Jag har arbetat som konsult inom byggbranschen i 10 år och känner nu att det är dags att ta steget och starta eget. Under de senaste två åren har jag haft rollen som Uppdragsansvarig, där jag har ansvarat för kundkontakter och varit ytterst ansvarig för projekten inom mitt område. Tyvärr har byggbranschen gått lite trögt de senaste åren, vilket har gjort att projekten varit begränsade både i antal och variation.
En av utmaningarna är att jag inte har några direkta kunder från start om jag väljer att starta eget. Jag har främst arbetat med kommunala och statliga projekt som går under offentliga upphandlingar. Visserligen har jag byggt relationer med andra konsulter som jag kan kontakta, men det är inte där man primärt får jobb.
Jag har några frågor och funderingar kring detta:
Hur får man projekt i början? Är det bara att börja ringa runt till byggföretag och industrier, även om jag inte har en specifik kontaktperson? Eller är konsultmäklare en bättre väg att gå?
Att starta företag med någon annan känns som en trygg lösning. Då kan man granska varandras arbete och stötta varandra rent allmänt. Är det någon här som har erfarenhet av att starta företag tillsammans med någon annan?
Självtvivel och orostankar. Jag är en introvert person och har fått jobba mycket med mig själv för att bli bekväm med att tala inför folk. Jag har gått talarkurser och hållit föreläsningar på universitet, men mingel och att nätverka med människor jag inte känner är fortfarande inte min starka sida.
Utöver detta har jag också en del praktiska och personliga funderingar. Jag lever med min sambo och vår tvååriga dotter, och jag är orolig för att behöva jobba väldigt mycket och därmed missa tid med dem. Dessutom är träning en viktig del av mitt liv, och jag är rädd att den också skulle få stryka på foten.
Ekonomiskt har vi en buffert som skulle täcka minst ett års levnadskostnader om jag inte skulle dra in några inkomster alls. Men vi har inte bestämt oss för om vi vill skaffa fler barn, och det påverkar också mina funderingar. Om saker skulle gå helt åt skogen skulle min SGI kunna påverkas negativt, vilket känns som ytterligare en risk att väga in.
Jag skulle verkligen uppskatta tips och erfarenheter från er som har tagit steget att starta eget, särskilt inom en liknande bransch. Hur hanterade ni era orosmoment, och vad var era viktigaste lärdomar i början?
Hade jag varit i dina skor hade jag ringt runt lite och sålt in dig som om du vore uppstartad som egen. Givetvis inte till befintliga kunder men för att få känslan/svaret på om du verkar kunna få till en ok kundbas första tiden. Går det lätt är det en sak men märker du att det är tufft kanske det inte är läge nu att gå från trygg anställning till eget.
Red också ut barnfrågan innan du gör nåt förhastat. Har man väl startat kan det ta några års fokus innan man tänker klar igen
Alltså man får lätt andra prioriteringar och en egen agenda även om allt görs för familjens bästa. Kan va så att familjens bästa är att du är närvarande och inte stressar över att få in nästa månadslön.
Låter lite som du kan smida på planen ett tag, du har resten av livet på dig att köra egen låda
Tack för ett bra svar! Jag får fundera vidare och se vad jag landar i. Jag tänker åtminstone plantera ett frö hos min kollega och se om han nappar. Även om det kanske ligger ett par år framåt i tiden, så kan det vara bra att redan nu börja lägga rätt fokus i mitt nuvarande arbete för att så småningom kunna ta steget. J
Jag ska också ringa runt mer och testa att söka uppdrag via företaget jag är på nu, för att få en känsla av hur bra det skulle kunna fungera framöver. Dessutom kan jag gå kurser som ger en stabil grund för att starta eget.
Kul att du tänker i de banorna. Gjorde den resan inom samma bransch och startade bolag 2022. Inget jag ångrar idag direkt. Kan ju ha med att göra att vi fick en bra kund i början som gav en bra start på vår verksamhet.
Var jag och en kollega från mitt dåvarande jobb som valde att testa eget bolag.
Jagade egna kunder genom att kontakta dom via mail med uppföljning på telefon. Vissa potentiella kunder hade vi fysiska träffar med. Lite som att ”söka jobb”, gjorde en presentation där vi förklarade våra tjänster samt bifogade våra CV med referenser på projekt.
Som vanligt när man söker jobb, så kanske man inte bara söker ett. Vi kontaktade massa potentiella kunder. Vissa får man ingen respons, vissa svarade osv…
Vi kom igång som sagt. Den kunden som var med oss i början har vi inte som kund idag. Men som konsult kan man inte nöja sig med en… man slutar aldrig sökandet efter nya kunder.
Det var en trygghet att göra denna resa med en kollega/partner/kompanjon. Bolla idéer och fördela uppstarten av verksamheten mm mm…
Jag har två barn (under 10), lån på villan, Volvo och hund… so ja, oro för att inte få in lön kommer ju per automatik. Även fast man har den där bufferten likt det du själv har så vill man ju få in lön för att slippa knapra på den.
Men testar man inte så får man aldrig veta. Sen så kan man alltid hitta ett liknande jobb som man hade innan om det inte går som man tänkt. Har man drivet och vågar, så löser det sig oftast.
Vad för typ av konsulttjänster är det du kan erbjuda?
Har du börjat kolla på tex verksamt.se hur du gör med uppstart av bolag?
Tack för att du delar med dig! Var inte marknaden tuff för er 2022?
Fick ni bra respons i början när ni kontaktade någon som inte kände till er?
Hur har tänkt med timarvode, hålla lågt för konkurrenskraft eller trycka på tidigare erfarenheter?
Försöker också tänka på att man alltid kan komma tillbaka som anställd. Tänker att man borde vara modigare och mer eftertraktad om man skulle återgå.
Jag har pratat med min kollega nu och han är taggad. Vi ska prata med ytterligare en till som har mer kundkontakter i dagsläget än vad vi har. Vi kommer främst erbjuda konstruktionstjänster.
Vi har kollat runt endel och skapat ett gemensamt exceldokument där vi har räknat på utgifter samt vad vi behöver dra in. Samt sammanställt vilka kontakter vi har, referensprojekt, idéer och utmaningar samt potentiella lösningar.
Jo marknaden var ju svajig där 2022 (än idag), men vårt jagande efter kunder gav resultat.
Nu får byggbranschen fart igen iom räntesänkningarna. Så då kan ni komma in i en bra fas. Men som jag nämnde innan, kunder kommer och går. Men att skaffa sig en bred kundbas, så sover man tryggare när det kommer dalar.
Timarvoden får ni bolla lite i excel. Men då Era overheadkostnader inte kommer vara så stora, så blir det en fördel till ett lägre timdebitering som ni sedan får revidera med resan. På så vis blir det lite enklare för Er att jaga kunder. Besitter Ni specialkompetens bör man ju givetvis framhäva det i Er marknadsföring, men då även i timdebiteringen.
Tips även att börja jobba hemifrån för att inte dra på Er för mycket långa kontrakt ifall det är tufft att få kunder första månaderna. Finns ju kontor nu mera som är i öppna landskap, där uppsägningstiden är kortare. Men beror ju helt på vart ni befinner er i landet.
Liknande bollplank i excel hade vi också, bara köra på!
Stora utmaningen har varit och är fortfarande kunder. Även om vi har flertalet kunder som är återkommande, så vill man ha fler för att känna någon form av trygghet med jobbflödet.
Mitt tips om kundraggning är att vara bred i sökandet. Kontakta minsta lilla snickare till de stora drakarna. Skanska/peab/NCC m.fl. kan vara lite tufft att gå på i starten, då de som oftast vill se bokslut. Likaså ramavtal - men det har du säkert koll på då du jobbat mot kommuner.
Maila, ring och fixa fysiska möten så de får ett ansikte. Teams i all ära, där hänger vi alla nu för tiden. Men bra att träffas irl för att få en känsla för personerna.
Under 1000-lappen, så sticker det mindre i ögonen. Speciellt mot privatpersoner. Där får ni ju kika i excel vad ni bör ligga mht utgifter/löner mm.
Jo, i början jagade vi allt. Nu när man har etablerat återkommande kunder, så blir det mindre mot privatpersoner.
Vi hade olika uppsägningstid, men valde att jobba kvar längre än uppsägningstiden för att avsluta våra projekt.
Jobbar mindre nu än när jag var anställd - fast ligger på liknande lön totalt sett.
Har inga problem att jobba mycket - nu är det dock goare då varje extra timma går i egen ficka.
Sen kan man ju hantera ledigheten på annat sätt än innan. Täcker upp för varandra osv.
Hur mycket tid uppskattar du att ni behövde lägga i början på att kontakta potentiella kunder innan ni började få rullning på det?
Samt hur mycket tid i månaden uppskattar du att ni lägger på administrativa saker som inte genrerar intäkter? Tänker på fakturering, IT etc
Vi vill helst undvika att jobba mot privatpersoner om möjligt, men i början får man så klart ta allt man får.
Det var hyggligt av er att avsluta projekten.
Vi hoppas kunna gå på dagen, med betald uppsägningstid, så att man får mer tid att starta upp innan man behöver känna press på att dra in pengar.
Låter ju lovande med lönen och fritiden. Har heller inga probelm att jobba mycket och hårt, men har senaste åren tappat motivation att göra det där lilla extra då det knappt belönats på min nuvarande arbetsplats.
Ska jag vara ärlig känns detta lite osäkert om du redan innan start oroar sig för att behöva jobba för mycket. Får du inte jobb har du problem, går det bra och du får mycket jobb är du inte redo att kavla upp och jobba på. Du har en 2-årig dotter och säger att det kanske blir fler barn inom kort.
Jag startade företag för 7 år sedan, jag har tjänat mycket pengar, men tiden jag har förlorat med familjen får jag aldrig tillbaka. Jag ångrar det inte direkt, men hade jag haft vetskapen om hur det skulle bli är jag inte säkert på att jag tagit steget att starta eget.
Men är du redo att kavla upp, så är mitt tips att bränn dina broar. Du är orolig över hur du får jobb, försätta sig i situationen att du MÅSTE skaffa jobb. Finns inga formella regler, företagande är som vilda västern, kör bara. Ring runt, erbjud tjänster etc. ljug om din kompetens om du behöver och plugga in det du inte vet på kvällar och nätter. Den som skriker högst och kämpar hårdast får jobben.
Edit: Angående att starta företag med någon annan. Jag gjorde det, och enda jag kan säga är var på det klara med det ekonomiska från start, även om ni är vänner. Sätt upp riktlinjer för hur ekonomin ska skötas, alltifrån utdelningar, löner, investeringar etc. Skriv in i bolagets stadgar om hur summor ni får ta egna beslut kring, samt vad som kräver bådas underskrift etc. Detta är en förutsättning för ett lyckat partnerskap.
Var också noga med att båda kommer kunna bidraga med lika mycket, annars kommer missnöjet att gro
Jag är beredd på att offra tid med familj till viss del. Men målet är inte att jobba så hårt som möjligt för att tjäna så mycket som möjligt. Jag kan själv leva ganska enkelt och ändå känna mig nöjd med det. Jag och familjen har inte så mycket utgifter i dagsläget, dryga 2 mkr i bostadslån och ingen bil.
Jag är beredd att lägga ner tid på något jag tycker är kul. Ser nu ut som att vi kommer testa att köra på eget till hösten.
Tack för tipset om att vara tydlig med det ekonomiska i början.
Jag förstår, styrkan ligger i att kunna bromsa, eller tänka tillbaka på vad du nyss skrivit, den dagen du får ett erbjudande som skulle påverka din ekonomiska situation markant, om det innebär att offra mycket tid du inte är beredd att offra.
Om du får möjligheten att dubbla din inkomst genom att jobba 25% mer, hur gör du då?
“Det är bara tillfälligt”; “Tänka vad vi kan göra med pengarna”; " Vi testar 1 år".
Sedan halvvägs in får du möjligheten att dubbla inkomsten igen, du behöver “bara” jobba 15% mer. Man är dum som missar möjligheten eller hur?, det är få förunnat. Sedan står man där, har varit frånvarande, missat en del av barnens uppväxt, och man känner att det inte var värt det, men man kan inte få det tillbaka.
Uppskattningsvis la vi 80-90% av tiden på att få kunder/projekt. Fokus bör ju ligga där då inkomster är viktigast.
Admin nu per månad är ca 1-3h på fakturering. IT är inte mycket tid då allt är igång osv. KMA är några fåtal timmar. Anbud och ackvirering är det som mest interntid hamnar på.
Jo, får man välja projekt så blir inte privatkunder aktuellt. Men i början som sagt, får man gå brett - iaf så tänkte vi… gick ju vägen.
Hej igen,
Kom på en ny fråga.
Är det någon kurs eller utbildning du skulle rekommendera som förberedande inför egenföretagandet innan vi säger upp oss?
Har tyvärr inget att bidra med där. Vi har inte tagit någon extra kurs inför vår start.
Räcker att köpa ett par enklare häften om de vanligaste avtalsformerna. Kan finnas gratisversioner också. Ska man gräva djupare i juridik sen så finns det ju folk som jobbar med sånt