Behöver hjälp med aktiebolag

Hej!

Har tänkt att arbeta heltid med mitt företag och kan då få in 100-200 Kkr/månad ex. moms. Har läst mig till detta:

• Brytpunkten för statlig inkomstskatt är på 540 700 kr för 2022. Jag bör därför ta ut 45 000 kr/månad för att slippa statlig inkomstskatt.
  • Överskottet (efter bolagsskatt och arbetsgivaravgifter) bör gå ut i utdelning enligt huvudregeln (+ ev. tidigare sparad utdelning).
  • Spara i en KF i bolaget.
  • Har sedan tidigare mobiltelefon + abonnemang på företaget.
  • Friskvårdsbidrag upp till 5k.

Är ovanstående korrekt? Finns det andra lagliga sätt att få ut pengar ur bolaget till låg skatt?

Sen undrar jag om KF på AB - om jag köper utdelningsaktier (eller utdelande ETFer), kan utdelningen från dessa aktier tas ut som utdelning på mitt eget bolag (inom gränsvärdet)? Skulle denna utdelning (från utdelningsaktierna på KF) även tas ut som lön på mitt eget AB? Skulle jag, teoretiskt, kunna leva på utdelningen på KF på mitt AB?

En bifråga, hur ofta kan man handla på KF innan det börjar räknas som värdepappershandel?

Hälsningar,
Guld

1 gillning

Generella ”regeln” är:
1 Lön upp till brytpunkten för statlig skatt
2 Tjänstepension 10-20%
3 Utdelning Max
4 Sparande i företaget i KF

Finns mig veterligen inga andra lagliga sätt att ta ut lågbeskattat.

Ja, du kan ta ut pengar från företagets KF som lön eller utdelning. Ingen skillnad från pengarna som företaget har på sitt vanliga bankkonto så att säga. Skatt på lön/utdelning som du tar ut är precis som vanligt på dessa pengar. Så ingen gigantisk fördel att spara i företagets KF än privat. Man kan argumentera för att det generellt är bättre att ta ut så mycket man kan och spara i privat KF istället, då vet man att det är ens egna pengar och är skyddade om något skulle hända i bolaget. Men det finns setuper som kan vara gynnsamma om man vill börja plocka ut från KF vid pensionen, då sociala skatter blir lägre. Samt användandet av periodiseringsfonder de sista åren innan pension. Finns mycket mer info här på forumet om detta.

Det finns ingen klar gräns för hur mycket du kan handla innan det blir värdepappershandel. Betydande omsättning eller stora transaktionsvolymer är inte alltid avgörande. Det bedöms från fall till fall. Man gör en helhetsbedömning av omständigheterna i det enskilda fallet och framför allt syftet med handeln. En viktig faktor är om man riktar sig till allmänheten eller bara disponerar ägarens tillgångar.

1 gillning

Tack för svaret. Så om jag tex köper 3 fonder och 5 aktier, varje månad, för en del av överskottskapitalet borde vara ok?

Enligt SKV:
Skatteverkets uppfattning är att det finns en presumtion för att verksamheten är att bedöma som värdepappersrörelse om:

- omsättningshastigheten uppgår till tre gånger eller mer, (2)
- omsättningen uppgår till minst sju miljoner kronor,
- antal transaktioner uppgår till minst 50,
- verksamheten har en viss kontinuitet.

Ja, det skulle jag absolut säga är ok. Det är, enligt mig, tydligt att det rör sig om förvaltande av överlikvid från den huvudsakliga verksamheten, inte att syftet med bolaget är värdepappershandel. Men det är min bedömning, och jag har tyvärr inte sista ordet i dessa frågor ;).

Det stämmer att SKV har kriterier. Dessa används, som jag förstått det, för att ens börja titta på ett case. Typ som en flaggning. Det är sedan en individuell bedömning från fall till fall om det faktiskt rör sig om värdepappershandel eller ej. Så om man uppfyller dessa kriterier är det inte automatiskt så att ens sparande räknas som värdepappershandel.

Det låter bra. En sak till, kanske är en dum fråga, ang. antal transaktioner, är det transkationer från företagskontot till KF, eller antal transkationer på KF (på tex Avanza)?

Du är på helt rätt spår och har fått bra svar ang. lön, utdelning och KF från andra.
Några kommentarer:

• Brytpunkten för statlig skatt är 554 900:-, skiktgränsen (dvs lön efter grundavdrag) är 540 700:-, så du kan ta ut ca 46 200:-/månad.

• Jag har gjort motsvarande setup för min KF att den får generera värdeökning som jag sen tar ut som utdelning. Det blir för hoppningsvis en evig pengamaskin.

• Det finns en mängd saker man kan göra inom de lagliga gränserna inom bolaget för att få ut pengar till låg skatt, eller rättare sagt sätt att låta bolaget betala. Exempel: Naturaförmåner i form av gymkort, dvs du kan ge dig själv ett friskvårdsbidrag (du lämnar in kvitton) OCH bolaget kan även ge dig en naturaförmån som tex ett gymkort för ca 5 tusen. Naturaförmånen betalar bolaget.
    Ett annat exempel är dagliga förfriskningar eller fika. Max 60 kr/dag.

Mitt tips är att du köper boken “Skattefritt och lågbeskattat i AB”. Den har mängder av exempel. EGETAB.SE

3 gillningar

Jaa just det grundavdraget! Tack, glömde helt bort att man ska räkna skiktgränsen efter avdraget. Tack för boktipset!

Hur ofta går det att köpa/sälja aktier inom KF, d.v.s. utan att tillföra mer kapital från företagskontot?

Om du vill maxa pensionsinbetalningarna så är det 47 748 kr / månad som gäller.
8,07 * 71000 / 12

Vad innehåller egetab som man inte hittar här?
Jag ska beställa provkapitlet men verkar inte vara inom det mest spännande området.

Du kan köpa och sälja aktier hur mycket du vill inom ett KF utan att tillföra mer kapital, förutsatt att bolagen du äger inte går i konkurs och blir värda 0 dvs.

1 gillning

Det är skrivet av någon som faktiskt vet vad som är avdragsgillt och inte som kommer med en mängd tips som inte nämns här i hur man taktiserar när det gäller lön, utdelning, pension, förmåner, sjukvård, tjänstebil etc. I mitt tycke heltäckande. I forumet har du en blandningar av folk med alla möjliga tankar och kunskapsnivåer så råden är också därefter och definitivt inte lika heltäckande.

1 gillning

Helt rätt, men jag tycker att det är onödigt att betala 20% i statlig skatt för att tjäna in 17,21% i allmän pension. Med gränsen för statlig skatt har man redan täckt in det socila skyddnsnätet med sjukersättning, VAB etc.

Jättebra, så det SKV menar med “antal transaktioner uppgår till minst 50” är transaktioner från företagskontot till KF.

Ja, det är absolut OK. Skatteverket tittar på vad som är den huvudsakliga verksamheten i bolaget. Det syns väldigt tydligt om man investerar överskottslikviditet eller om man bedriver värdepappershandel som primär affärsidé.

Här beskriver SKV vart dom tycker gränsen går mellan kapitalförvaltning och värdepappersrörelse:

1.1 Gränsdragning mellan kapitalförvaltning och värdepappersrörelse

I normalfallet utgör ett aktiebolags handel med värdepapper kapitalförvaltning, men om handeln bedrivs i sådan omfattning att den är självständig och yrkesmässig, kan handeln under vissa förutsättningar utgöra värdepappersrörelse. Värdepapperen behandlas då som lagertillgångar.

Bedömningen av om handeln med värdepapper har karaktär av förvaltning eller är yrkesmässig måste göras genom en helhetsbedömning där man beaktar flera faktorer såsom syfte, handelns omfattning och kortfristighet, hur handeln har organiserats samt andra omständigheter i varje enskilt fall.

Om omfattningen på handeln uppnår en viss nivå bör utgångspunkten vara att det är fråga om yrkesmässig handel, dvs. värdepappersrörelse. Skatteverkets uppfattning är att om omsättningshastigheten uppgår till tre eller mer, omsättningen uppgår till minst sju miljoner kronor, antalet transaktioner är minst 50 och verksamheten har en viss kontinuitet, så finns en presumtion för att verksamheten bör bedömas som värdepappersrörelse. Omständigheterna i det enskilda fallet måste dock alltid beaktas (se avsnitt 4.1 - 4.1.1).

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/355132.html?date=2016-07-04#h-5-Nar-handeln-med-vardepapper-byter-karaktar

Tror att det ska rätt mycket till innan dom gör helhetsbedömningen att ett litet företag med en KF bedöms bedriva en värdepappersrörelse.

1 gillning

Tack för svaret!

Vad tycker ni om att starta ett AB till där man man fakturerar en mindre del och på så sätt tar ut maximal utdelning enl. förenklingsregeln och ta ut utdelning i huvud-AB:t (där man tar ut lön) enligt huvudregeln?

Detta förutsätter att man maxar allt i huvud-AB:t och har tillräckligt med jobb och faktureringsmöjlighet för AB nr 2. Jag känner nämligen en person som har 2 AB med liknande verksamhet. Jag antar att han gör som ovan.

Det där skulle jag säga är väldigt mycket en grå zon. För att det ska fungera så bör det vara två väsenskilt olika verksamheter. Annars blir det ju svårt att argumentera för att det är en konstruktion annat än till att skippa skatt. Jag skulle avråda från det.

Som Jan skriver måste det i så fall vara väsenskilda affärsområden för att det inte ska bli direkt olagligt och skattefusk. Exempel som fungerar:
Bolag A (ditt huvudbolag) gör <något>
Bolag B (ditt andra bolag) fakturerar A för marknadsmässig kostnad för bokföringstjänster (förutsätter att du verkligen tar hand om det själv), administration och inköpshjälp på säg 50 000 kr/år.

Se även Hur får man en lön på över 100 000 kr/månad? - Nr 121 av fredrik123 för exempel på hur du kan göra om du på riktigt har 2 st unika kunder.

Transaktioner du gör i kapitalförsäkring räknas inte som >dina< transaktioner, utan som transaktioner ditt försäkringsbolag gör eftersom du formellt inte äger aktierna/fonderna. Du kan sannolikt göra 10 000-tals transaktioner i KF per år utan något som helst problem.