Nybörjarfråga angåengde fakturering

Hej.

Jag arbetar idag på stora projekt i hela världen via ett konsultföretag men går i tankar att starta eget företag framöver för att få saker lite intressantare och eventuellt göra mitt arbete mer lönsamt.

Om jag är på arbete utomlands via mitt aktiebolag hemma, kan jag fakturera mina timmar som vanligt (på samma sätt som jag fakturerar en kund hemma) eller hur fungerar det? Och är det några skillnader hur länge man stannar utomlands, säg ifall jag är iväg en månad eller ett år?

Att försäkringar och så kan skilja lite utgår jag ifrån så jag är främst intresserad av vad som gäller gällande moms och beskattning.

Jag är bara i drömskedet ännu och kommer antagligen anlita en bokföringsbyrå att sköta allt sånt här så jag får fokusera på vad jag borde göra istället men det är många frågor och osäkerheter som en ny företagare (till och med lite pinsamt hur okunnig man är).

Min osäkerhet grundar sig delvis i att några av mina kollegor har grundat lokala företag i landet vi jobbar i och detta förstår jag mig verkligen inte på, varför?

Jag vore väldigt tacksam ifall någon vänlig kunnig person tar sig tid att svara en okunnig nybörjare.

Ja det ska väl gå fint antar jag?
Jag driver eget, dock aldrig haft något uppdrag utomlands än. Men ser inte alls hur det skulle kunna vara ett problem, någon får rätta mig om jag har fel! Det är ju ditt företag i Sverige som exporterar en tjänst. Sen om du är på plats hos kund eller inte spelar ingen roll.

Ja, ska du va borta länge, mer än försäkringen som ingår på dina kreditkort så bör du ha extraförsäkringar.
Olika momsregler för olika länder.

Det kan väl vara av flera anledningar. Lägre bolagsskatt, lägre privat skatt på utbetald lön, kunden kanske kräver att bolaget är på plats?

Har du ett AB i Sverige och jobbar utomlands hade jag ju bara plockat ut lön i Sverige som vanligt + traktamente. Du är ju på tjänsteresa och hälsar på en kund isåfall.
Traktamentet sänks till 70% efter 3 månader och sen till 50% efter 2 år.
Du kan isåfall även ha ditt AB att betala ditt boende.

Det sista stycket här får du ju dock bara göra om det finns rimliga skäl till det, ditt AB kommer inte betala ditt privata boende, om du nu bor där privat oavsett. Då får du inte heller ta ut traktamente.

1 gillning

Tack för svar.

Då är det som jag misstänkte. Varför vissa kollegor gör som de gör förblir ett mysterie men det är antagligen som du beskriver, av flera anledningar. Jag vet att på något projekt eftersom projektet är så stort så går det under något som kallas “Free trade zone” och då är det ett krav att ha lokalt företag för att slippa skatta fullt i landet man befinner sig och istället “komma undan” med ingen skatt eller en låst väldigt låg sådan. Personligen hade jag nog dock föredragit att skatta hemma även om det är sämre lönsamhet eftersom man slipper då hålla koll på lokala regler, ha flera företag och så länge man skattar i hemlandet så går ju pengarna “till gott ändamål” tänker jag.

Vad gäller traktamente och boende så står min nuvarande arbetsgivare för boende, hyrbil och jag har fullt traktamente oavsett tidsperiod. Misstar jag denna förmån som egenföretagare menar du? Min officiella adress förblir ju densamma hemma, jag gör ju ingen flyttändring fastän jag bor utomlands.

Mvh,

Misstar är väl fel ord, men du måste tänka på det när du begär timpris från kunden från ditt eget AB.

Det olagligt att ge ut fullt traktamente över långa tidsperioder.

Jag vet inte, men jag misstänker att om Skatteverket får reda på det så kommer du åka på att betala skatt för allt traktamente du har fått felbetalt då dom kommer se det som lön. Sen kommer arbetsgivaren åka på att betala extra arbetsgivaravgift.

Jag har själv plockat ut traktamente ur mitt AB och låtit mitt AB betalat för boende när jag har behövt flytta pga konsultuppdrag, men har alltid varit sjukt petig med att göra det rätt.

Jag är inte svensk medborgare och hittar inget sådant reglemente skrivet för Finland eller för landet jag jobbar i. Hursomhelst, det var inte vad tråden handlade om men jag litar fullständigt på att företaget jag jobbar åt har koll, vi är trots allt 30 000 anställda.

1 gillning