Arvode vid lång tjänsteresa

Hej!

Arbetar som egenkonsult och har fått frågan av en kund om jag kan tänka mig arbeta 2 veckor för att hjälpa till på ett av deras andra kontor.

Vad har ni för erfarenhet/tankar om ersättning för långa tjänsteresor?

Restid för att ta sig dit och hem samt betalt för arbetet ser jag som självklart, men kan man förvänta sig någon ersättning för alla kvällar och helger som man sitter inne på ett hotellrum?

2 gillningar

Du bör ju rimligen kunna ta ut traktamente också.

1 gillning

Absolut, men det är ju för att täcka ökade kostnader för mat och logi.

Nej det kan du inte. Varför bara sitta inne, bara ut och upptäcka.

Två veckor är väl ingen särskilt lång tjänsteresa.

3 gillningar

Det är mitt ute i ingenstans, och krävs en tolk för att kommunicera på dagarna.

Oavsett om det hade varit på någon trevligare plats måste det planeras kring hur man ska göra med barn och annat.

Jag hade inte förväntat mig någon särskild ersättning om inte det framkommer i avtalet. Om du inte vill vara ifrån dina barn två veckor, tacka nej?

3 gillningar

Traktamente.
Betalt för helg du är upplåst, rimligt är väl ungefär som för restid.
Försök klämma in svinmånga timmar när du ändå är borta?

Men den verkliga frågan är väl om du har lust att åka iväg på det viset.

Det är väl bara att sätta ett pris, dom behöver ju inte köpa tjänsten?

4 gillningar

Skulle absolut inte förvänta mig annat än det vanliga arvodet + hotel + traktamente.
Jag har varit runt rätt mkt på Hotel både som anställd, egen konsult och konsultbolag, en gång i 6 mån på en annan kontinent, då var det ett helt annat upplägg, men aldrig annars.
Njut av en god bok eller Netflix på hotellet, ät och drick bra och njut av ensamheten.

4 gillningar

Jag hade nog sagt att jag vill fakturera x timmar per arbetsfri dag jag måste vara borta.

2 gillningar

Mmm, egentid, mumma :face_with_hand_over_mouth::blue_heart:. Hade ett upplägg där arvodet var fast per jobbdag. Tex resan dit är en jobbdag, men ledig på plats är inte det. Blev dock så att det gick att göra från Sverige så upplägget blev aldrig provat, hade kanske fått jobbat dygnet runt.

Se till att du betalar resa + boende och tillåtna måltider på företaget, plus hela det skattefria traktamente som du får ta ut enligt skatteverket! För att täcka dessa merkostnader för bolaget + en rimlig vinst så bör du skicka vidare kostnaderna i din prissättning till kund på något sätt. Antingen att ni förhandlar något startpris + ett löpande pris per dag som motsvarar kostnaderna, eller att ni avtalar om att kunna lägga kostnaderna rakt av, utan profit, på bolagets faktura till kund.

Du är konsult, du får inte betalt när du inte jobbar. Inte ens som anställd är det normalt att få betalt för restid. Du får traktamente normalt, är det utomlands (vilket jag utgår ifrån) så regleras det normalt som anställd.

Som konsult står du för ditt eget traktamente i ditt eget bolag, det får du baka in i ditt timpris, eller förhandla separat. Det är två veckor och vad du gör 2 dagar av dessa är ju upp till dig.

Två veckor är ju ingenting.

Har arbetat som konsult utomlands väldigt ofta. Det är ju en fördel att vara konsult då jag kan boka mina egna resor och hotell och ta del av eventuella bonuspoäng som eventuellt kan finnas.

Jag har aldrig tagit betalt för:

• Restiden - Har arbetat i USA, gått upp 04 på morgonen
  • Helgdagar
  • Middagar

Har dock fakturerat:

• Flygresor och eventuell hyrbil och taxi till/från Arlanda - Vid längre resor åker jag bara Business

• Hotell och frukost

• Lunch

• Arbetsdagen börjar när jag kliver upp ur sängen, brukar bli 9 timmar per dag

• Alla bonuspoäng, exempelvis eurobonus tillfaller mig, samt liknande för hotell och hyrbilar

2 gillningar
  1. Det är inte ovanligt med restids- / traktamentes / övrig ersättning även för en konsult. Finns olika upplägg vettu…

2. Det är oerhört vanligt förekommande bland ”vanliga anställda” att man får betalt för restid, särskilt i roller med kollektivavtal men utan övertidsavlösning. Sen att arbetsgivare ofta vill konvertera bort både detta och övertid mot en sjätte semestervecka är också vanligt.

1 gillning

Ja, och de borde väl OP känna till som skrivit sitt eget avtal vettu…

Ja, fast den ersättningen ligger nog inte i linje md vad OP förväntar sig, om jag inte är helt ute så är det baserat på din månadslön och delat med valfritt stort tal.
Det är inte många kollektivavtal som specifikt omfattar de mycket svåra förhållanden som finns när man flyger i tjänst, exempelvis utomlands. Får du betalt om flyget är försenat? force majeure?

1 gillning

Skattefritt belopp för traktamente är en av de få saker som är detaljerat reglerat. Eftersom man slipper både arbetsgivaravgifter och löneskatt på ett visst belopp i traktamente vid vissa affärsresor, så är det skattemässigt fördelaktigt att ta ut det beloppet från sitt fåmansbolag.

Resan räknas från avresa till hemkomst. Avresa är det som står på klockan när du går ut ur ytterdörren när du påbörjar resan. Blir du sjuk under resan eller tåget försenat så räknas den tiden med, tills dess att du kommer tillbaka hem.

Ifall det är en dags eller timbaserad verksamhet hade jag som kund förväntat mig att betala för vanlig arbetstid plus rese/logi kostnader. Jag hade i ditt fall rest hem över helgen och även debiterat den resan till kunden.

Du kan utöver det ta traktamente från ditt egna bolag för att du är på tjänsteresa.

Jag får inte det eftersom jag är chef och har gentilt betalt oavsett hur mycket eller lite jag jobbar. Men min personal (-s personal) skulle absolut få betalt för hela resan om flyget är försenat, något annat vore ju fantastiskt dumsnålt.

Jag tycker också att detta ämne kräver lite mer sammanhang.
Är kunden en kund som du har bra relation med och ni har ett långtgående samarbete? Då kanske man kan bjuda till lite och inte bråka om en helg.

Jag hade dock inte gått med på att bjuda på restiden, det är ju tid du förlorar som du hade kunnat fakturera någon annan…

Är det en kund som du egentligen ”inte behöver”, så ta fram ett ersättningsförslag du skulle vara nöjd med och låt de avgöra om de tycker att din insats är värd det.

1 gillning

Offentligt anställd, får vanlig timlön på tjänsteresor utanför ordinarie arbetstid

Vi får betalt tills vi är framme. Sitter man 6h i en bilkö under snöstorm så får man betalt för den tiden.

Som mest har jag fått 26h restid på en resa, enkel väg.

2 gillningar