Arvode vid lång tjänsteresa

Hej!

Arbetar som egenkonsult och har fått frågan av en kund om jag kan tänka mig arbeta 2 veckor för att hjälpa till på ett av deras andra kontor.

Vad har ni för erfarenhet/tankar om ersättning för långa tjänsteresor?

Restid för att ta sig dit och hem samt betalt för arbetet ser jag som självklart, men kan man förvänta sig någon ersättning för alla kvällar och helger som man sitter inne på ett hotellrum?

2 gillningar

Du bör ju rimligen kunna ta ut traktamente också.

1 gillning

Absolut, men det är ju för att täcka ökade kostnader för mat och logi.

Nej det kan du inte. Varför bara sitta inne, bara ut och upptäcka.

Två veckor är väl ingen särskilt lång tjänsteresa.

3 gillningar

Det är mitt ute i ingenstans, och krävs en tolk för att kommunicera på dagarna.

Oavsett om det hade varit på någon trevligare plats måste det planeras kring hur man ska göra med barn och annat.

Jag hade inte förväntat mig någon särskild ersättning om inte det framkommer i avtalet. Om du inte vill vara ifrån dina barn två veckor, tacka nej?

3 gillningar

Traktamente.
Betalt för helg du är upplåst, rimligt är väl ungefär som för restid.
Försök klämma in svinmånga timmar när du ändå är borta?

Men den verkliga frågan är väl om du har lust att åka iväg på det viset.

Det är väl bara att sätta ett pris, dom behöver ju inte köpa tjänsten?

4 gillningar

Skulle absolut inte förvänta mig annat än det vanliga arvodet + hotel + traktamente.
Jag har varit runt rätt mkt på Hotel både som anställd, egen konsult och konsultbolag, en gång i 6 mån på en annan kontinent, då var det ett helt annat upplägg, men aldrig annars.
Njut av en god bok eller Netflix på hotellet, ät och drick bra och njut av ensamheten.

4 gillningar

Jag hade nog sagt att jag vill fakturera x timmar per arbetsfri dag jag måste vara borta.

2 gillningar