Konsulta mot USA

Hej forumet. Jag har fått en förfrågan om ta ett konsultuppdrag som remote affärssystemsarkitekt i USA. Har inte testat just denna rollen tidigare men med 20 års erfarenhet av skruvande i just detta affärssystemet så inser jag att jag är mer än kvalificerad.

Jag har dock ingen koll på marknaden där borta så det hade varit intressant om någon hade kunnat ge lite info på vad som är ett lämpligt timpris för en sådan roll samt vilka fallgropar man ska akta sig för. Alla tips tas emot med stor tacksamhet.

1 gillning

Kul! Har ingen erfarenhet men skulle själv tycka det vore kul att jobba mot USA nån gång. Varifrån fick du förfrågan, använde nu någon rekryterar eller var det kontakter. Vilket system är det, jobbar själv med BC sen ett gäng år.

Kolla linkedin för motsvarande roller. NY, WA och CO har alla krav på lönespann så om du kan hitta en lämplig motsvarighet till stad du kommer jobba i så kan du få input där.

Sen hade jag sagt dubbla medianen på lönespannet till konsultarvodet eftersom dom inte betalar för förmåner eller försäkringar.

2 gillningar

Förfrågan kommer via ett engelskt bolag som jag har haft kontakt med tidigare men då passade det inte tidsmässigt. Har även haft en snarlik diskussion med ett svenskt bolag. Det gäller affärssystemet M3.

1 gillning

Tack för tipset, det ska jag kolla upp.

Om ansvarsförsäkring är viktigt för dig (vilket ju ofta krävs i konsultavtal) så var medveten om att USA ofta är bortskriven i vanliga svenska bolagsförsäkringar. Det finns försäkringsmäklare och andra som kan hjälpa dig att teckna rätt försäkringar, eventuellt i ett amerikanskt bolag om ditt vanliga försäkringsbolag inte kan hjälpa dig.

Du kan också behöva fylla i blanketter till amerikanska skatteverket IRS för att kunden ska kunna betala dig på rätt sätt om du får betalt direkt av kunden. Om pengarna går via den engelska mellanhanden du antyder kan det hända du slipper detta.

Om du besöker kunden på plats någon gång, var mycket noga med att när du går genom gränsen säga att du är där för “business” och inte “work”. Det senare kräver ju arbetstillstånd vilket du inte lär ha. :slight_smile:

2 gillningar

Bumbar denna tråden. Misstänker att jag inom kort kommer vilja arbeta med amerikanska bolag som kunder. Har eget AB som frilanskonsult. Någon som har erfarenhet av detta?

Jag har pratat med mitt försäkringsbolag och en ansvarsförsäkring mot USA gick loss på kanske 30 000/år. Finns det något annat som jag bör tänka på med försäkringar?

Betalning har har jag också frågor kring, vad är smidigaste sättet att ta betalt?

Har vart i kontakt med en kund och mitt svenska konsultavtal nådde inte upp till amerikansk standard så det är en annan fråga. Måste jag ha ett avtal skrivit av amerikansk jurist för att kunder ska känna sig trygga med det finstilta?

Vad du behöver för försäkring handlar ju helt om vad du levererar för tjänster. Det jag tänker är viktigt att fundera på hur högt belopp du behöver för ideell skada om något går fel. Här är det ofta så att det är x kr högst 2 ggr per år, beroende på vad det är för ansvarsförsäkring. Det jag skulle säkerställa är att det finns en motsvarande friskrivning om att det belopp som du har ansvarsförsäkring för är det högsta du kan bli skadeståndsskyldig. Personligen tycker jag också någon form av rättsskyddsförsäkring (försäkring för ev. processföring i tvister) är viktigt att ha som komplement till ansvarsförsäkring. Om du ska resa mycket till USA kan reseförsäkring också vara intressant.

Amerikanerna har ett annat rättssystem än vad vi har. Här kan det, beroende på vad du erbjuder för tjänster, vara viktigt att anpassa villkoren till delstaten du ska vara verksam i. Amerikanerna vill ha mer fullödiga (detaljerade) villkor. Vad vi i svensk kontext ofta nöjer oss med 1-2 sidor kan vara 10-20 sidor i USA (bara lätt överdrift). Jag skulle verkligen rekommendera att kontakta en amerikansk jurist som är verksam (advokat) i den delstat som din klient sitter i.

Det kan, beroende på delstat vara värt att kolla upp beskattningsfrågan. Läs också på beskattningsavtalet med USA. Du kommer med största sannolikhet behöva deklarera på federal nivå, och möjligen delstatsnivå i USA.

3 gillningar

Tack för svaret! Har du hört hur det fungerar med frilansplattformar som Upwork, Toptal?

De marknadsför sig som att det går att jobba med utvecklare över hela världen. Tar de då hand om avtals och betalningen så hade det underlättat!?

1 gillning

Personligen har jag inte någon koll på dem. Men du kan ju fråga dem. Jag tycker att de borde lösa ut de frågorna, men det är ju inte säkert att även om de hanterar det att du är nöjd med de villkoren etc.

Någon som har tips på försäkringsbolag för ansvarsförsäkring mot USA? För konsultverksamhet. Länsförsäkringar kunde inte ge sådana försäkringar.

Pratade med If och de hade möjlighet att erbjuda sådan enligt personen jag pratade med. Tecknade aldrig försäkringen men kostnaden skulle vart någonstans 30k per år (fritt ur minnet så ta det med en nypa salt).