Jag är på gång att starta eget, eventuellt. Finns många trådar om den saken, och för mig ser det ut som rätt läge nu på alla sätt - men en sida i saken gör mig osäker.
Vi har nyss fått tillökning i familjen och jag planerar för att vara föräldraledig om ca 1 år. Jag har större barn sedan tidigare och har varit föräldraledig förut. Så grundkonceptet har jag koll på.
Men min grundide - likt många andras - är att jag sannolikt vinner ekonomiskt på att köra eget (IT projektledare), då jag i mitt AB sannolikt kommer klara av att fakturera minst 950 SEK per timme och köra full fakturering 10 månader om året. (Grundkoncept: ledig 2 veckor över jul och nyår samt 6 veckor under sommaren. Sannolikt ska man räkna med att tappa ytterligare fakturering motsvarande 4 ytterligare veckor pga kund semester och ledigheter etc då timmar går ner. Men låt oss hoppa över dessa detaljer.)
Genom att äga bolaget och min egen tid tror jag mig kunna arbeta mer flexibelt och periodiskt ha mer tid till familj etc. Jag räknar alltså med att årligen ligga på en faktureringsgrad som är relativt hög och stabil.
Låt tänka att det blir 140 fakturerade timmar per månad, och 1400 per år.
och att man därmed drar in över 130k i snitt i månaden (10 mån om året då) till bolaget. Det ger en möjlighet att ta ut en bra lön från sitt AB och en årlig utdelning så småningom.
Jag lånar följande exempel:
Det mesta kring bolagsstart tycker jag mig ha ganska bra koll på, och det ekonomiska ovan bör stämma ganska väl för mig. Min egentliga frågeställning handlar om föräldraledighet i kombination med eget AB. Så i stället för att kapa någon annans tråd vill jag reda ut det mer specifikt och höra era erfarenheter av just detta som småbarnsförälder.
Så, det jag då är något undrande över är:
- Hur man som egenföretagare maximerar sin SGI (utdelning är inte SGI grundande vad jag förstår tex).
- Vilka risker och fallgropar som finns i som småbarnsförälder med eget AB.
Min tanke är att det viktiga är att ha 6 månader på raken med 100% beläggning innan man går på föräldraledighet och därigenom ha möjlighet att ta ut den lön som maximerar ens SGI.
För som jag förstår är det de senaste 6 månaderna som räknas!?
Under föräldraledigheten kanske man vill hålla sin huvudkund varm och kanske arbeta tex 20% (en dag i veckan / 2 halvdagar). Alternativt vara aktiv för att få in nya kunder.
-
Är det andra saker i socialförsäkringssystemet man måste ha koll på som småbarnsförälder och egenföretagare?
-
Är det generellt något jag (sannolikt) inte tänkt på som småbarnsförälder gällande eget AB?
Alla konkreta exempel, egna erfarenheter, tankar eller “det här tänkte jag inte på själv”-reflektioner mottas tacksamt! ![]()