Hej, jag har länge kollat detta forum med stor behållning och nu ska jag så slänga ut en inlägg själv!
Jag är anställd konsult idag, med en i mitt tycke bra lön och förmåner. Jag är 100% i ett uppdrag nu, sedan ett drygt år, där projektet sträcker sig 5-7 år framåt. Jag har dock börjat fundera på om inte det skulle vara smart att försöka säga upp sig och starta AB, som underkonsult till min nuvarande arbetsgivare, som ju är de som är kontrakterade.
Jag har nämligen insett hur stor avans de faktiskt har på mig mtp vad de debiterar.
Jag vet att att jag har så att säga valts av projektchefen och utan att veta säkert är det trol så att de vill fortsätta ha mig, vilket ju innebär en stor trygghet om man kan få det på prånt fortsatt.
Har alltid bara varit anställd, men bör jag gå för det?
Känns klockrent, enda orosmolnet är vad min nuvarande arbetsgivare skulle acceptera för debiteringsgrad från mig. Vad är rimligt att de har som cut emellan? Särskilt om jag fortsatt företräder dem och därmed lär behöva ha dator, mail, tele mm genom dem.
Det var exakt så här jag började min företagarbana för snart 25 år sedan, så jag kommer vara positiv.
Men, med det sagt, det viktigaste är att du kommunicerar med din arbetsgivare och gör en fair deal. Jag har sett många gånger där det skiter sig när man inte kommunicerat. Som anställd har man ju ingen rätt till kunden, det är ju arbetsgivarens kund. Allt sådant regleras ju i avtalet, men sådana kan alltid omförhandlas.
Så mitt förslag är att prata med arbetsgivaren först och främst.
Kolla gärna hur det ser ut med konsultförmedlare så kan du få en känsla för marginaler. Finns säkert någon i forumet som har koll.
Precis som för Jan så var det exakt så här min företagarresa började 2020. Jag säger bara: GÖR DET! Jag har aldrig ångrat att jag tog steget.
Jag hade varit sugen på det under flera år. Jag hade haft flera långa uppdrag hos samma kund så jag visste att kunden tyckte om mig men jag bedömde även att jag hade goda möjligheter att hitta andra uppdrag ifall att kunden eller arbetsgivaren skulle säga nej till fortsatt uppdrag.
När jag hade bestämt mig för att ta klivet så tog jag upp det med min arbetsgivare först. Jag bokade ett möte med min chef och sa att jag ville starta eget för att prova på att stå på egna ben, men att jag gärna skulle fortsätta på det uppdraget jag har och göra det tillsammans som underkonsult till arbetsgivaren. Till saken hör att mitt uppdrag var på ett stort industriföretag som krävde att alla konsulter kom in via ett ramavtal som bara ett mindre antal konsultfirmor var del av. Arbetsgivaren gick med på det med motiveringen att de hellre hade kvar mig som underkonsult än att de tappade mig helt till en konkurrent. För kundens del blev det ingen skillnad med detta upplägg så de hade inget emot att jag startade eget.
I mitt fall så tog f.d. arbetsgivaren 10% av mitt arvode när det var deras uppdrag jag tog. När det uppdraget tog slut och jag raggade egna uppdrag hos kunden så kunde jag förhandla ner det till 5%. Jag vet att det även finns firmor som har en fast peng per timme, oavsett arvode.
Ett tips: Se upp med avtal där du som underkonsult binder dig att inte uppvakta din partners kunder på egen hand eller byta till någon annan aktör. De klausulerna är ofta skriva helt till deras fördel och ställer stora krav på dig men inga alls på dem. Jag har själv varit för snabb på avtryckarfingret en gång och det var inte helt lätt att komma från det avtalet.
Detta kan bli problematiskt och kan bli en så kallad förtäckt anställning.
Framförallt inom IT branschen vet jag att vi har problem med att göra denna resan just pga den orsaken. Min förra arbetsgivare var väldigt tydlig när jag lämnade för att starta eget att dem inte kunde ta in mig på uppdrag förens tidigast 12 månader efter avslutad anställning.
Som arbetsgivare vill man undvika den här situationen. Om man ändå vill balansera på den plankan är det viktigt att underkonsulten inte får fri tillgång till lokaler, ges utrustning osv. och att avtalet är med ett bolag dvs. inte namngiven UK utan ett åtagande bolagen emellan. Det måste vara tydligt de facto, att en UK inte jobbar under samma omständigheter som en anställd. Alltså skilja sig i praktiken. Det är därför stora bolag har som policy göra till synes fjantiga grejer, som att inte bjuda konsulterna på bulle när det är gemensam fika. De vill eliminera risken för tvister.
Just det här har jag under mina 14 år som konsult aldrig råkat ut för.
Både i Offentlig verksamhet och privat verksamhet har man aldrig gjort skillnad på konsulter och anställda. Vi blir ju en del av teamet, och tas med på AWs, Teambuilding, fika osv.
Det är de stora globala bolagen som håller på så här. Den svenska andan är ju väldigt inkluderande och jag tror att man oftast helt enkelt inte följer sin egen policy lokalt. Men jag har varit med om det, bland annat på Accenture/Microsoft.
Tack så mycket för svaret och för andra medlemmars input, ffa de ev risker/negativa sidor som finns. Är framförallt allt sånt jag behöver.
jag har funderat på diffen mellan vad min arbetsgivare fakturerar kunden mot vad min lön är, det är en faktor 3, ca 3ggr mer än min lön per timme. Känns inte rimligt, 2-2,2ggr verkar vara mer standard i motsvarande fall som mitt.
Dock är jag lite för konflikträdd att gå in och kräva en stor ökning och tycker rent objektivt min lön är mer än bra.
Men det gör också att jag misstänker att om jag skulle säga upp mig och fakturera som UK istället skulle den timdebitering de vill godkänna inte vara så bra jag tänkt mig, då de uppenbarligen har väldigt bra avans