Jo jag sitter i lite av ett dilemma. Jag har en trygg anställning just nu på ett väldigt stort bolag där jag jobbar som Scrum Master. Har varit där i lite över ett år nu.
Året har kantats av att jag suttit på trippla roller under mer parten av året. Åtminstone 2.5 roll, scrum master, produkt ägare och projekt coordinator i ett halvt stort migrerings projekt. Nu har jag sen några månader tillbaka “bara” min egen roll. Men all stress som var tidigare under året kombinerat med en del privat har påverkat mitt mående vilket är en stor del av anledningen till att jag funderar på att byta jobb. Samt att jag inte finner något direkt driv i merparten av mina kollegor till att anama att jobba agilt eller att vilja lösa problem som dom ser utan dom verkar mer va interesserade av att gnälla på allt som e fel o att dom försökt ändra på de men de inte gått.
Jag blev kontaktad av ett mindre konsult bolag som är intresserade av att anställa mej, jag har haft ett första möte med dom o de kändes väldigt bra o jag gillade atmosfären på kontoret.
Jag tjänar idag 50.000 i månaden och har ca 3750kr pensionsspar samt 3000kr i friskvård, finns en pt på jobbet och ett hyffsat gym. 30 dagar semester
Nu till mina frågor
Vågar man bli konsult nu när vi är på g in i lågkonjunktur?
Vad är rimligt att begära i lön?
Konsult bolaget har ej kollektivavtal men har sjukförsäkring, föräldralön, pensionsspar på 5% av lönen, 5000kr i friskvårdsbidrag. O gör mycket aktiviteter med sina anställda (34 anställda på bolaget). Samt 30 dagars semester
Det låter som om du kommer bli tillsvidareanställd på konsultfirman som i sin tur hyr ut dig på olika uppdrag? Då det är ett mindre bolag har de mindre höjd att erbjuda högre löner, däremot kan de säkerligen erbjuda en bonuslön som triggas när du är i uppdrag.