Som titeln lyder vill jag börja anställa ingenjörer inom IT som jag sedan tänkt ska få konsulta genom mitt bolag till olika kunder. Min plan är att kolla med olika konsultmäklare först hur läget ser ut idag, dvs vad för sorts uppdrag det finns flest av av, vad för sorts konsultprofil som krävs osv, men tänkte kolla mer er först om ni själva har gått samma spår och om ni isåfall har några tips eller liknande.
Har ni anställt konsulter utan konsultmäklare? Vilka svårigheter/fördelar är det isåfall?
Hur mycket bör jag räkna med att en konsultmäklare inom IT tar (i Stockholmsområdet)? 10-20%?
Jag har mött både och; dvs kunder som vägrar göra annat än att alla konsulter ska gå genom (ofta ett och samma) konsultmäkleri/broker för att underlätta det administrativa för dem med färre avtal och varianter. Till kunder som tvärt om vägrat dessa mäklare pga att slutpriset blir högre; dvs om personen kan tänka sig att jobba för så lite som 1000kr/h så kommer kunden ändå behöva betala kanske 1050kr/h eller 1100kr/h, och då är det ju bättre att bara betala 1000.
En specialversion är underkonsulter; dvs att en kund vänder sig till ett konsultbolag som för tillfället inte kan lösa det och anlitar en underkonsult. I dessa fall är de ju inte egentligen en mäklare på samma sätt. Vissa kunder bryr sig inte, andra vill att konsulten ska vara anställd hos bolaget de anlitar för att minska mellanskär. Det är inte konstigt med mellanskär på 10% i dessa fall. Jag har sett allt mellan 5% och 15%.
Ovan observationer kommer både från att ha varit konsult själv, jobbat för konsultbolag, haft personal/säljansvar på konsultbolag samt varit på platser som tagit in konsulter i stor omfattning.
Svaret är alltså “det beror på”. Och med reservation för att min erfarenhet främst kommer från ett annat storstadsområde än Stockholm).
Är det vanligast att kunder använder sig av konsultmäklare eller har direktkontakt med konsultbolaget? Har du någon siffra (mellan tummen o pekfingret) på hur många kunder det är som använder sig av konsultmäklare kontra direktkontakt med konsultbolag?
Jag känner inte att jag har tillräckligt stort underlag för att säga något generellt, eller ens mellan tummen och pekfingret, tyvärr. Annat än att jag har haft att göra med alla varianterna ovan senaste året.
Både och men enligt min erfarenhet är det betydligt vanligare att man går via konsultmäklare om man söker enskilda frilansare.
Svårigheterna med att inte gå via konsultmäklare är att dina annonser inte kommer att nå särskilt många. Det kan också vara svårt att gå via kontaktnätet då bra talang tenderar att vara upptagna. De flesta frilansare, enligt min erfarenhet, vänder sig till konsultmäklare istället. Det underlättar väldigt mycket och ställer inte krav på att man själv behöver ha byggt upp ett kontaktnät.
Konsultmäklare erbjuder även ett extra skydd då man ofta skriver kontraktet med dem. Har själv varit i en situation där en kund inte betalade ut arvodet för en vecka. Då ersatte konsultmäklaren mig istället och meddelade att mitt problem nu är deras problem.
Vet inte vad som är vanligt i Stockholm men i London är normen 20%.
Konsultbolag är vanligare för större bolag. Vill man ta in en enskild utvecklare fungerar konsultmäklare bra. Vill man ta in 20 utvecklare föredrar man kanske konsultbolag istället. Men även här har jag varit med om både och. Vi var omkring 100 st frilansare i ett projekt där samtliga handplockats via antingen kontaktnät eller konsultmäklare. Gick alltså inte via konsultbolag.
Enligt min bedömning tror jag, iaf till en början, att det kommer vara lönsammare för mig att skicka mina anställda konsulter på uppdrag via en mäklare istället för att jag ska leta uppdrag till dem.
Som du säger har man även extra skydd. Min mäklare idag skyddar även kostnaderna mot tex om jag skulle råka ha sönder dyr utrustning ute på uppdrag.
Jag egenkonsultar själv just nu och min mäklare tar 15%, dock är det inte exakt samma bransch. Har för mig att standarden inom IT är runt 10% i Stockholm.
Har du funderat över varför en ingenjör skulle vilja jobba för dig snarare än för ett produktbolag, på ett etablerat konsultbolag eller i eget bolag via mäklare utan dig som mellanhand?
Jag kommer betala betydligt högre lön än etablerade konsultbolag. Kanske till o med att jag erbjuder en del av bolaget till de första anställda. Visst tar de högre risk när de tar en anställning hos mig men den risken kommer de bli kompenserade för. Utrymmet finns för det.
Jag tror inte att alla vill starta eget bolag och ta risken med att egenkonsulta, de absolut flesta egenkonsultar ej. Visst finns risken att konsulten säger upp sig hos mig och själv börjar egenkonsulta, den risken är jag dock villig att ta då jag tror att de flesta inte skulle göra det.
Har du verkligen gjort en ordentlig analys på detta? Om du anställer får du även ett helt annat ansvar som arbetsgivare.
Har erfarenhet av att arbeta på ett stort konsultbolag både som konsult men senare med sälj och operativt ansvar för några kunder. Kör idag eget och visst lockar det att anställa och kunna börja få in ‘passiva’ inkomster men det finns en bra anledning till varför enmansbolag förblir just enmans.
Det är en hög tröskel och mycket som ska hanteras som man kanske inte tänker på i första hand.
Du verkar även sakna en del branschkunskap så som vad brokers och bolag tar i avgifter, och hur kundernas behov och förutsättningar ser ut.
Bara en headsup då det inte bara är ens eget bolag man sätter på spel utan även den enskilda personen man rekryterar. Stort ansvar som kräver att man gjort sin hemläxa om man vill att det blir bra för alla.
Ingen har sagt att jag ska börja anställa folk redan imorgon. Jag ställer frågor här på forumet och på många andra ställen, just för att bygga på min kunskap innan jag gör stora beslut. Är det inte en del av hemläxan? Att ställa frågor?
Jag uppskattar att du tagit din tid till att svara på mitt inlägg, men om du endast har i syfte att försöka avskräcka mig så kan du lika gärna låta bli. Om du har något konstruktivt att säga så får du gärna säga det istället. Du kan börja med varför tröskeln är så hög.
Menade inte att avskrämma, låta dryg eller så, vilket jag förstår det kanske tolkades som.
Men ja det är en hög tröskel att gå från att ansvara för sig själv och sina intäkter/utgifter till att bli en arbetsgivare med allt ansvar det innebär. En felrekrytering kan vända ditt positiva resultat till ett negativt ganska snabbt och det krävs att man är duktigt påläst på regler som gäller. Är man enskild anställd så kan man ju ta genvägar/göra lite som man vill eftersom det bara drabbar en själv.
Vad har du tänkt för lönemodell? En fast månadslön eller en rörlig variant där den anställda får styra över en viss % själv?
Har du funderat på att skaffa ramavtal själv?
Tänkte du ha ett fokus på ett speciellt kundområde (statligt, kommun, privata) eller är det mer beroende på vilka du får som ev anställda?
Har du några ev redan i pipen för anställning eller är det mer en tanke du har än så länge?
Menar inte att låta hård, bara det att känner igen det i mig själv och mina bekanta som också startat eget och börjat fundera i liknande banor.
Tycker dock mitt inlägg hade en del konstruktiva punkter att börja nysta i.