Aktiebolag & Föräldrapenning

Hej Alla.

Mitt första barn är på gång i Januari, och jag börjar gå lite i tankarna hur jag bäst ska lösa föräldrapenningen och minimera inkomstbortfallet.

Jag äger som sagt en aktiebolag, och jag hyr ut mig själv som konsult. Jag vet inte, men jag tror att min nuvarande uppdragsgivare kommer gå med på alla lösningar jag föreslår. Så jag kan både vara ledig eller gå ner i arbetstid, och eftersom jag är min egen chef kan jag styra min egen lön. Jag har nog också tillräckligt med buffert för att tjäna mycket mindre en period om det är lönsamt över längre tid.

Jag vill självklart spendera tid med mitt barn, men jag tror inte heltidsledighet är ett alternativ mer än väldigt kort period. Sannolikt så kommer min pappaledighet vara att jag går ner i arbetstid.Om jag går ner till 60%, så kan jag fortfarande betala ut min fullständiga lön utan att gå back (men jag kommer ha svårt att få ihop utdelningen)

Tankar? Idéer? Vad tillåter regelverket mig att göra?

Får jag betala ut kompletterande lön tillsammans med föräldraersättningen för att hålla min månadsinkomst på samma nivå?

Får jag jobba och vara föräldraledig så länge jag inte betalar ut någon lön till mig själv?

Borde jag bara ta föräldraersättningen som den är, sedan betala ut mellanskillnaden för min lön retroaktivt när jag inte är ledig?

Uppskattar all hjälp. är mycket att hålla reda på och känns inte som att många resurser inriktar sig på oss som har företag

1 gillning