Som ämnet lyder har jag idag ett eget aktiebolag där jag arbetar som konsult inom IT/fintech. Jag har ett stabilt uppdrag hos en kund och har även en anställd som har sitt uppdrag hos samma kund. Första verksamhetsåret landade omsättningen på omkring 2,5 miljoner kronor.
Jag har drivit bolaget i ungefär 1,5 år men är kluven till om jag verkligen vill fortsätta på konsultspåret långsiktigt.
I mitt nuvarande uppdrag har jag i praktiken en CPO-roll och sitter med produktstrategi, roadmap, organisation och kommersiella frågor. Jag fakturerar omkring 145 tkr per månad för min egen insats och kan därmed ta en vettig lön, bygga kapital i bolaget och ta utdelning.
Nu har jag fått ett erbjudande från ett betydligt större internationellt bolag inom finans om att vara med och bygga upp deras svenska verksamhet. Rollen är en senior produktroll med stort ansvar, men titelmässigt skulle det snarare vara något i stil med Senior Product Manager/Product Lead. Så på pappret blir det nästan ett steg ner i titel från CPO, samtidigt som bolaget, komplexiteten och skalan är på en helt annan nivå.
Ersättningen blir omkring 90–100 tkr i fast månadslön beroende på hur man räknar, plus bonus på upp till cirka 20 %, bra tjänstepension och 30 dagars semester.
Det är alltså inte helt självklart ekonomiskt. Med mitt eget bolag kan jag kombinera lön och utdelning och bygga kapital i bolaget. Som anställd får jag däremot hög lön, tjänstepension, bonus, semester och betydligt mindre ekonomisk risk. Ser jag till vad jag faktiskt får privat varje år blir skillnaden förvånansvärt liten.
Det jag framför allt funderar på är därför vad som är bäst på 5–10 års sikt.
Eget bolag: större ekonomisk uppsida, flexibilitet, möjlighet att bygga kapital och jag har redan en C-level-titel. Men samtidigt kundrisk, personalansvar, administration och ett relativt litet bolag som kund.
Anställningen: något lägre titel på pappret, men hos ett mycket större och snabbväxande internationellt bolag där jag kommer in tidigt i den svenska etableringen. Potentiellt betydligt bättre erfarenhet om ambitionen på sikt är CPO/CEO i ett större bolag.
Jag är 35, så jag har förhoppningsvis ganska många karriärår kvar och behöver inte optimera enbart för inkomsten nästa år.
Hur hade ni resonerat?
Hade ni fortsatt maximera friheten och ekonomin i ett fungerande konsultbolag, eller tagit möjligheten att gå in tidigt i ett större bolags svenska etablering, även om titeln på pappret blir ett steg ner?