Fortsätta som konsult eller förvärvsarbeta?

Hej,

Jag har följt forat ett tag och nu är det dags att höra vad ni tycker.

Arbetar f.n. som konsult omsättning cirka 3 000 tkr. Tar ut lön, väl över brytpunkt just i år för att jag behöver pga tillfälligt höga utgifter, men även för att jag vill (t.ex. istället för lån). Troligen kommer jag fortsätta ta ut ett par hundratusen över brytpunkt även i framtiden. För övrigt väldigt lite utgifter i bolaget (förmånsbil, IT, friskvård). Inte heller privat har jag större utgifter (utöver just i år). Jag har inget sparande i pension, haft lite i KF men funderar på fonddepå/Lysa. Jag har kraftig “övervinst” i bolaget trots högt löneuttag så pengar ansamlas på hög. Jag är föga inte intresserad av att själv lägga tid och energi på investeringar och sparande.

Utdelning blir väl kring 700-800 tkr per år.

Jag har nu fått erbjudande om en tjänst med månadslön på cirka 95-100 tkr inom stat/kommun/region. Semester och några veckor för vidareutbildning etc varje år.

Jag kommer inte att behöva avveckla företaget, utan det fortlever som sidoverksamhet. Beräknas väl bli intäkter på omkring 5-600 tkr realistiskt räknat, kanske mer, förutsatt att jag arbetar i det utöver anställningen. Tänker nog försöka åtminstone få få till lågbeskattad utdelning.

Arbetsvillkor nu: fritt, bestämmer själv helg och kvällsarbete, semester etc. Arbetar till stor del på valfri plats. Beräknar att konsultbehovet kan finnas 5-10 år till, längre svårt att sia om.

Ev anställning: kommer förväntas kväll och helgarbete, men ger då mer betalt och kompensationsledighet. Mindre styrning generellt. Förväntas vara på arbetsplatsen majoriteten av tiden. Anställningen kommer att vara trygg fram till pension och lite till. Mindre huvudvärk v.g. administration?

Jag har hus med lån, tre småbarn och en fru som förvärvsarbetar med hög lön. Bor i kommun i Svealand. Kan säga att jag egentligen inte har något intresse av FIRE. Jag älskar mitt arbete och vill definitivt inte pensionera mig i förtid. Dessutom är mina tjänster starkt efterfrågade för tillfället.

Vore värdefullt att få era analyser på detta. Är det dumt att ta anställning? Vad ska jag göra med pengarna i bolaget? Tips på någon som kan hjälpa till med förvaltning? Har inget intresse av att nu leva snålt för att i en oklar framtid eventuellt ha mer pengar.

Förresten, kan passa på att fråga detta: Är det helt uppåt väggarna att ta ut lön över brytpunkten istället för att utöka huslånet tillfälligt och amortera tillbaka nästa år efter utdelning?

Hej
Varför inte mer?
Du kan ta ut mycket mer med lägre skatt än löneskatt.

Ursäkta, blev en nolla för lite.

1 gillning

Om du planerar att ha kvar företaget som en bisyssla tror jag inte att det kommer så märkbart mindre huvudvärk p.g.a. administration, som du skriver är en av fördelarna med att ta anställningen.

Rent ekonomiskt är ju anställningen en grov förlustaffär. Du har ju i dagsläget mer intäkt endast på utdelning, än vad du får efter skatt via anställning. Då har du dessutom lön och pengar kvar i bolaget!

Skaffa en KF på företaget och lägg överskottet i ett par breda fonder.

Så länge du kan ta 1500-2000 kr i timmen som konsult och har full beläggning så ser jag få anledningar att byta.

Möjligen då om det är karriärmässigt bättre, att du med fast anställning kan få roligare uppgifter eller en annan roll.

En snabb kalkyl ger annars:
Lön till brytgräns: 50k.
Kostar företaget 600k + 200k = 800k. Utdelning 300 k.
Blandade utgifter (bil, telefon, redovisning…) 200 k.
Total utgift i företaget: 1,3 MSEK.
Privat intäkt: 35k*12 + 240k = 660k / 55k per månad efter skatt.

Kvar i bolaget 1,7 miljoner per år. 1,3 miljoner efter skatt.

Jobba så i tio år så har du 15-20 miljoner i företaget och kan pensionera dig om du vill. Eller ta anställning i en senior roll.

Tar du anställning med 100.000 kr/mån får du 60k i månaden. Ungefär samma som i första exemplet, skillnaden är en dryg miljon om året som du sparar i bolaget.

Vilken sektor arbetar du inom? Innebär konsultuppdrag jobb på annan ort?

Månne föga förvånande så undrar jag:
Vad är roligast? Vilket lockar mest? Vilket ger mest utmaning och/eller utveckling? Var träffar du mest intressanta människor (kunder, kollegor, samarbetspartners)?

Så du debiterar 2000 kr i timmen och kan tänka dig växla det mot en anställning som ger dig en bråkdel av det, men samtidigt fortsätta att debitera på “fritiden”?

Låters som du alltså kommer jobba mer för att försöka kompensera för att bli anställd.
Det finns många trådar om konsult vs anställd här, det finns inget rätt eller fel.

Att bli offentligt anställd med en månadslön på runt 100.000 där du dessutom förväntas jobba helger, det får jag dock inte riktigt att gå ihop :thinking:

15 miljoner låter inte fel, men ligger i bolaget. Vad ska jag göra med de pengarna? Lägga bolaget träda för 5/25?

Jag kommer troligtvis fortsätta ta ut lite över brytpunkten. Så riktigt så mycket kommer jag inte att ackumulera i bolaget. (Det låter som att jag gillar att betala staten, men jag får ju ökat utdelningsutrymme och kan kanske behöva lite mer i handen ibland. Men som jag skrev ovan har jag egentligen inga större löpande utgifter framöver).

Ja, 1500-2000 kr per timme.

Ingen skillnad i “arbetsnöjet”. Kommer i princip utföra samma uppgifter och lika mycket utveckling. I princip likvärdigt.
Skillnader blir arbetsplats i samma stad, mot nu arbete mot olika uppdragsgivare. Dels på distans och dels i närliggande ort. Inga problem att pendla enstaka dagar per vecka.

Sammantaget låter det som att ni tycker att fortsatt konsultarbete är självklart, eller?

1 gillning

För mig är det en självklarhet, jag har aldrig träffat en konsult som gått tillbaka till att vara anställd, med undantag för undertecknad, men det höll inte ens ett år.

Jag köper dock argumenten om livstidsanställd och med familj en säkrare vardag. Kanske en liten guldklocka efter 40 års trogen tjänst (om kommunerna håller på med sånt)

Det är naturligtvis tryggare, men med den bufferten du har i ditt bolag kan du ju vara arbetslös några år utan att det drabbar dig ekonomiskt.

Det är bara mjuka värden här som spelar in på att vara anställd, som det sociala, man blir aldrig “kollega” som konsult, missar ofta AW och AEM mm.

1 gillning

Jag tror inte det finns några enkla svar här, jag antar att det är något som lockar med jobbet ändå, trots att det är betydligt sämre ekonomiskt?

Själv är jag i en lite liknande situation. Är konsult igen efter ett par år som anställd chef. Jobbar mindre än tidigare, då jag just nu sitter på ett 80%-uppdrag, och tidigare jobbade jag mer än 100%. Men ekonomiskt är det fortfarande bättre än mitt gamla jobb.

Samtidigt så saknar jag mycket att inte ha ett team, och att bygga en organisation tillsammans. Jag tycker ändå det finns saker som talar för att vara anställd, men man får själv värdera vad man tycker är viktigast.

1 gillning

Ja, något är det. Ett sammanhang även utanför familjen. Även om jag är konsult för det mesta på samma ställe så blir man aldrig en i laget.

Vill utmana den där ‘sanningen’, för jag har på flera ställen, inklusive det ställe jag är på nu, ‘som konsult’ varit en del av gänget, med på AWs och resor osv. Så det MÅSTE inte vara så att man nödvändigtvis hamnar utanför bara för att man inte är anställd.

Men, om jag tolkar dig rätt:

så är det jämnt skägg och då… ser inte heller jag något skäl att bli anställd och ‘få mindre i kassan’. Eller så singlar du slant för att det sistnämnda inte heller verkar vara en stor issue.

(Ett sätt jag brukar hjälpa folk fatta beslut är att låtsas som att beslutet redan är fattat, och då frågar jag dig nu -och Tänkt inte så mycket, utan svara spontant- Vad är då svaret? Har du tagit anställning eller hållit kvar som konsult? Och när du då svarar, det ena elelr det andra, så kommer jag fråga dig Och hur känns det? För svaret på Den frågan är ofta avgörande! Känns det rätt, jamen, då vet du. Känns det… njae, inte riktigt, jamen, då vet du då också!)

Jag tror det mest är en känsla, och nog olika från person till person. Jag var konsult i ~10 år och då upplevde jag inte det problemet.

Sen tog jag anställning på ett av mina konsultuppdrag, arbetade där ett antal år och byggde upp flera organisationer hos det företaget. Nu när jag gått tillbaka till konsultlivet så saknar jag ändå den samhörigheten. Sen är min nuvarande uppdragsgivare väldigt bra och mån om att jag ska vara en del av dem.

Så jag tror kanske det mest är en personlig sak, sen kan uppdragsgivaren såklart göra det lättare eller svårare.

1 gillning

Du ska välja att driva konsultverksamheten vidare om du idag känner att du mår bra av arbetet. Om du känner dig stressad, du inte har tid för din familj, ska du välja en väg som ger dig mer av det imo. Du nämner inte hur stort kapital du har, men du säger att fire är oviktigt. Isf, hur mycket deg känner du att du behöver för ett för dig gott liv?

Tack för alla kloka inlägg!

Ja, mycket jobb är det nu. Man är aldrig helt frånkopplad från arbete, men samtidigt har jag mycket flexibilitet jämfört med fast anställning.

Spontana känslan är att fortsätta som konsult i några år till, men att bli bättre på att tacka nej till extra arbete. Ett år som konsult ger ju nästan två årslöner, vilket inte är att förringa och väger upp nackdelarna med konsultlivet.

1 gillning

Finns ju många lockande lösningar! Endera 5/25 eller så låter du det ligga och plockar schablonvärde i utdelning varje år fram till pensionen (förutsätter anställning).

Att ha ett bolag med kassa när du närmar dig pension gör att du kan ta ut lön utan att arbeta till låg beskattning…

Iofs låter det som att du vant dig med lite större svängrum, då är många varianter förmodligen för små för att på allvar vara intressanta. Då är det förmodligen enklare att köra någon form av 5/25 och plocka ut pengarna.

Skapa fem dotterbolag, för över pengar. Lägg dem i träda varannat år, så plockar du ut en femtedel av beloppet varannat år under en period.

Ä[quote=“MagnusF, post:18, topic:59048, full:true”]

Detta förstår jag inte.

Det gör inte så mycket, för det kommer ändå inte hjälpa dig. Ett bolag utan verksamhet anses inte ligga i träda om man under femårsperioden driver andra bolag med liknande verksamhet som det man ville sätta i träda.