Konsult – Tips ni önskar att ni fått innan ni startade eget?

Hej!

Jag funderar på att starta egen konsultverksamhet inom industri/teknik (ej IT) om ungefär ett halvår och försöker förbereda mig så gott det går.

Till er som redan har gjort resan:

• Vilka tips önskar ni att ni fått innan ni drog igång?
  • Några vanliga misstag jag kan undvika?
  • Hur funkar livet som egen kontra att vara anställd?

Mitt mål är att få mer kontroll över min tid och – i bästa fall – samma lön för färre timmar. Alla insikter, råd eller lite pepp uppskattas!

Jag har redan läst flera trådar här om att vara konsult och starta eget, men hoppas att den här tråden kan belysa just utmaningarna vid uppstart av egen konsultverksamhet.

Min strategi är att:

1. Ta kontakt med konsultmäklare innan jag säger upp mig (jag har 3 månaders uppsägningstid).
  2. Säkerställa att det finns uppdrag inom mitt område.
  3. Om det ser positivt ut, säga upp mig och registrera bolaget så att allt är redo när uppsägningstiden är slut.

Jag har också kollat upp att man inte är berättigad till a-kassa om man bedriver företagsverksamhet, även utan inkomster, så jag räknar med att täcka löneuppehållet mellan min anställning och första konsultinkomsten med sparade medel. Jag förstår också att det kan dröja innan de första betalningarna kommer, med tanke på företags fakturerings- och handläggningstider. Företaget där jag är anställd i dagsläget kommer inte vara intresserade av att behålla mig som konsult, så att få mitt första uppdrag som egen känns som den största utmaningen, men där hoppas jag att det kommer att gå med hjälp av konsultmäklare.

2 gillningar

Lättare sagt än gjort kanske, men börja med att ha ett uppdrag innan du drar igång resten av processen. Förr köpte man alltid lagerbolag, men nu är det enkelt att starta upp bolag från scratch på verksamt.se så onödig utgift och bara 25 tkr i aktiekapital. Kör hårt!

3 gillningar

Ingen stor sak kanske men jag önskar att jag direkt förstått alternativet till tjänstepension och istället spara i en företagsägd kaptitalförsäkring på Avanza (eller motsvarande 0%). Så starta en sådan direkt, kostar inget. Och om du gör det så glöm inte äktenskapsförord om du är gift.

Andra tips:

• Kör den förenklade faktura-metoden.
  • Bokför själv, iallfall första 1-2 åren för att lära dig hur det fungerar.
  • Utnyttja personalfest x 2 och julklapp etc. även om du är egen.
  • Unna dig och åk på konferens eller kurs precis som om du var anställd. Kan kännas konstigt då det ju blir väldigt synligt vad det faktiskt kostar men skall du ge råd till dina kunder behöver du ligga i framkant.
3 gillningar

När du väl kommit igång finns det fler saker att tänka på.
Du kommer till exempel fakturera efter utfört arbete. Sen kan kunden eller mäklaren ta 30-60 dagar på sig att betala fakturan. Innebär att du i början måste vänta 2-3 månader innan du får in några pengar i bolaget men du kommer ha utgifter.
Förutom saker du köper in till bolaget, som är småpengar, kommer du behöva betala in skatter vid 1-2 tillfällen och möjligen även moms (beroende på hur du valt att betala in momsen).

Alltså skatteverket vill ha in sina skatter även om du inte fått betalt.

2 gillningar

Men då lämnar du bara in en ny prel. deklaration, SKV utgår annars från något oklart uppskattat vinstmål - löneskatterna kan dock inte skjutas upp. Moms kör dom flesta kvartalsvis.

2 gillningar

Givetvis, men det kräver att man har förstått vad som gäller och vad man anger i början för att senare justera.
Har man inte koll så kommer man göra “fel”.

• NR1! Kontakta Nyföretagarcentrum, gratis och fantastisk personlig rådgivning genom hela processen och är uppdaterade gällande allt som rör starta eget processen.

• när du registrerar hos Skatteverket, ansök om uppskjuten skatt 3mån, underlättar likviditet första tiden.

• Kontrollera om det finns möjlighet till starta eget bidrag.

• Se till att fakturera så snart som möjligt, tar man en diskussion med kunden om att man är nystartad kan det gå att lösa kortare betaltid på fakturorna i början.

5 gillningar

Några tips till TS kring tjänstepension?
Tjänstepension via t.ex. Avanza inkl. försäkringar (EuroAccident) eller spara på KF inom bolaget?

För- & nackdelar?

Vilka försäkringar behövs?
Ansvar?
Reseförsäkring?
Sjukförsäkring?
TFA?
TGL?
Etc.

1. Se till att ha ett startkapital.
  2. Ha ett avtal om att du får leverera tjänster till en nyckelkund
  3. Kontakta en revisor som sköter din ekonomi!
  4. Skaffa flera kunder, sprid riskerna!
  5. Expandera och ta rejält betalt, jobba aldrig gratis!
  6. Skilj på dina och företagets pengar, undvik statlig inkomstskatt.
1 gillning

Att jag borde startat för många år sedan… Skämt å sido, våga ta steget. Men inte vara naiv i att det krävs en privat buffert för att komma igång (även om du har ett uppdrag)

1 gillning

Några kommentarer på det, att ha flera kunder samtidigt är sjukt mycket jobbigare än heltid med en kund i taget - underhåll däremot nätverket med andra kunder så du har fallback om uppdraget avslutas. Revisor behöver du inte, men en redovisningsbyrå så du slipper ägna en massa obetald tid åt det.

Tänk också på att konsultmäklares usp mot konsultköparna är att hålla ner ditt timpris. Mäklare vill sälja volym, inte förhandla upp ditt timpris utan tillhandahålla många lowest bidders. Undvik mäklare om möjligt, det är en skojarmarknad som vill få juniora konsulter att tro att de hjälper till med något slags mervärde när det är precis tvärtom.

2 gillningar

Se till att du har ett uppdrag innan du tar steget och säger upp dig. Redovisningskonsult skulle jag säga är onödigt eftersom det mesta finns på nätet och här på forumet. Dom flesta är mycket villiga att hjälpa till. Spara pengar i bolaget i en KF istället för tjänstepension så är man inte låst till 55år. Företagsleasing är ofta dyrare än man tror och därmed billigare med en privat bil och ta milen på företaget. Fakturering kan ta 30-60 dagar beroende på beställare. Teckna företagsförsäkring men inte mer än du behöver men ansvarsförsäkring är viktigast. Bokföringsprogram kör jag med Bokio och är enkel.

1 gillning

Mitt tips :
Om du har varit fastanställd mer än x tid ( tror det är 6 månader) , så har du rätt att ta tjänstledigt i 6 månader för att driva eget AB. Med reservation för att det inte ska vara konkurrerande verksamhet . Då kan du ha kvar din trygga anställning och helt enkelt testa konsultlivet .

5 gillningar

Jag använde det här, så sjukt smidigt.

Med nya kunden skulle vi utvärdera hur det gick efter 3 månader (de har haft dåliga erfarenheter tidigare och jag har ealdrog konsultat tidigare). När perioden var över så skrev vi ett nytt kontrakt och jag sa upp mig.

Hade det inte fungerat så hade jag ju enkelt kunna gå tillbaka. Väldigt lite stress och kändes smidigt.

3 gillningar

Så himla kul att du är på G att starta eget.
Jag tycker att du har fått med mkt.
Personligen var det ett vinnande koncept för mig att:

• besluta att inte söka uppdrag själv utan att söka samarbeten med konsultmäklare
  • välj konsultmäklare som är nishade mot din bransch/ditt kunskapsområde och inte är kända som lågprisbolag, å inte heller tar hutlöst arvode. Gärna en fast summa per timme eller 5, max 5% av debiteringen.
  • reka prisnivåer i olika ramavtal innan.
  • gå med i olika konsultnätverk och nätverka av bara attan. Det finns alltid någon som behöver mer resurser hos sin kund.
  • ha rejält med kapital sparat för pengarna från första fakturan kommer att dröja
  • när pengarna börjar rulla in i bolaget - se till att behålla delar där så att du har en buffert att ta av när du hamnar på bänken, blir sjuk eller något annat händer
  • se till att ha en företagsförsäkring med ansvarsdel.

Njut sen av livet som företagare och egenkonsult! Förhoppningsvis ger det mer pengar eller mer fritid än där du är idag!

Personligen hade jag önskat att jag hade startat eget i alla fall 10 år innan jag gjorde, men bättre sent än aldrig.

4 gillningar

Du är berättigad a-kassa men företaget måste vara vilande i så fall.

Fint är dock att du behåller din SGI under de första 36 månaderna!

SGI nivån är under denna tid vad en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha haft även om du inte har någon inkomst ännu från ditt företag :slight_smile:

En annan praktiskt sak att tänka på är att innan första eller möjligen andra året är avklarat och du har betalat ut lön regelbundet kan lån hos banker vara besvärligt. Är din bank dålig så byt och omförhandla ev bolån innan du säger upp dig.

2 gillningar

Det är inte jobbigare än att man skickar 2 kundfakturor.
Det är en risk att bara ha en kund, leverera bra service och stärkt ditt varumärke.

Håller med om konsultmäklare, dom tjänar pengar på dig. Men kan vara en lösning på kortare tider, kontakter skapar mera kontakter.
Men det viktiga är att ha hög omsättning och maximera debitering.
Hellre jobba hårt 4 dagar än inte debitera fullt 5 dagar.

Revisor eller redovisningskonsult är väldigt bra i början så man lär sig hur man skall tänka och att någon gör bokslut åt dig, En liten kostnad i sammanhanget.

1 gillning

Skicka fakturor är inte jobbigt, men kontextswitchen. Sedan är det säkert skillnad om man är läkare mot att jobba med IT, eller något helt annat för den delen.

1 gillning

Så kan det nog vara, jag gör exakt samma jobb men till olika kunder.
Extremt nischat med ett enda syfte, är dåligt insatt i IT-konsulternas roll.

2 gillningar

Vad inom industri/teknik? Vad kan du? Konstruktion? Projektledning? Byggnation? Programmering?