Jag drivet just nu enskild firma. Till årsskiftet kommer jag vara föräldraledig. Vi planerar att jag ska vara hemma fyra dagar i veckan och jobba en.
I och med att jag är enskild och inte anställd i mitt egna AB så undrar jag hur detta i teorin skulle fungera? I ett AB går det ju att jobba på bara att man inte tar ut någon lön. Fungerar det likadant i enskild firma? Att man jobbar på och kan fakturera bara det att man inte gör några egna uttag under perioden man är föräldraledig?
Har du varit inne på Försäkringskassans hemsida och tittat på Föräldraledighet och vab för dig som är egen företagare?
Enskild firma är inte det samma som ett AB. Jag kan inte tänka mig annat än att du kan plocka ut pengar från enskilda firmans bankkonto. Det är ju pengar som du redan har tjänat ihop och innebär ingen påverkan på det skattemässiga resultatet.
Är du föräldraledig 4 dagar kan du väl knappast fakturera något för arbete gjort under dessa dagar? Det kan jag i så fall tänka mig att Försäkringskassan har synpunkter på.
Det enklaste är att du ringer och frågar Försäkringskassan direkt.
Något som jag inte räknade med är att ersättningen för tillfällig föräldrapenning (vab) blir extremt påverkad till det negativa om man har enskild firma och en samtidig anställning, även om denna bara inbringar en liten del av ens totala inkomst. Men det kanske inte är något som berör dig.