Om man startar upp egen konsultverksamhet i ett eget AB, hur “överlever” man de första två månaderna innan första fakturan är betald av kunden?
Vad finns det för approacher för att hantera detta?
Jag tänker på välfärdssystemen i samhället främst kopplade till sjukdom och t.ex. om jag blir svårt sjuk och invalidiserad till en viss grad. Om jag inte tagit ut någon lön eller bara en spottstyver blir det ju inte så bra. Vid tecknande av sjukförsäkring behöver man ju ange månadslön. Har jag 0 eller 25000 blir ju den inte så användbar.
Om jag är utan anställning eller anställning med 0 kr i lön under dessa två månader, har det något praktisk betydelse? Dvs är det bättre att t.ex. ta 1000kr/mån i lön och vara anställd ur någon aspekt?
I ekvationen är att jag går från en högavlönad anställning till att starta eget bolag med konsultverksamhet.
Några alternativ jag funderat på:
Hoppas på det bästa - skulle nåt jättedåligt hända så ordnar man upp det lite bakdaterat?
Sätt upp en vanlig månadslön på 45k men betala först ut den i efterskott, t.ex. efter två månader.
Låna in privata pengar i bolaget för att täcka de första två månaderna. Aktiekapitalet är bara 50k.
Är du inte i akut behov av lön så kan du ju bara vänta tills första fakturan är betald och betala ut en större lön då istället. Om du betalar 45 000 kr / månad i två månader eller 0 kr första månaden och 90 000 kr andra månaden spelar ingen större roll. Deklarationen är ju uppdelad i inkomstår.
Tänk på att om du förbrukar mer än 50% av aktiekapitalet måste du upprätta en kontrollbalansräkning.
Ska du betala ut en lön på 45k kostar det minst 100k för bolaget, så för två månader minst 200k, och för att det då inte ska vara mer än hälften så kanske i runda slängar 500k aktiekapital skulle krävas.
Jag hade gjort som Robert skriver. Betala ut lönen retroaktivt till dig själv då det just är per helår som räknas. Skulle någon fråga vad din lön är säger du 45k, och invänder någon så hävdar du bara att bolaget har likviditetsproblem första månaderna och att utbetalningen av lönen är försenad. Tror inte ens den mest rabiata myndigheten Försäkringskassan hade kunna tycka något om det.
Privatekonomin löser man med buffert och att ta ut pengar som lön ojämnt under året. För ersättningarna från Försäkringskassan finns det en specialregel för SGI och nystartade företag som lyckligtvis gör din farhåga till en icke-fråga:
Nystartade företag Om ditt företag är nystartat gäller särskilda regler.
Om du har ett företag som du registrerade för mindre än 36 månader sedan kan du, oavsett bolagsform, ha rätt till ett så kallat uppbyggnadsskede. Det innebär att vi räknar ut din föräldrapenning och din ersättning för vab utifrån vad en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha fått.
Det är Försäkringskassan som avgör om du har rätt till ett uppbyggnadsskede. Försäkringskassan utreder bland annat om du har börjat jobba i ditt företag.
Tillägg: I min erfarenhet var det inga problem att motivera uppbyggnadsskedet till Försäkringskassan när man gick från 100% anställning till 100% eget konsultbolag inom liknande expertområde.
Glöm inte tjänstepension! Du som höginkomsttagare klarar dig inte med att bara betala in arbetsgivaravgiften om du vill ha någon pension sedan. Passa på att utnyttja att upp till 35% av bruttolönen kan betalas i tjänstepension avdragsgillt för någon som har ett eget AB och betalar ut lön.
Denna del kan man ju iofs vänta med de första månaderna tills likviditeten kommer. Känns ovärt att bränna av aktiekapitalet för inser jag
Stort tack för den här tråden. Forum är verkligen modellen för att hitta kunskap om hur saker funkar och hur andra har gjort och diskuterat likvärdiga situationer.