Hej,
Jag har följt forat ett tag och nu är det dags att höra vad ni tycker.
Arbetar f.n. som konsult omsättning cirka 3 000 tkr. Tar ut lön, väl över brytpunkt just i år för att jag behöver pga tillfälligt höga utgifter, men även för att jag vill (t.ex. istället för lån). Troligen kommer jag fortsätta ta ut ett par hundratusen över brytpunkt även i framtiden. För övrigt väldigt lite utgifter i bolaget (förmånsbil, IT, friskvård). Inte heller privat har jag större utgifter (utöver just i år). Jag har inget sparande i pension, haft lite i KF men funderar på fonddepå/Lysa. Jag har kraftig “övervinst” i bolaget trots högt löneuttag så pengar ansamlas på hög. Jag är föga inte intresserad av att själv lägga tid och energi på investeringar och sparande.
Utdelning blir väl kring 700-800 tkr per år.
Jag har nu fått erbjudande om en tjänst med månadslön på cirka 95-100 tkr inom stat/kommun/region. Semester och några veckor för vidareutbildning etc varje år.
Jag kommer inte att behöva avveckla företaget, utan det fortlever som sidoverksamhet. Beräknas väl bli intäkter på omkring 5-600 tkr realistiskt räknat, kanske mer, förutsatt att jag arbetar i det utöver anställningen. Tänker nog försöka åtminstone få få till lågbeskattad utdelning.
Arbetsvillkor nu: fritt, bestämmer själv helg och kvällsarbete, semester etc. Arbetar till stor del på valfri plats. Beräknar att konsultbehovet kan finnas 5-10 år till, längre svårt att sia om.
Ev anställning: kommer förväntas kväll och helgarbete, men ger då mer betalt och kompensationsledighet. Mindre styrning generellt. Förväntas vara på arbetsplatsen majoriteten av tiden. Anställningen kommer att vara trygg fram till pension och lite till. Mindre huvudvärk v.g. administration?
Jag har hus med lån, tre småbarn och en fru som förvärvsarbetar med hög lön. Bor i kommun i Svealand. Kan säga att jag egentligen inte har något intresse av FIRE. Jag älskar mitt arbete och vill definitivt inte pensionera mig i förtid. Dessutom är mina tjänster starkt efterfrågade för tillfället.
Vore värdefullt att få era analyser på detta. Är det dumt att ta anställning? Vad ska jag göra med pengarna i bolaget? Tips på någon som kan hjälpa till med förvaltning? Har inget intresse av att nu leva snålt för att i en oklar framtid eventuellt ha mer pengar.
Förresten, kan passa på att fråga detta: Är det helt uppåt väggarna att ta ut lön över brytpunkten istället för att utöka huslånet tillfälligt och amortera tillbaka nästa år efter utdelning?