Jag är idag anställd med en hög lön. Jag ser över möjligheterna att göra samma jobb under eget AB och hyra ut mig själv. Kommer då troligen inte ta ut mer än 50k i månaden. Vad är de ekonomiska fördelarna med att vara konsult under eget AB?
De saker jag kommit på själv är:
200k om året kan jag ta ut till bra skattesats.
Om jag vill bygga upp ett större företag i framtiden kan denna investering göras med icke-skattade pengar som ligger i företaget
Köpa aktier i företaget (vad exakt är fördelen med detta jmf med att ta ut pengarna och investera dom i privat ISK?)
Köpa dator, mobil etc i företaget
Några fler punkter som rör ekonomi (dvs inte frihet, semester etc)?
Cykelförmån, förmånsbil, naturaförmån samt maxat friskvårdsbidrag. Julgåva, födelsedagsgåva. Potentiellt kan du hyra ut delar av din bostad till företaget. Konferensresor. Enklare förtäring.
Du tjänar inget på att investera i företaget istället för privat, däremot kan det vara värt att investera i företaget istället för att ta ut som lön eller pension då skatten på utdelning senare är lägre.
Obs att det gäller att hålla tungan rätt i mun för flera av dessa saker, det är lätt att man skattefuskar om man inte är försiktig och har läst på ordentligt.
Fördelen med att investera kapital i bolaget istället för att ta ut lön på en hög skattenivå, är att du kan bygga en utdelningsmaskin. Du kan helt enkelt fortsätta att dela ut pengar varje år senare även om du inte längre arbetar i bolaget. Alternativt kan du nyttja 5:25 reglerna om du har riktigt mkt kapital.
Ja, det var mer något i denna riktning jag syftade på.
Det kommer troligtvis ansamlas 1-2 milj kr i företaget årligen efter lön, soc avgifter, utdelning etc.
Men är det ”bästa” man kan göra med detta kapital alltså 5:25 regeln alternativt om man då vill expandera sin verksamhet att man inte behöver gå in med egna skattade pengar utan kan använda dessa oskattade?
Det gäller en situation där jag kommer att kunna fakturera lika mycket som jag kostat arbetsgivaren inkl soc avgifter, tjänstepension etc och dessutom kompenserat för moms. Så jag kommer sitta på samma mängd pengar i företaget och kan i sämsta fall fortsätta ta ut överskottet till hög skattesats, motsvarande min nuvarande lön.
Jag förstår att det låter som en no brainer för min del, men förlusten för arbetsgivaren är att dom inte får lika stort utdelningsutrymme om jag arbetar som konsult istället för att ta lön, så det är inte säkert att jag kan förhandla mig till detta . Därför vill jag veta hur stora fördelarna ens är innan jag ger mig in i att försöka få igenom det.
Kan ju vara bra att även kolla upp nackdelarna och riskerna, eller?
Exempel:
-Du kan bli av med uppdraget och inte hitta nytt
-Skatteverket kommer ha synpunkter på upplägget då det du vill göra inte är tillåtet. Går du däremot till ett annat företag och blir konsult där är det OK.
Det ska nog mycket till för att hamna i den situationen med förtäckt anställning? Måste räcka med ett tidsbestämt avtal? I de flesta större bolag (it) får du inte använda din egna utrustning heller tex…
Att du gör ett resultat med en anställd på 1-2 miljoner, efter utdelning, låter fantastiskt, men också extremt högt. Vet inte vad du behöver fakturera då? 1500 kr/h? Minst.
Räkna med att arbeta 10 mån/året
Räkna inte med att du kommer kunna fakturera lika mycket som du gör via din arbetsgivare nu.
Räkna med att ditt uppdrag kommer att avslutas.
Även it-branschen staplar ju nu för tiden, men är du senior nog så ska det inte vara några problem med uppdrag. Jag själv stog ofrivilligt utan 2-3 månader förra året.
Utdelning är inte begränsad till 200k heller. Tar du ut tillräckligt med lön så kan du använda 3:12 och bör väl landa på typ 300 000 årligen om du tar lön till brytpunkten, kanske mer?
Intressant! Har du någon länk där jag kan läsa mer om detta? Eller om du själv kan berätta mer om hur du vet att det är så? Gällande risken att få problem om man har ett AB till skillnad mot enskild firma alltså
Om vi tittar på ren bodyshopping konsulting så har du I princip har du tre möjliga rattar du kan skruva på:
Du kan minska eller undvika kostnader som direkt är applicerbara till dig. Du kan till exempel ha ett mindre eller enklare kontor i din egna verksamhet än din kostnadsdel av ditt konsultbolags kontor. Om du har bättre beläggningsgrad eller är mindre sjuk än vad ditt företagkollektiv har så kan det hjälpa till.
Du kan hantera overhead mer effektivt. Om du kan göra sälj, marknadsföring, IP generation, rekrytering, finans och HR mer effektivt än vad din arbetsgivare kan göra idag så öppnar det möjligheter.
Du kan få skattemässiga fördelar t.ex. genom att ta ut lön till brytpunkt och sedan utdelning ovanpå det. Överbliven omsättning kan investeraras och finansiera (deltids) pension eller ett friår. Om du skriver verksamhetssyftet kreativt finns det också diverse gråzoner om du har intressen av att t.ex. starta upp investeringstung verksamhet.