Vilka är egentligen fördelarna med eget AB?

Jag skaffade ett extrajobb i början av året på sidan av min heltidsanställning. Var då timanställd. Startade några månader senare ett AB och blev konsult då jag tänkte att det måste vara ekonomiskt smartare eftersom jag har lön över brytpunkt från min heltidsanställning.

Men nu har jag långsamt börjat inse att AB inte gör att jag får så himla mycket mer pengar i fickan i slutändan :sweat_smile: Och medför istället vissa (dock låga) tilläggskostnader och behov av bokföring.

Har jag förstått rätt att jag rent ekonomiskt lika gärna kunde stannat kvar som timanställd? Varför blir man ens konsult via eget bolag, egentligen? Vilka är fördelarna? Hjälp mig gärna att reda ut trådarna, det har blivit rörigt i mitt huvud…

2 gillningar

För egen del är resonemanget såhär.

Idag är jag anställd, bruttolön på ~60k.
Utöver bruttolön har jag 6v semester och bilförmån.

Min arbetsgivare debiterar 950:-/h ex moms på mitt uppdrag som är på 100%.

Jag gör nu klivet och kör eget istället.

Jag behåller uppdraget med 950:-/h i debitering. Räknar att jag kommer debitera 160h i månaden, 11 månader om året vilket resulterar i ca 1.7 miljoner i omsättning på mitt bolag.

Utav dessa kommer jag ta ut lön+bil till brytpunkt vilket kommer kosta bolaget ~ca 1 miljon om året. Utöver det så har jag också lite kringkostnader för redovisning, försäkringar osv på säg 50k om året.

Då har jag 650k kvar som ska vinstskattas. resten kommer få ligga kvar i bolaget närmsta åren i en KF för att bygga kassa.

Så i mitt fall ger det mening, men jag kommer ju tjäna hela mitt uppehälle i mitt egna AB.

För att summera: I mitt fall så hade jag inte startat ett AB för att debitera 10h i månaden. Det ger ingen mening som du säger. Vinsten kommer istället när du kan debitera full tid eller närapå full tid i ditt bolag.

Vinsten för dig är kanske att du kan ta kostnader i företaget istället för privat, t.ex bil, dator, telefon?

5 gillningar

Den stora vinsten är om man tjänar över brytpunkterna i vanliga fall.

För varje hundring i ett bolag som betalas ut i lön över brytpunkten försvinner ca 62% till staten och kommunen, och ger dig absolut ingenting*. Utdelning däremot beskattas till 36,5%. I praktiken innebär det alltså att du får ut 63,5 kr per hundring i utdelning jämfört med 38 kr, vilket är 67% mer.

Finns det privata kostnader som du kan ta på bolaget blir skillnaden ännu större. 100 kr som tas på bolaget är värt upp till 125 kr (pga ingen moms), dvs 230% mer än som lön. Dock är det rätt begränsat vad man får ta på bolaget.

Sen finns det mer avancerad skatteplanering som är mer eller mindre laglig, men är tveksamt hur värt mödan det är för ett enmansföretag.

Låt säga att du drar in 130k i månaden, och du väljer mellan att vara anställd och få ut det i lön eller ha eget AB. Som anställd får du en lön på ca 100k vilket ger ca 64k netto.

Som företagare har du lön på 53500 som ger 41k netto, och utdelning på 47k** som ger 37,5k netto = 78,5k, dvs 23% mer i fickan (som att ha 129k i lön).

*) Högre lön kan möjliggöra högre bolån och ser väl bättre ut i statistiken. Och mer pengar till kommun och stat är säkert bra :wink:.

**) Över tid, max utdelning per år är mer begränsat (runt 27k), men du kan bygga upp en buffert i bolaget som kan tas ut över en längre period, alternativt efter bolaget har legat i träda.

7 gillningar

Spara pengarna du får in i ditt bolag, skatta på dom och dela ut dom till dig själv varje år under förutsättning att du uppfyller de villkor som krävs.

Då får du mer pengar kvar än om du inte hade bolaget, som du gjorde tidigare.

I situationen :point_up_2:så skulle jag säga att fördelen mest är att man kan ta ut pengarna som utdelning. Först bolagsskatt 20,6% i bolaget och sedan privat 20% skatt på utdelningen i nästkommande deklaration. Totalt 36,5% skatt.

Med schablon metoden kan man ta ut knappt 210 tusen kr för 2025. Så länge extra knäcket ligger under det beloppet per år är det lägre skatt än att lägga det på toppen av inkomsten med 52% skatt ish (kommunal + statlig)

Men visst precis som du skriver, ett AB kommer med en del kostnader, administration och skyldigheter så jag är inte själv alls säker på att jag hade startat ett AB i din sits.

1 gillning

Tack för alla svar! Då låter det ändå som att jag tänkte lite rätt (eller snarare inte helt fel) från början. Jag ska också tillägga att jag funderat på att starta bolag i flera år då jag skulle vilja vara egen egentligen men aldrig vågat ta steget. Så extrajobbet blev också en mental brygga för att ta mig över den ån och att driva bolaget känns som en rolig hobby. Så det finns kanske andra vinster också :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Fördelarna är kopplade till skatt, skalfördelar och begränsat ansvar:

• Avdragsgilla kostnader
  • Möjlighet till lågskattad utdelning istället för lön
  • Om din egna administration kan göras mer effektiv själv än av någon annan

De flesta fördelarna späds alltså ut i mindre företag. Vid runt 100 000 kr omsättning per år så brukar fakturering via ett egenanställningsföretag vara mer effektivt än ett eget konsult-AB.

2 gillningar

Som andra redan skrivit. Extraknäcks-AB kan användas för att ta utdelning, resten sparas i KF/konto. Lön blir bara horribel skatt.

Problemet är att utdelning kan du ta först nästa år.

1 gillning

Bra trådstart, själv gått i samma tankar till och från med extraknäck men skönt att få svart på vitt att det troligtvis inte lönar sig.

1 gillning

Åh, jag har gjort exakt som du!
Är inne på mitt 5e år som underkonsult och eget AB. Anställd i grunden och egna AB’t blir grädden på moset en gång per år bara när utdelningen kommer.
Jag har en snubbe som sköter alla räkenskaper och han svarar på alla frågor kring hur jag kan utnyttja att jag har företag. Jag vill givetvis göra allting lagligt, men utnyttja de kryphål som finns för att gynna mig själv så mycket som möjligt.
Det enda med bokföringen jag gör själv är fakturerar, resten sköter min snubbe.
Kryphålen då? Utdelning istället för lön ger totalt sett några kronor färre i skatt. Julgåva till företagets anställda (jag och min man sitter i styrelsen) på 500 kr pp skattefritt. Sommar- och julfest dvs 2 ggr per år - valfritt arrangemang utan alkohol för ett “rimligt” belopp, inklusive övernattning. Man får inkludera anställdas familj. Betalar jag då med företagskortet, så det beloppet räknas av från mitt resultat, dvs skattefritt.
Jag har mitt företag på hemadressen, och tack vare det har jag fått erbjudanden på el och telefoni som är just riktade mot företagare - betalar dock detta ur privat kassa. Men avtalen är gynnsamma tack vare mitt AB.
Friskvårdsbidrag totalt 5000 kr /år, men i företaget kan jag då bara dra av mellanskillnaden mellan vad anställningen ger och upp till 5K.
Reseersättning från första kronan, inget jäkla 11K som först ska beskattas.

Eftersom mitt företagande bara är en bisyssla så har jag ju min anställning i botten, där sätts allt av till pension osv. Tar inte ut lön i företaget utan endast utdelning, det blir en trevlig klumpsumma en gång per år, motsvarande ca 10K extra per månad efter skatt. Mer än så vill jag inte jobba just nu.

Om typ 7 år är tanken att nå FIRE, men då kommer jag ha företaget kvar, och ka ske kan jag bredda mig där o få in mina hobbies i företaget också? Det vet jag inte än, men det är trevligt att ha valmöjligheter.

4 gillningar

Tycker friheten är den största vinsten.

• Som att kunna jobba när man vill och hur hårt man vill.
• Kostnaderna separeras från dina privata nettopengar. Många smarta och lagliga kostnader/avdrag som gynnar dig privat helt lagligt är klart bättre med eget företagande
• Kapitalvinster beskattas förmånligare.
Man kan leva på utdelningen och företaget finasierar extravaganserna.

Nackdelarna

• Arbetsmiljöer kan vara sämre med debiteringsstress, ojämn omsättning och mycket övertid. Semester vad är det?
• Pensionen som är en viktig investering som många företagare missar. Glöm FIRE-tramset.
• Kräver ekonomisk diciplin med att spara i företaget och alltid ha en rejäl buffert utöver investeringarna.
Många klarar inte detta får hybris och konsumerar bort.

Jag brukar tänka 50/50 dvs lägg undan lika mkt som du gör av dig med privat och i företaget.
Sprid riskerna!

1 gillning

Hej @Zerave,
Jag instämmer om det mesta ovan kring fördelarna kring att ha ett AB, framförallt kring utdelning. Sen så blir det ju alltid en slant att sköta om bolaget, men det finns många bra sätt att lösa det på. Antingen göra det själv via typ Fortnox eller att få hjälp med det. Jag körde Fortnox ett tag men tröttnade så mycket på deras system så jag bytte till Stowit och är nöjd och tycker det är prisvärt.

1 gillning

Nja, alkolhol kan ingå och beloppet för personalfesten är inte avdragsgill fullt ut, utan bara delvis. Du kan läsa mer här: Personalfester – vanliga frågor om intern representation

Friskvårdsbidraget är per bolag så du kan ta 5 tusen i bolaget trots att du har en anställning.

1 gillning