Konsult – Tips ni önskar att ni fått innan ni startade eget?

Nyligen startat.

Kör lagerbolag. Ofantligt enklare och snabbare.

Kontakta mäklare för se vad som finns, men förvänta dig inte att de kommer ihåg dig. Inte alls så personligt som jag trodde först.

Ha en buffert på ett halvår så du kan starta i lugn o ro.

2 gillningar

Tack för alla tips! Väldigt värdefullt att läsa.

Angående tipset om att ha ett uppdrag innan jag säger upp mig:
Hur långt i förväg är kunder typiskt villiga att skriva på ett kontrakt? Jag undrar hur snabbt de ofta vill att man börjar efter att ha kommit överens. Är det vanligt att kunder kan vänta 3–4 månader, eller är det oftare betydligt kortare starttider, som 1 vecka eller 1 månad?

Gällande Monicas tips om att gå med i konsultnätverk:
Har ni några förslag på hur jag kan hitta relevanta nätverk? Jag antar att det är mest värdefullt att leta efter nätverk som är geografiskt nära mig om uppdragen förväntas ske på plats snarare än på distans. Jag har sökt både på Google och LinkedIn men har inte hittat något som verkar riktigt passande. Finns det kanske andra vägar att hitta dessa nätverk som jag inte har tänkt på?

Till sist, svar på Stryds fråga:
Jag planerar att arbeta som konsult inom kvalitetsteknik.

Nej.
Men om ett företag har behov av speciell kompetens som du har så kan de vänta.
Samt om det är chefer där som känner dig sen innan och vill jobba med dig så brukar de också vänta.
Men jobb du hittar via annonser där de fått 20-100 ansökningar kan du oftast glömma.

Du kan säkert hitta ett sätt att komma loss före dina tre månaders uppsägningstid om du hittat ett uppdrag, få företag tvingar kvar en anställd som bestämt sig för att sluta - ta ut alla semesterdagar eller inarbetad tid. I värsta fall, dyk helt enkelt inte upp på ditt gamla jobb - vad ska dom göra, sparka dig?

1 gillning

Dåligt tips.
Heter arbetsvägran och kan leda till jobbiga konsekvenser. Inte bara uppsägning som kanske låter bra här, men konsekvenser på arbetsmarknaden om det kommer ut.

Fult spel och bryta mot avtal är inte en bra start för en konsult som behöver ett nätverk för att hitta uppdrag.

2 gillningar

Skulle företaget ägna sig åt svartmålning av en tidigare anställd så slår det nog hårdare tillbaks mot dom själva. Vem vill jobba på ett sådant företag?

Företaget behöver inte göra ett smack.
Finns väl anställda där som kommer snacka. Sen kanske de behövs som referens nån dag. Eller gamla chefen behövs som referens.

Varför ska du bränna broar du antagligen kommer behöva?

I 9 fall av 10 kan man förhandla ner sin uppsägningstid, företag som inte går med på det är dåliga företag du inte behöver ha några fortsatta relationer med.

1 gillning

Har du startat? Hur går det? :blush:

Det går ekonomiskt mycket bra men jag får slita hårdare än som anställd

1 gillning

Är det ekonomiska värt slitet? :slightly_smiling_face:

Personalfest x2?

2 gillningar

För mig är det så, bra på ta betalt har ett fint kassaflöde och likviditet.
Priset man betalar är en oreglerad arbetsmiljö.

1 gillning