Hej
Jag går i tankarna att försöka förhandla med min chef om att få börja fakturera för mina timmar istället för att få ta ut lön. Inspirerad av avsnittet om extra inkomst. Men är lite osäker på hur jag skall lägga upp det inför chefen.
Finns det någon här som gjort en liknande resa eller och om någon kan komma med tips på hur man skall gå till väga.
Är det troligt att du skulle hitta andra kunder än din nuvarande arbetsgivare? Annars låter det inte som en bra idé.
Säg att du vill starta eget men kan tänka dig att fortsätta jobba för företaget som konsult.
Vet inte vilken bransch du jobbar inom, men det finns konsultförmedlare som hittar uppdrag och tar en procent. Det bästa är om man kan hitta uppdrag själv och bara använda en mellanhand om det behövs pga ramavtal (då bör de ta en lägre procent och du kan ev. förhandla med olika).
Kan du fakturera din nuvarande arbetsgivare är det förstås en bra start, även om det kanske inte kommer ge bäst betalt. Se till att ha tänkt över alternativen om de inte behöver dina tjänster längre eller du vill byta för att få bättre betalt.
Jag skulle också rekommendera att ha en lite större reserv privat innan man startar eget. Pengarna kanske inte kommer in som tänkt i början, och många bolag har 3 månaders betalningstid (dvs 4 månader innan du får betalt).
Prata med din arbetsgivare innan du startar AB, kan räknas som illojal konkurrens annars.
Sen kan detta vara ett utmärkt sätt att få en riktig utvecklingssamtal och lönesamtal. Det märkte jag själv precis när jag stod i samma situation (fast jag hade redan bestämt mig och var inte intresserad att stanna som anställd). Men då bör man veta att man verkligen har ett alternativ, inte kul om de säger “ok, sluta då”
Tack för svaren. Jag jobbar som konsult inom bygg och har gjort det i olika befattningar under smart 15 år men nu mera som projektledare inom infrastruktur.
Jag har redan igång ett AB sedan tidigare. Men kämpar hårt varje dag med att inte säga upp mig. Vill gärna fortsätta med de projekten som jag har men har svårt att vara anställd. Jag vill vara fri med min tid.
Jag har kört eget tidigare men i en annan roll inom bygg. Så det är egentligen typen av projekt jag jobbar med nu som lockar mig kvar som anställd. Resten är jag inte så intresserad av. Står dock inför en löneförhandling och vill i det skedet lägga upp alternativet att fakturera på bordet eller x-antal pengar i månaden.
Vad fick dig att gå till att starta eget? @MerleNoir
Vilken bransch verkar du i?
Jag förstår inte riktigt varför företag är så sugna på att ha folk som anställda istället för att jobba med konsulter/samarbetspartners.
Tänker du att du ska debitera samma som din lön eller en timpeng som matchar nuvarande bolagets timpeng ut till kund, minus några procent?
Vad är motiveringen till att arbetsgivaren skulle gå med på att du börjar debitera?
Vad gör du om nuvarande arbetsgivare avslutar ditt avtal?
Hur ska du hitta fler kunder?
Själv är jag verksam inom IT och där är det ganska vanligt att anställda startar eget och kommer tillbaka som konsulter. Men det finns också bolag som har policies för att aldrig anställa en konsult som tidigare varit anställd, för att inte hamna i den sitsen.
Jag känner inte igen mig i att få betalt efter tre månader, har alltid fått betalt efter 30 dagar.
Långsiktigt är det billigare att ha anställda plus att man bygger värde i sitt bolag med kompetenta anställda. Personalstyrkan får ofta mer teamkänsla av att vara anställda allihop, då det brukar leda till att man stannar längre på jobbet t ex. Finns säkert fler skäl, men det här är vad jag tänkt själv och de jag känner som har chefspositioner resonerat kring med mig. Konsulter känns ofta som ett bättre val för specifika projekt / processer / delprojekt.
Vill företag ha flexibiliteten eller om de inte tag på någon som vill vara anställd kan de ta in (under)konsulter. Om de anställer tar de något högre risk (lite svårare att säga upp) men har oftast betydligt högre marginaler.
Om man är egen har man själv helt ansvar för vidareutveckling/utbildning och allt annat som följer med en anställning. Tycker det är en stor fördel men man bör tänka på det.
Framförallt större bolag som t.ex Ericsson och Volvo som kör med det. De tjänar mycket på den extra likviditeten och är så stora att de kan diktera villkoren.
Att bolag inte vill ta in tidigare anställda som konsulter tror jag är för att det riskerar sätta exempel för andra anställda. Men är det någon som är tillräckligt viktig så kan de flesta företag göra undantag.