Förutsättningar:
Min fru har ett aktiebolag där hon jobbar som konsultsjuksköterska .Varierande tidsbegränsade uppdrag och på varierande orter. Mellan uppdragen tar hon ut lön ur företaget. Tjänstestället är hemma.
Vissa dagar när hon är 10-12 mil hemifrån sover hon på hotell då hon skall jobba på samma ställe dagen efter. Ett annat uppdrag hon har är att jobba natt 7 mil hemifrån och då kör hon hem mellan varje pass.
Frågeställning:
Två gånger har jag ringt skv och frågat hur det ligger till med uttag av traktamenten och båda gångerna har jag fått två olika svar.
Ena svaret var nej till uttag. Andra svaret var ja till uttag.
Hur hade ni gjort?
Märkligt att du fått svaret nej vid ett tillfälle, känns som det saknas information, var det när du frågade om man kunde ta ut traktamente vid nattjobb? Det låter logiskt då det inte är en övernattning, men är tjänstestället hemmakontoret kan man förstås ta milersättning för de kundbesöken.
Men oavsett så är skatteverkets svar aldrig facit utan enbart rådgivande, man kan aldrig använda deras svar vid en revision utan det är fortfarande upp till företaget att göra rätt, så ta ut rese-ersättning och traktamente där hon kan motivera det vid en eventuell revision.
Han ansåg att där hon var och jobbade kunde anses som sitt tjänsteställe. Därefter ta milersättning vilket hon redan gör. Hon utgår ju ifrån sitt tjänsteställe tycker ju jag. Men kanske har helt fel där. Att hela tiden ändra sitt tjänsteställe blir ju konstigt då hennes uppdrag kan variera dag till dag.
Att hon jobbar vaken eller ej borde inte spela någon roll utan att det är mer än 5 mil hemifrån.
Tjänsteställe som så mycket annat blir bedömningsfråga vid en revision, så bra att ha på fötterna. Utförs ens arbete majoriteten av tiden på plats hos en kund så kan det mycket väl anses vara tjänstestället.