Jo jag sitter i lite av ett dilemma. Jag har en trygg anställning just nu på ett väldigt stort bolag där jag jobbar som Scrum Master. Har varit där i lite över ett år nu.
Året har kantats av att jag suttit på trippla roller under mer parten av året. Åtminstone 2.5 roll, scrum master, produkt ägare och projekt coordinator i ett halvt stort migrerings projekt. Nu har jag sen några månader tillbaka “bara” min egen roll. Men all stress som var tidigare under året kombinerat med en del privat har påverkat mitt mående vilket är en stor del av anledningen till att jag funderar på att byta jobb. Samt att jag inte finner något direkt driv i merparten av mina kollegor till att anama att jobba agilt eller att vilja lösa problem som dom ser utan dom verkar mer va interesserade av att gnälla på allt som e fel o att dom försökt ändra på de men de inte gått.
Jag blev kontaktad av ett mindre konsult bolag som är intresserade av att anställa mej, jag har haft ett första möte med dom o de kändes väldigt bra o jag gillade atmosfären på kontoret.
Jag tjänar idag 50.000 i månaden och har ca 3750kr pensionsspar samt 3000kr i friskvård, finns en pt på jobbet och ett hyffsat gym. 30 dagar semester
Nu till mina frågor
Vågar man bli konsult nu när vi är på g in i lågkonjunktur?
Vad är rimligt att begära i lön?
Konsult bolaget har ej kollektivavtal men har sjukförsäkring, föräldralön, pensionsspar på 5% av lönen, 5000kr i friskvårdsbidrag. O gör mycket aktiviteter med sina anställda (34 anställda på bolaget). Samt 30 dagars semester
Det låter som om du kommer bli tillsvidareanställd på konsultfirman som i sin tur hyr ut dig på olika uppdrag? Då det är ett mindre bolag har de mindre höjd att erbjuda högre löner, däremot kan de säkerligen erbjuda en bonuslön som triggas när du är i uppdrag.
Uppdrag som Scrum Master i Skåne tingar mellan 750 och 850 i timpris. Behåller arbetsgivaren 30% (vilket är lågt från deras sida, förvänta dig högre del till dem) av det du drar in betyder det en månadslön om 50kkr. Allt över det tror jag du har svårt att få. Däremot kan du prova med 45kkr i fast lön och 10kkr i bonus baserat på beläggningsgrad. De vill nog höra vad du tänker, så sikta mot stjärnorna och argumentera väl. De kanske köper det för att de vill ha just dig?
Jag hade nog inte själv varit så sugen på att byta jobb nu i dessa tider och om förmånerna är sämre.
När jag frågade om bransch så tänkte jag lite på det aktuella konsultbolagets kunder där du kan tänkas hamna. Är de kunderna i en konjunkturkänslig bransch? Riskerar du som nyanställd att stå utan uppdrag?
Ah förstår. Nja dom har en hel del banker o även kivra och uc. Samt lite tech o telefonbolag.
Så tror kanske inte att de är så jätte stor risk att jag skulle sitta utan uppdrag.
Har erfarenhet som är tvärtom.
Finns väl alla typer av konsultbolag och chefer/ägare.
Värre med bolag som skickar någon på ett uppdrag och ett par månader efter vill att man ska byta till ett annat uppdrag som betalar 50:- mer per timme. De bryr sig inte om kunden öht
Jag är konsult på ett litet bolag nu. Jag är supernöjd. Familjestämning och jätteroligt med kollegorna och cheferna. Får själv komma med kundförslag jag vill jobba med och trivs jag inte får jag hoppa av uppdrag. Dock inte inom IT.
Så länge konsultfirman har kunder som känns trygga i kommande lågkonjunktur så säger jag “kör”!
Det värsta som kan hända är att det inte blir bra, då byter du igen senare.
Om du har en gravid flickvän hemma och just skrivit på kontrakt för nytt hus så kanske du ska omvärdera, annars inte.
Lönen* kommer nog inte bli väldigt mycket högre, men potentialen för att få en roligare arbetsgivare är nog relativt stor. Nya roller i högre tempo kan ge dig erfarenhet som är nyttig.
*800 kr/h = ca 1,3 MSEK på ett år, beroende på hur hårt du jobbar och din beläggning. (1600h av max 2000, där 250h är semester, sedan obelagt, utbildning, sjuk osv)
Av 1,3 MSEK tar bolaget minst 30%. Av kvarvarande 1" så är arbetsgivaravgift 32 % och så är det kvar 680’ för lön och pension. Dvs 50’ i månaden och 5 i pension.
Men går du att sälja för 1000 kr/h och jobbar mycket så blir plötsligt ditt löneutrymme större:
1000*1750 = 1,75". -30% = 1225", skatt tar 32% och du har 800.000+ i lönepott. (Men risken är stor att bolaget tar 50 % också…)
Nä ingen ny knodd på g. Har 2 st på 3 o 6år o känns bra så. Inge nytt hus heller men har ju lån på bostadsrätten o en avgift på 5650 inklusive vatten.
Glömde skriva de att jag idag har arbetstid 08:00-16:30 så skulle även få öka på 30min i arbetstid på en standard dag.
Ja jag ser de ju som något som vore bra karriärsmässigt. E sugen på att bli egen konsult längre fram. Men vill prova på konsult livet först under någon annan för att våga.
Har även fått erbjudandet att bli egen konsult under min svågers firma men vet inte om jag vågar de helt för de blir andra personliga insatser då i relationer etc.
Jag kan bara svara utifrån vårt egna konsultbolag, som Scrum master borde du inte ha något problem att hitta uppdrag, då det är väldigt efterfrågat och inte bara i under vissa perioder.
Men IOM att du har erfarenhet från project cordinator & procuct owner.
Vi får in 60-90 förfrågningar om dagen, så jag tror inte det kommer vara brist på uppdrag
Men det du måste kolla upp vad konsultbolaget kommer sälja in, dvs finns väldigt många konsultbolag som översäljer sina konsulter.
Du vill inte hamna i en situation där konsultbolaget har sålt in kompetenser som du faktiskt inte har.
Helt klart de är otroligt viktigt. Vad jag fick höra så valde man uppdrag tillsammans. Sen får man väl ta de med en nypa salt antar jag för de är väl lite för bra för o va 100% sant
Det är bra om konsultbolaget ifråga hör om din åsikt först Så om det är fallet vad har du att förlora, du kan ju börja presentera din profil för uppdrag även om du fortfarande har din nuvarande anställning.
Just nu så ligger du ganska bra i tiden iom ledigheter osv
Sen kanske du har lite insparad semestertid.
Det stämmer väl som någon skrev att “ska man vara konsult så ska man vara egen” men det stämmer nog inte på första uppdraget! Klart bäst att driva eget företag som konsult men det är inte första steget. IT- konsultbolag är alltid hänsynslösa så det brukar bli avhopp när någon är bra nog att få uppdrag för sin kompetens.
Anställd av någon annan är ofta dåligt men anställa sig själv är ofta sämre än sämst. Bli frilans är nog bäst på sikt. Ordet “egen” är nog fel i det här sammanhanget då det mera liknar en vanlig fast anställning att vara anställd och få fast månadslön i ett företag man själv äger (jag har frågat både skatteverket och SEB om detta: är man egenföretagare eller fast anställd när man är konsult i AB man äger själv? Svar: fast anställd. “Egen” hade varit mera som ägare endast
Känner du någon som jobbar på företaget? Kan du få en något mer oberoende vy av bolaget än bara från rekryteraren? Hur är kulturen på bolaget?
Min erfarenhet är att det finns många mindre konsultbolag som genuint bryr sig om sin personal, och där kortsiktig debitering inte slår allt. Konsultbolag är trots allt sin personal och det fattar de bästa i branschen. Bra chefer bryr sig om sin personal, vilket är sant både för konsultbolag som produktbolag.
Jag har varit konsult på ett par olika bolag genom min karriär, med mellan 250k och 5 anställda och är jag egen efter några år i en linjechefsroll. Det är helt klart många fördelar med att vara anställd i eget bolag, men det kan också vara lite ensamt och det är inte solklart den bästa lösningen för alla.