Eget bolag och föräldraledighet

Jag är på gång att starta eget, eventuellt. Finns många trådar om den saken, och för mig ser det ut som rätt läge nu på alla sätt - men en sida i saken gör mig osäker.

Vi har nyss fått tillökning i familjen och jag planerar för att vara föräldraledig om ca 1 år. Jag har större barn sedan tidigare och har varit föräldraledig förut. Så grundkonceptet har jag koll på.

Men min grundide - likt många andras - är att jag sannolikt vinner ekonomiskt på att köra eget (IT projektledare), då jag i mitt AB sannolikt kommer klara av att fakturera minst 950 SEK per timme och köra full fakturering 10 månader om året. (Grundkoncept: ledig 2 veckor över jul och nyår samt 6 veckor under sommaren. Sannolikt ska man räkna med att tappa ytterligare fakturering motsvarande 4 ytterligare veckor pga kund semester och ledigheter etc då timmar går ner. Men låt oss hoppa över dessa detaljer.)

Genom att äga bolaget och min egen tid tror jag mig kunna arbeta mer flexibelt och periodiskt ha mer tid till familj etc. Jag räknar alltså med att årligen ligga på en faktureringsgrad som är relativt hög och stabil.

Låt tänka att det blir 140 fakturerade timmar per månad, och 1400 per år.
och att man därmed drar in över 130k i snitt i månaden (10 mån om året då) till bolaget. Det ger en möjlighet att ta ut en bra lön från sitt AB och en årlig utdelning så småningom.

Jag lånar följande exempel:

Det mesta kring bolagsstart tycker jag mig ha ganska bra koll på, och det ekonomiska ovan bör stämma ganska väl för mig. Min egentliga frågeställning handlar om föräldraledighet i kombination med eget AB. Så i stället för att kapa någon annans tråd vill jag reda ut det mer specifikt och höra era erfarenheter av just detta som småbarnsförälder.

Så, det jag då är något undrande över är:

• Hur man som egenföretagare maximerar sin SGI (utdelning är inte SGI grundande vad jag förstår tex).
  • Vilka risker och fallgropar som finns i som småbarnsförälder med eget AB.

Min tanke är att det viktiga är att ha 6 månader på raken med 100% beläggning innan man går på föräldraledighet och därigenom ha möjlighet att ta ut den lön som maximerar ens SGI.

För som jag förstår är det de senaste 6 månaderna som räknas!?

Under föräldraledigheten kanske man vill hålla sin huvudkund varm och kanske arbeta tex 20% (en dag i veckan / 2 halvdagar). Alternativt vara aktiv för att få in nya kunder.

• Är det andra saker i socialförsäkringssystemet man måste ha koll på som småbarnsförälder och egenföretagare?

• Är det generellt något jag (sannolikt) inte tänkt på som småbarnsförälder gällande eget AB?

Alla konkreta exempel, egna erfarenheter, tankar eller “det här tänkte jag inte på själv”-reflektioner mottas tacksamt! :pray:

De 36 första månaderna har du ett uppstartsskede och då baseras din SGI på en genomsnittslön för det yrke som du jobbar inom, efter det baseras den på ditt löneuttag i bolaget.

Det finns mycket information att läsa om detta på försäkringskassans hemsida.

1 gillning

Glöm inte bort att det är okej att ta ut lön och föräldrapenning samtidigt under förutsättningen att du faktiskt är hemma och tar hand om barn.

Tackar för länk!

Men då kan man väl tolka det välvilligt och anta att man som etablerad IT projektledare i "uppbyggnadsskede " maxar sin SGI eftersom det väl bör baseras på en lön som då gör att man slår i taket?

Jag tror det är försäkringskassan som beslutar det, baserat på statistik de har. Men du kan ju som ovan nämnts komplettera med lön.

Så klart olika inom olika yrken men fundera över om din kund kommer att vara intresserad av en konsult som bara jobbar deltid under 1 år.
Jag känner ingen egenföretagare som tagit föräldraledigt mer än max 1 dag i veckan under en kortare period.

Det behöver inte alls vara svårt, jag anlitar gärna konsulter på deltid beroende på uppdrag. Har haft just projektledare inne på 40%, det kan passa ganska bra i rätt organisation.

1 gillning

Eget AB så beräknas det på lönen du tar ut.

Du som arbetar i ditt eget aktiebolag räknas som anställd i ditt företag och har samma rätt till ersättning som andra anställda. Din föräldrapenning och din ersättning för vab beräknas på den lön som du tar ut från ditt företag. Det innebär att om du tar ut en låg lön eller ingen lön alls, så får du bara föräldrapenning på grundnivå.

EDIT: ovan gäller då om du tar ut lön. Skulle man ha lite tufft i början så kan man nog få ersättning för ”uppbyggnadsskede”. Men tar du lön så bör det räknas som SGI.

Till TS, ta lön till brytpunkten för statlig skatt. Gör du det så kan du leva lugnt. Dela ut resten :grin:

2 gillningar

Tänk igenom så det inte finns vettiga fördelar med nuvarande anställning under föräldraledigheten, och vad de skulle vara värda. Kollegor/ vuxet sammanhang? Semestergrundande? Föräldralön? Tjänstepension?

1 gillning

Kul att starta eget! Jag har drivit eget AB i 9 år och med två barn med föräldraledighet och massa vabb.
Jag har varvat it-konsultande små och stora projekt och egna projekt/produkter med tveksam lönsamhet. Min modell bygger på en ganska stor buffer i bolaget (minst en årslön) och relativt modest lön, tänk svensk medelön hela befolkningen.

Det fina är att man frikopplar när det kommer inkomster (fyll på buffer) och utgifter. Lön kommer varje månad oavsett. Sen gör jag avdrag för vabb o föräldraledighet som alla andra.
Det blir kanske inte maxat fledighet men å andra sidan inte så mycket inbetalt i skatt över tid heller.

Har du ett varaktigt uttag så kommer sgi bestämmas på det. Jag höjde just min lön 5000kr från en månad till annan och fick ny sgi då. Det hjälpte att bokföring systemet (wint) gav lönebesked jag kunde skicka till försäkringskassan.

Bufferten placerar jag i en kapitalförsäkring hos Avanza.

1 gillning

Du kanske har koll, men på mitt jobb mfl som har kollektivavtal får man föräldralön från arbetsgivaren under 6 månader. Om din inkomst ligger högt så blir det en del pengar

Finns kollektivavtal så täcker arbetsgivaren så du har upp till 90% av din lön under en period.