Jag har fått förfrågningar från bolag utanför Sverige om att jobba som konsult och fakturera från eget bolag. Låter lite intressant och är i så fall i princip som att vara anstånd men att jag fakturerar min tid (troligen heltid). Vad bör jag tänka på och vad är rimligt att faktura per timme?
Jag jobbar som chef inom IT och har idag en lön på 64k i månaden som anställd. Länderna det rör sig om är USA, UK och Nederländerna.
Jag vet att om du ska jobba mot USA och Kanada så gäller inte en vanlig ansvarsförsäkring så det är nog värt att kolla upp extra. Antagligen bara att du behöver en annan försäkring som antagligen är dyrare på grund av alla stämningar och summorna man stäms för.
Sen krävs det nog lite mer pappersarbete gentemot Skatteverket och Bolagsverket då du kommer att fakturera kunder utomlands. Jag fakturerar endast i Sverige så har tyvärr ingen bra koll på det. Men det finns det garanterat andra här som har.
UK och USA har jag ingen erfarenhet av Men sälja tjänster till företag inom EU har jag inte upplevt som så svårt. Du måste kontrollera deras VAT-nummer, redovisa försäljningen i rätt bokföringskonto i ditt program och regelbundet lämna en periodisk sammanställning till Skatteverket.
Det finns dock branscher som är undantag, se Skatteverkets hemsida. Det gäller t.ex. persontransporttjänster.
Det som skiljer sig är också datumet för att lämna in Moms deklaration eftersom det är utanför Sverige. I övrigt tror jag reglerna är hyftsat identisk inom EU.
Jag jobbar på konsultbasis mot UK, också inom IT. Egentligen ingen skillnad mot Sverige förutom att man inte behöver tänka på moms. Efter Brexit behöver man inte heller skicka in periodiska sammanställningar.
Fakturerar du i kundens valutor får man ta höjd för att valutan kan fluktuera. Jag har två brittiska kunder. Den ena fakturerar jag i SEK, den andra i GBP.
Jag vet inte riktigt vad som är normalt i Sverige. Jag har förstått att timpriser är det normala här. I UK är det alltid “day rate”, dvs dagspriser. Både vid intervjutillfällen och fakturering.
IT chef är dock ganska brett så det beror lite på din inriktning. Nu är detta för hela UK, i London ligger arvodet högre än snittet ovan. Åtminstone om man är på plats.
Vilken intressant tråd! Tack @Pinglan! Jag har inte många svar till dig (ännu) men håller på att utreda exakt samma fråga.
Min ambition är att konsulta gentemot USA nu när det blivit lättare att arbeta 100% remote. Har de senaste åren varit anställd i Kalifornien och arbetar på distans ifrån Sverige men det är ett helsike med skatten för mig såväl som för arbetsgivaren. Jag tänker att det måste vara lättare att köra konsultformat på arbetet jag utför istället.
Precis som du har jag tyvärr inte en enda person i bekantskapen som kör den modellen, men hoppas på att det kanske dyker upp ngn i den här tråden!
Om du ska få ut netto ungefär som anställd idag blir det ungefär nettolönen gånger två (alltså plus inkomstskatt och sociala-/egenavgifter som är ca 50 % av bruttoinkomsten) plus utlägg för det du anser nödvändigt för att göra jobbet.
Sedan får du dela det med 22 dagar och sedan med åtta timmar. Då har du en ungefärlig timpenning.
Beror ju också på vilken företagsform du väljer som kan påverka andra viktiga saker.
Driva Eget har kalkyler för att räkna ut hur mycket man behöver debitera per timme och beläggningsgrad för att det ska motsvara en viss lön som anställd med förmåner.
Jag har tidigare arbetat mot kunder utanför EU från mitt svenska bolag, inga större konstigheter. Man redovisar i momsdeklarationen hur mycket försäljning man har utanför EU, ingen moms på de fakturorna givetvis. Vid något tillfälle kom det en förfrågan från SKV vilka kunder det var och vad för tjänster jag sålde till dessa kunder men det var ju inget problem att svara på, det var när jag en period fick tillbaka ovanligt mycket på momsen då jag köpt mjukvarulicenser i Sverige som levererades till kund utanför EU.
Du behöver se till att din företagsförsäkring fungerar för det arbete du gör, ditt försäkringsbolag kan svara på det.
Gällande att jobba mot kund i USA, och om behovet att vara på plats ett antal månader. Vet ni hur man ser på frågan om arbetstillstånd o s v?
Jag är ensam anställd i mitt egna svenska aktiebolag, och jag kan tycka att det inte borde vara någon skillnad mot om jag vore anställd i någon annans större aktiebolag (tänk konsultjätte som behöver skicka dit mig några månader). Dock tänker jag ända att det kanske finns regler runt detta, då någon då kan runda arbetstillståndsregler e t c genom att bara starta ett företag och fakturera kunden istället för att bli avlönad.