Jag har fått förfrågningar från bolag utanför Sverige om att jobba som konsult och fakturera från eget bolag. Låter lite intressant och är i så fall i princip som att vara anstånd men att jag fakturerar min tid (troligen heltid). Vad bör jag tänka på och vad är rimligt att faktura per timme?
Jag jobbar som chef inom IT och har idag en lön på 64k i månaden som anställd. Länderna det rör sig om är USA, UK och Nederländerna.
Jag vet att om du ska jobba mot USA och Kanada så gäller inte en vanlig ansvarsförsäkring så det är nog värt att kolla upp extra. Antagligen bara att du behöver en annan försäkring som antagligen är dyrare på grund av alla stämningar och summorna man stäms för.
Sen krävs det nog lite mer pappersarbete gentemot Skatteverket och Bolagsverket då du kommer att fakturera kunder utomlands. Jag fakturerar endast i Sverige så har tyvärr ingen bra koll på det. Men det finns det garanterat andra här som har.
UK och USA har jag ingen erfarenhet av Men sälja tjänster till företag inom EU har jag inte upplevt som så svårt. Du måste kontrollera deras VAT-nummer, redovisa försäljningen i rätt bokföringskonto i ditt program och regelbundet lämna en periodisk sammanställning till Skatteverket.
Det finns dock branscher som är undantag, se Skatteverkets hemsida. Det gäller t.ex. persontransporttjänster.
Det som skiljer sig är också datumet för att lämna in Moms deklaration eftersom det är utanför Sverige. I övrigt tror jag reglerna är hyftsat identisk inom EU.
Jag jobbar på konsultbasis mot UK, också inom IT. Egentligen ingen skillnad mot Sverige förutom att man inte behöver tänka på moms. Efter Brexit behöver man inte heller skicka in periodiska sammanställningar.
Fakturerar du i kundens valutor får man ta höjd för att valutan kan fluktuera. Jag har två brittiska kunder. Den ena fakturerar jag i SEK, den andra i GBP.