Har äntligen påbörjat processen att starta eget AB för att kunna arbeta som frilansande IT konsult. Jag känner att jag har koll på det mesta förutom det här med kontraktet mot kund/konsultmäklare
Hur vanligt är det är det att man behöver presentera kontraktet själv? Det känns som att kunden/konsultmäklaren oftast kommer att ha ett till hands.
Oavsett vem som presenterar kontraktet, vad är viktigt att ha med? Vad finns det för fällor man bör undvika? Vilka punkter bör man förhandla om?
Jag hittade den här mallen vilket innehåller massa nyttig information:
Känner ni till några andra bra mallar man kan kika på?
Jobbar du med offentliga eller större privata företag så har de redan standardavtal, du behöver inte göra nåt. Det är bara i mindre privata företag som de föredrar att du kommer med avtalsförslag.
Jag har tecknat och sagt upp hundratals konsultavtal. Om det är ett timprisavtal som resurskonsult är det ytterst ovanligt att någon bryr sig om avtalet under uppdragets gång. Jag brukar framförallt kolla följande paragrafer:
Uppsägningstid. Du vill ha max en månads uppsägningstid, så att du kan dra när du vill.
Förlängning. Hur långt är avvtalet, och hur går det till att få en förlängning.
Prisjustering. Har du rätt att öka priserna med inflationen en gång per år?
Se till att det framgång hur många timmar per vecka avtalet gäller, annars kan kunden dra ner antal timmar till noll under uppsägningstiden.
Skadestånd/viten. Ska ha ett maxtak som känns relevant i förhållande till hur mycket du får betalt.
Konkurrensklausul. Du bör få jobba med vem du vill så länge du inte sprider vidare företagshemligheter.
Jag är frilanskonsult inom IT och min erfarenhet stämmer överens med vad @boing nämnde ovan. De stora bolagen samt om du går via konsultmäklare kommer att ha ett kontrakt som de presenterar för dig. Jag arbetar med både svenska och utländska kunder.
Jag har däremot också kontaktat en jurist och fått skrivit ett “standard” avtal som jag har redo ifall de skulle behövas och även om jag inte behövt använda det än så var det en bra exercis för min egendel att förstå och tänka igenom vad som ett kontrakt borde innehålla och att jag även i framtiden då har en jurist jag kan kontakta vid eventuella frågor eller situationer.
En passus där är att under inga omständigheter ändra i ett standardkontrakt utan juristhjälp samt kolla av med ditt försäkringsbolag.
Konsultansvarsförsäkringarna är oftast kopplade mot i branschen utformade standardkontrakt, och då stämmer kontrakten och ansvarsförsäkringen överens pengamässigt.
@boing har bra poänger. Har bara hänt mig en gång att jag ombetts presentera ett avtal, då för en liten kund.
Saker som brukar spela mest roll för mig i avtalen:
Uppsägning av avtalet. Det är faktiskt inte helt ovanligt med ensidig uppsägning, dvs att uppdragsgivaren kan säga upp avtalet med tex en månads varsel, men att du inte har rätt att avsluta uppdraget i förtid. Det kan ju vara en rätt viktig faktor.
Konkurrentklausul. Vanligt att man förbjuds arbeta med potentiella konkurrenter under en viss period efter avslutat uppdrag. Kan ju vara rätt viktigt beroende på bransch osv.
Majoriteten av utländska kunder kommer från kontakter jag har sedan tidigare men har även fått kunder som hittat mig via LinkedIn utan någon tidigare kontakt. Just på LinkedIn är det även mycket rekryterare som letar efter frilanskonsulter upplever jag.
Min erfarenhet är att i stort sätt 99% av utländska kunder förväntar sig remote arbete förutsatt att arbetet inte kräver fysisk tillgång till något. (De är medvetna om att du inte är i samma land som dem och sparar gärna in kostanden för resa + logi) Språk varierar men jag kör engelska mot alla kunder som är utanför skandinavien.
@Timmy spännande, tack för svaren! Jag har precis börjat frilansa inom IT också. Min första kund är här i Sverige. Men i framtiden tänker jag leta utåt.
Hur mycket mer upplever du att man får genom att jobba för utländska kunder, om du är villigt att dela med dig det? Självklart beror det på uppdraget och landet, men något skulle vara hjälpsamt .
@Timmy Kul och höra att man kan få utländska uppdrag genom att hittas på linkedin, det hade jag inte räknat med. Är också nyfiken på vilka för/nackdelar du ser med att jobba för utländska kunder.