Behöver hjälp med aktiebolag

1. Om det finns pengar kvar som vida överskrider mängden du kan dela ut, fondera allt. Skatten på att fondera är så låg att du med ett sparkonto på 0,7-0,8% går plus minus noll. Med någon räntefond eller lågriskfond som ger 2-3% per år går du t o m plus. 6e året när du behöver återföra första fonden så kan du ju överväga att återföra samtliga fonder och ta en lång semester. Istället för att betala bolagsskatt på de pengarna täcker summan 2/3 av arbetsgivaravgiften för din lön medan du semestrar några månader. Detta är förstås enbart vettigt ifall du verkligen ändå vill vara ledig.

2. 5000 kr är friskvård genom utlägg som privatperson. Finns inga beloppsbegränser om fakturan ställs direkt mot företaget. Du kan exempelvis ta ett gymkort för 7000 kr och ett simkort för 3000 kr, så länge det är företaget som betalar fakturan.

3. Dator, hörlurar, iPad-plattor, smartwatch (så du kommer ihåg dina affärsmöten) m m på bolaget.

4. Fika på bolaget, t ex kakor, kaffe, bröd, läsk, frukt, vad-nu-folk-räknar-som-fika på ca 50-60 kr/dag. Det går sannolikt däremot inte dra av kaffebryggare om ditt kontor är hemmavid. Skaffar du däremot ett äkta fysiskt kontor, som inte på något sätt är associerat med dig som privatperson (t ex genom att du äger fastigheten), så kan du ju dra kaffebryggare, spelkonsol, biljardbord och annat du eventuellt behöver på rasten på din arbetsplats. Sen om det verkligen är värt det…

5. Har sambon idag lön under brytpunkt för statlig skatt? Saknas säg 4000-5000/mån kr för att komma upp till gränsen? Anställ din sambo som sekreterare & säljare. 4 000-5 000 kr är garanterat rimligt för den typen av “hjälp”. Se bara till att ha korrekta anställningspapper utifall att en skattekontroll inträffar.

6. Har du förälder som gått i pension (dvs lägre arbetsgivaravgift) som varit verksam inom samma bransch? Anställ som rådgivare.

3 gillningar

Jättebra, tack för svaret!

Ja, det verkar vara logiskt, det vore dumt att chansa

Ok, du skriver att det måste vara “väsenskilda affärsområden för att det inte ska bli direkt olagligt och skattefusk.” Men i det exemplet du länkar till handlar det om liknande affärsområden (d.v.s. programmering), där Bolag A och B har samma affärsområden men olika kunder: “Du skapar därför Ditt Bolag A och Ditt Bolag B. Vidare säljer du 8 månader programmering för 125 000 kr / mån exkl moms genom Ditt Bolag A till kund A. Vi antar vidare att du till kund B lyckats få till en affär med i form av 2 mån programmering för det fasta priset 240 000 kr, genom Ditt Bolag B.” Eller har jag missuppfattat?

Mycket bra tips, det med fondering kan vara bra innan pension?

Det är skillnad, men jag kan förstå att det lätt kan bli rörigt. Tänk armlängdsprincipen. Dvs, sker affären/faktureringen verkligen på grund av att riktigt arbete ska utföras eller enbart av skatteskäl?

Om du fakturerar mellan två av dig egenägda bolag, som håller på med samma sak och som bara du är personal i så ligger det stort ansvar på dig att bevisa inför Skatteverket att det verkligen fanns reell affärsnytta och inte bara handlade om att sänka din bolagsskatt eller privata skattesituation. Det blir nog tväromöjligt att bevisa det om båda bolagen håller på med i princip samma sak. Om däremot bolag A håller på med trädgårdsskötsel och bolag B med bokföring, så är det ju en annan sak.

I exemplet med två riktiga kunder, där du fakturerar från två olika bolag du äger så är det fine eftersom det är riktiga affärer och riktiga kunder. Dvs kunden hade högst troligen försökt köpa tjänsten av någon annan om du inte fanns. Det är inte en hitte-på-affär av skatteskäl, om det makes sense?

Mycket bra noterat!
Är du nära pensionen så kan det vara klokt att fondera så mycket det går, om det ger skattefördel (och det lär det nog göra). Det är generöst låg skatt på arbete som pensionär:

Så det är alltså ok att som t.ex. som programmerare och jag nu har Bolag A där jag tar lön och fakturerar kund 1 och Bolag B där jag fakturerar kund 2 men tar inte lön. Med bolag A tar jag ut utdelning genom huvudregeln och med bolag B enligt förenklingsregeln?

Ja, det är ok.

Tack fredrik!