Att tjäna 100k/mån som egen IT-konsult istället för som anställd

Om du är IT konsult (Scrum Master, SaaS som D365, SAP, Salesforce, eller systemutvecklare) idag så är det så enkelt att tjäna 100k + i månaden men folk envisas med att vara anställda.

Kort om mig:

• IT-konsult i över 5 år.
  • Gick från nästan osäljbar till egenkonsult på 12 månader.
  • Har startat fyra solo- konsult bolag (åt andra) som alla omsätter över 1.5m om året.
  • Jag jobbar idag med att hjälpa andra att starta eget som IT-konsulter

Stora Konsultföretag har idag nästan ingen konkurrensfördel.

Du kan som som IT-konsult eller anställd IT “expert” tjäna väl över 100k i månaden som egenkonsult.

Uträckning:

:briefcase: Intäkter:
1 konsult (du) x 145 timmar (8 veckors semester avräknat) x 1 000 kr i timmen = 145 000 kr i månaden x 12 månader = 1 740 000 kr. Grattis, du driver ett miljonföretag!

:moneybag: Kostnader:
1 konsult (du) x 71 074 kr x 12 månader = 852 888 kr. Detta är vad du kostar varje år. Dessa kostnader inkluderar din lön och löpande utgifter.

→ Din lön 50.000kr eller 36.00kr ut x 12 månader = 432 000kr netto

:dollar: Vinst:
1 740 000 kr – 852 888 kr = 887 112 kr. Detta är din årliga vinst i företaget, cash du måste skatta för. Skatt på 20% ger följande: 887 112 kr * 80% = 709 690 kr, din nettovinst. Dessa pengar är dina att ta som vinst, investera eller spara i företaget.

→ utdelning ca 200.000 med förenklingsregeln.

632.000kr netto om året + ca 450 000kr kvar i bolaget.

Dessa sifforna är sammanställda från 4 egenkonsult bolag (inklusive mitt eget).

Men folk väljer att vara anställda som konsulter? Varför tror du att det är så?

15 gillningar

“Varför?”

För att det är svårt att utan erfarenhet eller kontakter hitta kunder som betalar 1000 kr/h? Utöver det så är det mer riskfyllt än att vara anställd.

8 gillningar

Utan erfarenhet är väldigt sant. Med rätt erfarenhet, inga problem.

Jag hade även sagt att med erfarenhet är det mindre riskfullt. Varje månad du arbetar som egen sparar du en månad av säkerhet i företaget.

1 gillning

Jag tror jag startar ett managementkonsultbolag istället. Då kan jag ta det fyrdubbla.

Varför gör inte alla det? :disguised_face:

14 gillningar

Idag sitter så många kompententa IT människor på konsultbolag där en enkel övergång kan dubbla deras inkomst.

Jag vet inte vad som krävs för managementkonsulter. Inte mitt område :+1:

För kompententa IT-konsulter vet jag :slight_smile:

Ca. 300 tkr med huvudregeln, vilket man uppfyller kraven för med den lönen. Missa inte det! (Har man missat det på tidigare K10or, men tagit tillräcklig lön, går det att rätta för ökat utrymme.)

4 gillningar
  1. Som nyexxad har man ju fullt upp med att faktiskt jobba med det man lärt sig. Tar ju några år innan man kommit in i det.

2. Nog få företag som vill anställa nyexxad och betala 1000kr/h

3. Alla bor inte i storstäder

4. En del företag har avtal där man inte ens får jobba som egen, måste gå via större företag.

5. Alla vill inte driva eget.

6. Ovetandes hur mycket de stora konsultbolagen roffar år sig.

7. Mer riskfyllt i starten, knepigt om man har bolån och barn t ex. Får även tänka på föräldraledighet, VAB etc.

8. Mer jobb att jaga uppdrag och underhålla kontaktnät och driva eget i allmänhet. Också möjligt att det är mer ensamt.

9. Hatar att sälja.

Några anledningar kanske. :joy:

Själv kör jag anställning men med 80/20 Split men tänker starta eget nästa år om ekonomin är bättre. Just nu är det för risky. Men jag gillar inte heller att sälja så får se. Gillar jag det inte så går jag nog bara tillbaka till anställning.

20 gillningar

Helt rätt! tack :pray:

Vi spelar det säkert här :smiley:

Är ju inte så att alla konsultbolag roffar åt sig.
Det kostar att ha overhead-personal, kontor, jaga avtal, rekrytera, sälja, ha anställda på bänken, ordna evenemang åt anställda, försäkringar, utrustning, betala avgångsvederlag vid uppsägningar etc. etc.

Bara kolla på resultaten på olika bolag. Beroende på storlek så kan du se många ligga på 8-10% marginal. (Därefter vinstskatt och skatt vid utdelning).
Har sett en del konsultbolag gå under senaste åren då de satsat på anställda men inte fått uppdragen de behövde.

Det är ju inte så att de håvar in 30-40% i vinst av det som faktureras.

3 gillningar

Beror även på hur många upper management man har och vad de tar ut för lön från de som är ute på projektet.

1 gillning

Att dra in 1000 SEK/h i konsultuppdrag utanför Stockholm är svårt om man inte är managementkonsult. En vanlig utvecklare som inte utmärker sig kan räkna in runt 800-900 SEK/h. Samma gäller ramavtal mot myndigheter etc. För att få dessa uppdrag måste man gå via mäklarkonsult, som i sin tur tar 5-15% av arvodet vilket sänker det till spannet 680 - 855 SEK/h. Då blir det helt plötsligt jämförbart med att ta anställning hos företag med kollektivavtal och en månadslön i spannet 50 - 60 000.

8 gillningar

Som anställd konsult är det dock få av de sakerna som tillför något av värde.

1 gillning

Kanske.
Annars kan man tänka sig att en plats att sitta (om ej hos kund), sälj, täckning för bänktid, försäkring, utrustning, anställningstrygghet etc har ett värde för somliga.
Inte så mycket för mig men kanske för någon som är grön.

Du får gärna förklara hur enkelt det är att hitta heltidsuppdrag som är remote för en som inte får det genom sitt kontaktnät?

Att det är möjligt är ju självklart, men att det år så enkelt att hitta 100% beläggning är jag inte så säker på.

6 gillningar

Dags då att alla som kan går in, startar firma, pressar priserna och får bort det durkslag av IT-kostnader som vi alla betalar via skatten i offentlig sektor.

Eller det var inte så du menade? :wink:

9 gillningar

Istället för att vara konsulter väljer vissa att starta egna företag och dra in ett par miljarder, Skype, Spotify, Klarna medans du harvar runt för kaffepengar…

Nu var det såklart inte så jag menade, men på sättet du skrev det på verkar det som om du tror du befinner dig på toppen när du kanske i andras ögon är en medelmåtta.

Går ju att tjäna ganska bra som anställd, medellönen på Google var över 1 MSEK, har kompisar som tjänar bra mer än jag gör som konsult (och jag tjänar mer än dig)

9 gillningar

Har du kravet att jobba 100% remote så blir utbudet mindre, men att hitta ett uppdrag på 100% är inte svårt om man har ett bra nätverk och inte är socialt hopplös. Kanske behöver du utvidga ditt nätverk. Om du går via mäklare, skicka inte bara in en ansökan, utan se till att träffa flera och skapa personliga band med mäklaren. Boka ett personligt möte, gå på nätverksträffar, mingla med andra konsulter. Med rätt konsultmäklare så kan du också få till ett vettigt avtal där mäklaren inte tar 10% procent eller mer.

Jag upplever att det är svårt att hitta kompetenta konsulter inom lite mer nischade områden (i Stockholm).

1 gillning

Jag tror du behöver räkna lite till här
I konsultbolag har man de lägsta lönerna, den högsta ersättningen får man som senior i egen låda eller som anställd i ett större produktbolag.
Jag själv rullar in en modest lön, 90’/mån, för vad jag levererar, det fins en hel del kollegor som har rejält högre.
Lägg på arbetsgivaravgifter, rejäl semester, 30% pension, tjänstebil, latjolajban konferenser etc…
Börja räkna på den totala kostnaden så hamnar man högre än dina intäkter som baserar sig på ett önsketänkande om 100% beläggning och arvoden som är påväg bort om det inte är riktig specialkompetens. Vi har för övrigt har sparkat alla konsulter från väst och tar bara in seniora från öst för halva kostnaden.
Jag har kört egen konsultlåda många år på den tiden man fick riktigt bra betalt per h, har även startat egna produktbolag och idag främst som anställd.

Uppskattar verkligen ditt inlägg. Berätta mer! Jag ställer nämligen mig själv denna fråga emellanåt. Vad gjorde du i början som konsult? Hur kom du igång? Hur fick du dina första kunder? Vilken kompetens anser du att man behöver? Har det hänt att du blivit uppsagd? I min erfarenhet är det konsulter som ryker först i svårare ekonomiska tider.

2 gillningar

Hej Robert! Hur mycket erfarenhet hade du innan du gick över till att vara egenställd?
Jag sitter själv som anställd it-konsult hos ett stort konsultbolag och har funderat mycket på det här. Jag har dock bara 1års professionell erfarenhet