Vad är skillnaden på att vara föräldraledig som egenföretagare med eget AB och som anställd?

Med risk för att kapa träden lite… radera om det är OT.

Vad är skillnaden på att vara föräldraledig som egenföretagare med eget AB och som anställd? TS är anställd som läkare på landstinget som jag förstår det men vad hade det varit för skillnad om hon istället var anställd på eget bolag?

Som jag fattat det:

1. Eget bolag: 80% lönen, dock max 1027 kr/dag, dvs 30k i månaden ungefär från det allmänna.
  2. Som anställd: 80% av lönen, även om du tjänar 80k/månaden som en del läkare gör?

Med andra ord enorm fördel att ta en anställning om man planerar att bli förälder och sedan kanske gå tillbaka till att bli konsult med eget AB efter småbarnsåldern?

Det finns ett tak i föräldraförsäkringen men osäker på hur högt det är. Vissa arbetsgivare lägger på lön ovanpå taket.

Det finns ett tak, följer prisbasbeloppen, tror det är runt 40k i år. Sen kan kollektivavtal slänga på lite extra.

Du får knappt 80 procent av din inkomst om du tar ut föräldrapenning 7 dagar i veckan, men maximalt 1 027 kronor per dag.

Så står det på försäkringskassan, så det är väl det man får som egen företagare?

Standard för en tjänsteman med kollektivavtal (dvs alla seriösa arbetsgivare) är väl att man får 80% av lönen, oavset hur hög lön man har? Samma som om man blir sjuk? Extremt förmånligt då som höginkomsttagare (och dyrt för företaget). Eller är det något jag missat?

Ja minst 80%.Telekom avtalet jag har med Unionen ger föräldralön, 90% en viss tid beroende på hur många år man varit anställd.