Starta eget AB (konsult) vs Fast anställning, värt till vilken lön

Hej,
Idag, fast trygg anställning 57 000kr.
Till vilken lön är det värt att säga upp sig och starta eget (konsult)?
För mig måste jag tjäna mer som egen för att det ska vara värt eftersom det finns fler risker att vara helt ensam. Hur resonerar ni kring detta?
Bortse från frihet och styra allt själv, jag kommer inte fram till vilken lön som väger upp som “riskpremie”.

2 gillningar

Ett sätt att tänka är att fundera över hur många månader det skulle ta dig att få ett nytt fast jobb om uppdragen tryter. Det ger vilken buffert du behöver i bolaget, och därmed hur mkt mer än nuvarande lön du ska sikta på över tid. Eller snarare, hur mkt överskott utöver ersättning motsvarande nuvarande lön du ska sikta på att bygga upp i bolaget.

De flesta (?) med eget AB tar inte ut mer lön än till brytpunkten för statlig skatt, övrig ersättning tas som utdelning och/eller sparas i bolaget.

1 gillning

Allt beror på vilka kostnader du har i företaget.

Nytt fast jobb får jag inom 3-4månader.
Jag skulle sikta på att ta cirka 50 000kr i lön och sedan utdelning, det är med i beräkningen.

Förutom lön, 12 000kr/mån

Räkna även med Lön + Arbetsgivaravgift 31,42%, TJP + särskild löneskatt på 24,26%
Vinsten=intäkterna - kostnaderna som du ska betala 20,6% bolagsskatt om du har AB.

Överskottet utdelning enligt schablon eller lönebaserat, som kapitalinkomst med 20% skatt via bokslut.

Japp, jag har använt driva eget kalkyler.
Ska även säga tack för att ni svarar.

1 gillning

Mellan tummen och pekfingret och enkelt omräknat från anställd månadslön till kostnad för företaget till pris/timme …

För att ta ut bruttolön på 57000 kr/mån (även om man kanske inte gör det utan mix av lön och utdelning). Antar att detta är Brutto före skatt…

• Addera 9% ish för vad TJP motsvarande ITP1 kostar (länk nedan till Collectum för beräkning) även om man inte skaffar TJP så för att absorbera vad arbetsgivaren hade betalt för TJP
  • Addera arbetsgivaravgift på 31,4%
  • Addera kostnader i företaget säg 5% (typ för en konsult med hemmakontor, försäkring, revisor, dator, standard mjukvara mm). Kanske 10% om mai har högre kostnader.

Förenklat bara miltiplicerar jag dessa faktorer. Blir säkert tårta på tårta men så man inte räknar för lågt åtminstone.

57 tusen * 1,09 * 1,315 * 1,05 = 85,7 tusen/månad * 12 = 1028 000 kr som behöver faktureras per år.

Räknar man på heltid och 6 v semester så jobbar man Max = (52 - 6) * 40 timmar = 1840 h/år

Lägsta taxa 1028 000 / 1840 = 560 kr/h

MEN sen kan man ju inte räkna med att vara belagd hela tiden. Standard vad jag hört är att man (annat än man får heltidsuppdrag på lång sikt) att kanske 70% av timmarna kan faktureras vilket i så fall blir 560 kr / 0,7 = 800 kr/timme.

Då borde du ha råd att köra tomt 30% av tiden och ändå ha täckning för bolagskostnader och lön på motsvarande nivå. Såklart, allt man kan ta ut över det är ju chans till bättre inkomst.

Allt är ”ish” för att få en uppfattning av i vilket härad timtaxan behöver vara. Så har jag räknat och det funkade fint.

I praktiken kommer du att ta ut en del som lön som beskattas enligt ovan, kanske du skippar TJP och istället gör mer vinst i bolaget. Bolagsvinster beskattas med 20% annat än du sätter av obeskattat i periodiseringsfond (som kan tas ut när man kör tomt). Slutlig bolagsvinst som fritt eget kapital kan du använda för utdelning (20% skatt) och tex för avsättning i en företags KF där man kan köpa fonder istället för TJP lösningen. Många ins & outs så ta hjälp av revisor i början så du kan ta smarta beslut. Hjälpte mig mycket!

5 gillningar

Är frågan vad forumet anser du bör tjäna som egenkonsult för att det ska vara värt för dig att säga upp dig och köra eget?

Vad är planen med konsultandet. 100% tillsvidare lång tid.?
Hur långt har du kvar till pension?
Har du stabil intresserad kund på kroken med lååångt uppdrag du vill ha redan?

Ja, det stämmer

Detta är 100% fram till pension om det går bra (sedan är det givetvis svår att sia om framtiden).
Cirka 20 år till pension.
Jag kommer inte starta på noll, kan fakturera 70-80 000kr(exkl.) efter 1 månad och hela första året.

Jag skulle inte starta eget i din situation om du fakturerar för 70k-80k i månaden. Enbart lön upp till brytpunkten + sociala avgifter så är du uppe i nästan 70 000 kr i månaden.

1 gillning

Den fakturering har jag som säker första året/åren. Resten får jag jaga in, nöjer mig inte med det.
Snittar 160 som anställd men det räknar jag inte med att nå på ett tag även om det är målet.

Varför kan du inte fakturera mer? För en heltid är det löjligt billigt. Jag skulle aldrig starta eget om jag inte visste att jag drog in i alla fall 1,5 gånger min vanliga lön + pension +omkostnader. Bara för att ha kapital de månader jag råkar vara mellan uppdrag. Spontant känns allt som under 100-120 tusen för lågt för att våga starta eget.

57001 klart

Jag instämmer, det är säker fakturering som jag skrev ovan och det räcker inte. Min fråga är vad som är värt att säga upp sig för, fakturering på 100, 120 eller mer?

När jag 2018 började konsulta hade jag kravet på minst 1000 kr/timme och då räknade jag det på en heltidstjänst. Lägg på 5 veckors semester, lite utbildning och några veckor på bänken så landade det i minst 1,5 mille i fakturering per år. Skulle jag hamna under det så skulle jag inte våga säga upp mig (har man ett längre kontrakt eller bor i en mindre stad så skulle man kanske kunna sänka det, men jag bor i Stockholmsområdet och där är priserna högre.

Så det är mer en fråga för dig om hur mkt hängsle och livrem du behöver. Jag ville ha ordentlig marginal.

Om du lyckas dra in rejält i 20 år är det bara att gratulera. :smiley: Bingo. Då har du ditt på det torra.
Jag brukar annars påpeka att med nuvarande skatteregler är det mycket förmånligt att samla på sig en hel del pengar i sitt AB och köra det förbi riktåldern för pension. Låg skatt väntar där på hyfsade löneuttag…