller om man använder privatbil i tjänsten.
Detta bör finns avtalat i din anställning
Utöver detta kan man få ersättning för debiterad tid, om det är resa som konsult.
Om vi pratar om ersättning för användande av egen bil är allt glasklart. Frågan handlar om hur timmarna kompenseras.
Halva konsultarvodet utöver milersättning, alla avtal ser olika ut.
Det frågades efter vilka lösningar folk har.
Det är så mitt avtal ser ut, hos ett storbolag kan tilläggas.
Det handlar inte om något konsultarvode utan om vanlig lön. Hittills har jag fått komptid rakt av vid de fåtaliga tillfällen det handlat om. Ingen har riktigt funderat över frågan. Nu ska det bli mer och då har det annonserats att frågan ska ses över. Jag lär inte kunna påverka utfallet men det vore ändå bra att kunna argumentera något. Jag är inte med i facket men kanske vore detta en anledning att ändra på det.
I många kollektivavtal är övertidsersättningen månadslönen delat med 94 för vardagar och 72 för sena kvällar och helger.
Restidsersättning är något helt annat och brukar ofta vara månadslönen delat med 240 för vardagar och delat med 190 för helg men har man en tjänst med mycket resor blir man ofta övertidsavlöst istället.
Då har du förhoppningsvis ett avtal för användande av egen bil.
Åker du mkt i tjänsten borde din ag erbjuda tjänstebil.
Man ska inte slita på privatbilen i tjänsten
Jag säger inte att du har fel men är det inte övertiden som räknas så?
Undrar om TS skickar dubbla reseräkningar också… ![]()

Ja, ni har rätt, jag har blandat ihop siffrorna, ursäkta mig.
190 och 240 gäller för restid, och 72/94 för övertid.
Korrigerar mitt första inlägg.
Ja, svårt att hålla räkningen…

Jag har ingen extra ersättning för tid. Inget traktamente heller. Får tillbaka alla utgifter mot kvitto. Om jag kör bil så är det milersättning enligt i tråden tidigare nämnda ersättningsnivåer.
Förr, när jag var konsult hade jag trakt vilket aldrig räckte för att täcka verkliga utgifter.
Det var länge sen jag hade avtal som medgav restidsersättning. Då jag hade det tog det typ längre tid att registrera tiden än den ersättning man fick ![]()