Lämna högavlönat arbete för att bli egen

Jag har funderat länge på att arbeta som underkonsult för att få mer frihet men har idag en välbetald anställning inom redovisning.

Känns tungt att halvera min bruttolön (för att ligga under marginal skattesatsen). Trots utdelning hamnar jag en bra bit under dagens nettolön.

Hur resonerade ni som hade välbetalda löner innan ni sa upp er för att bli egna företagare?

1 gillning

Alltså buhu säger jag då. Det är ju fritt val, varsågod och skatta om du vill. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

På vilket sätt vill du vara mer fri? Kan du inte byta lite frihet mot att du avstår lönehöjning?

Alternativt ta bra betalt som konsult och skatta mera

Jo absolut.
Det är det jag är ute efter, hur andra har resonerat i samma situation.

Du menar att du som konsult inte skulle kunna fakturera tillräckligt för att ditt eget företag skulle ha lika stora inkomster som ditt nuvarande företag har utgifter för din nuvarande anställning?

3 gillningar

Som Christian är inne på. Du borde kunna ta ut samma timtariff som egen företagare som din nuvarande arbetsgivare gör. I och för sig pratade du om underkonsult, så då får du väl räkna bort ca 5-10%. Om du fortfarande inte ekonomiskt skulle tjäna på det så låter det som att din nuvarande arbetsgivare knappt tjänar tillräckligt för att betala din lön, vilket såklart är orimligt.

2 gillningar

Låter jättekonstigt att du med lön och utdelning skulle hamna under din nuvarande nettoinkomst, du måste ha räknat extremt defensivt på fakturerade timmar och timpris. Din arbetsgivare har bedömt att du ett värde som motsvarar din lön, känn dig trygg i det och kasta dig ut. Går det åt skogen kan du alltid ta ett nytt välbetalt arbete igen (för du har väl inte enbart haft tur att du råkar ha det arbete du har, eller hur?)

Rekommenderar absolut att slappa sargen och köra. Det är fantastiskt att vara egen, den ekonomiska uppsidan absolut, men framförallt som du säger det är en hel annan frihet och man bygger sin egen trygghet över tid.

“Små”-saker som slippa räkna hur många semesterdagar man har kvar, motivera för någon chef varför man vill gå en kurs, åka på en konferens, vilken dator, telefon o.s.v. man vill ha, hur mycket tjänstepension/direktpension tycker jag är rimligt o.s.v. Bestäm allt fritt inom de ekonomiska ramar (och vår skattelagstiftning) man har.

4 gillningar

Det känns som alla som arbetar inom redovisning har lärt sig att det är emot grundlagen att ta ut lön över marginalskatten om man kör eget.

Det är det inte. Du betalar ju redan marginalskatt, fortsätt med det.
Blir det som ligger kvar en betydande del så kör utdelning enligt huvudregeln istället för förenklingsregeln bara.

3 gillningar

Så kör jag, borsett från maxad periodiseringsfond och en ok tjänstepension så tar jag ut allt från firman privat, balanserar helt enkelt löneuttag och utdelning tills jag får ut det som går att vrida ur. :wink:

1 gillning

Sant :grin: Håller med

Tack för pepp.
Säger upp mig idag :sunglasses:

5 gillningar

I mitt fall var det friheten som vara avgörande.

Idag får jag betydligt mer ut i handen än vad jag hade som anställd. En lön upp till brytpunkten och en schysst utdelning gör att det blir bra ändå. Dessutom så finns ju alla andra fördelar som egen med friskvård, naturaförmån, ny mobil/dator och allt annat som är avdragsgillt i bolaget.

Om du tror dig kunna fakturera en rimlig peng per månad så kan du sen bygga ett bra kapital i bolaget och ta ut utdelning enligt förenkligsregeln i många år efter att du har slutat konsulta. I mitt fall ser jag att jag kommer att kunna ta ut utdelning enligt förenklingsregeln resten av livet om jag nu orkar hålla firman vid liv. Det blir ca 12 netto i månaden, vilket är ett schysst tillskott till pensionen. Detta är dock bara en extra bonus, skattereglerna kommer definitivt att ändras och sannolikt till det sämre så det är bra att se det som en bonus och inte räkna in det som fakta.

3 gillningar

Tack Monica för att du delade dina erfarenheter.
Det låter som en bra inställning till eget företagande.

Jag ser verkligen fram emot det. Känns märkligt att ha sagt upp mig nu och att vänta i flera månader innan jag vet vilket konsult uppdrag jag kan landa. De flesta uppdrag tillsätts oftast ett par veckor innan start har jag förstått.

2 gillningar

Nä, ta tjänstledigt och prova på i sex månader enligt Lag (1997:1293).
Jag meddelade min arbetsgivare i fredags. Nu skall jag bli konsult.

Härligt! Några tips:

• Om du tänker gå via konsultmäklare: kika vilka du vill samarbeta med och vilka kunder de har.

• Se till att komma ut och möta konsultmäklare redan nu så att de kan ha dig i åtanke om det dyker upp något lämpligt. Se till att villkoren är klara i förväg, tex de tar X%, du får betalt först när deras kund har betalt eller efter X dagar.

• Regga dig på konsultsajter för att se vilken typ av uppdrag som kommer in. Gå på deras frukostevent, föreläsningar etc så att de vet vem du är.

• Gör om din LinkedIn profil så att den visar att du nu är egenföretagare och dina specialiteter. Berätta på LinkedIn att du söker uppdrag och från vilket datum så kommer folk att kontakta dig.

• Sätt upp en lista på “hard stops” för dig själv så att du är förberedd vid dialog med kund/mäklare, tex personligen kan jag inte tänka mig att jobba under 1000:-/timme, jag kan inte tänka mig att ha en enkel resväg över en timme, jag vill inte ha uppdrag på 100%. Vilka gränsdragningar gör du?

• Jämför företagsförsäkringar så att du snabbt kan teckna när det blir aktuellt. Många konsultuppdrag jag har varit på kräver en ansvarsförsäkring på 10 miljoner. Jag har min företagsförsäkring hos Länsförsäkringar och den kostar 1800:-/år. Många andra bolag är dyrare och har sämre villkor. Det finns ofta ett gäng delar du inte behöver och kan välja bort för att komma ner i pris.

Vilket område kommer du att konsulta inom? Å vilken ort? Jag kanske kan ha några tips.

7 gillningar

Tusen tack Monica för alla tips. Uppskattar det verkligen :pray:

Jag blev faktiskt erbjuden av min arbetsgivare att stanna kvar hos dem som konsult till det har hittat en annan koncernredovisare då det finns få där ute som är bra enligt honom.

Så jag har skickat ett avtalsförslag till honom och väntar återkoppling. Känns kul att han frågade om det då det är en sorts kvalitetsstämpel tänker jag att trots att jag har sagt upp mig vill de gärna ha kvar mig. Så om allt går vägen så blir jag kvar ett halvår till efter min uppsägningstid.

Annars får jag kasta mig ut och marknadsföra mig själv för att hitta annat uppdrag till hösten. Jag bor i Stockholm.

1 gillning

Sweet! En himla bra start och helt klart en kvalitetsstämpel. :+1:t2: