Jag har nu fått en gyllene möjlighet att antingen starta eget eller bli anställd med följande alternativ efter att ha blivit varslad nyligen. Jag är 31 år gammal och har jobbat i 6 år.
Projektanställning heltid 6 månader, 65 000 kr per månad.
Egenkonsult 6 månader 100h/månad, 950 kr/h.
Uppehåll i juli.
Jag har möjlighet att starta EF, AB eller att ta det via min kompis bolag och få utbetalt som lön med ca 10% avgift.
Jag har räknat fram och tillbaka för att få en överblick och försökt få med allt jag kommit på efter att ha läst på forumet.
Inkomst snitt över 6 månader företag (6 månaders kontrakt med 4 veckor semester):
79 167 kr per månad exkl. moms.
Kostnader företag:
Försäkring: 200 kr/månad
Friskvård: 417 kr/månad
Mobil: 1000 kr/mån
Dator: 1000 kr/mån
Revision: 1000 kr/mån
Pensionsavsättning ITP1: 3250 kr/mån
Fasta kostnader företag = 6867 kr/mån
För att gå runt varje månad behöver jag ca 26 500 kr per månad vilket är 40 000 kostar företaget om jag räknat rätt.
Frågor:
Tänker jag rätt gällande inkomst och kostnader?
Vad hade ni valt baserat på erfarenhet?
Hur ska jag tänka kring pensionsavsättning? Ska jag fortsätta spara TJP via Avanza eller ska jag köra på KF istället?
Stort tack på förhand och alla tips jag hittat i forumet!
Det låter som en dålig deal. Åtminstone om tanken är att fortsätta som egenkonsult. Starta ett eget AB istället. Måste du dessutom skaffa mobil, dator etc så kommer antingen din kompis bolag stå som ägare, eller så kan du inte dra momsen på inköpen.
100 timmar per månad låter spontant lite? Är det projektet slut efter 6 månader eller förnyas kontraktet då?
Skippa den här. Tjänstepensioner är inte optimalt för egenföretagare, passar anställda bättre, så börja med att bygga upp en buffert i företaget så att du kan täcka perioder då du söker nya uppdrag. När du har byggt upp ett större överskott kan du börja fundera över hur du investerar det på längre sikt.
Hur når du 1000 kr/månad för mobil och dator? Tänkte du köpa på avbetalning? Annars gå det ju att se det som en kostnad av engångskaraktär som blir en investering på sikt.
Jo då, man får bara fundera över vilken väg man vill gå. Det finns lite fler alternativ än när man är anställd och det kan skilja en del i skatt och flexibilitet. Exempelvis tjänstepension, direktpension, IPS eller spara i bolaget.
Börjar man spara i en tjänstepension bränner man sin möjlighet att spara i en IPS för all framtid i det egna bolaget. Därför kan det vara bra att ta det lite lugnt och först bygga upp en buffert. Att inte göra någonting, dvs att istället spara i bolaget, kan faktiskt vara ett bättre alternativ än att spara i en tjänstepension. Men allt beror på. Det finns många trådar här på forumet när du väl kommit igång med bolaget.