Föräldraledighet i AB – sanity check på upplägg (lön, utdelning, SGI)

Hej,

Jag skulle uppskatta lite input från er som har erfarenhet av fåmansbolag, utdelning och föräldraledighet.

Jag har försökt bygga ett upplägg för min ekonomi i samband med föräldraledighet och vill sanity-checka det med er.

Mål med upplägg

Mitt mål är att:

• minimera total skatt och avgifter över perioden 2026–2027

• undvika onödig komplexitet i uttag (vill hålla det enkelt i praktiken)

• säkerställa att jag inte missar viktiga saker som SGI, pension eller framtida flexibilitet

Bakgrund

• Driver eget AB (konsult)

• Räkenskapsår: 1 juli – 30 juni

• Tar ut lön idag till statlig inkomstskatt

• Kassa i bolaget: ca 1 000 000 kr.

• Ingen fakturering under perioden juli 2026 - mars/april 2027

Plan jag lutar åt just nu

Juli–okt 2026:

• Ingen lön

• Ingen föräldrapenning

• Lever på buffert/utdelning

Utdelning:

• Ta ca 300 000 kr i utdelning (gränsbelopp enl. förenklingsregeln) efter sommaren

November 2026 – februari 2027

(barnet fyller 1 år → vill säkerställa SGI-skydd)

• Föräldrapenning ca 5 dagar/vecka

• Ingen lön

• Ingen annan aktiv inkomst från bolaget

Jag är medveten om att jag under delar av perioden inte kommer tjäna in allmän pension kopplad till inkomst och är helt okej med.

Frågor jag gärna får input på

• Är det något uppenbart fel eller risk i att helt avstå lön under perioden?

• Missar jag något viktigt (SGI, pension, utdelningslogik, bank/finansiering)?

• Finns det någon “klassisk fallgrop” i upplägg som detta som jag inte tänker på?

Hej!

Finns säkert många saker, men det första jag tänker på: Tänker du börja ta lön sen från april 2027? Och har du i så fall obeskattade pengar i bolaget (jag tänker främst från t ex periodiseringsfonder)?

Jag gjorde liknande som du planerar, från att barnet fyllde 1 år tog jag 5 dagar i veckan föräldrapenning, men toppade upp med lön från bolaget upp till totalt statlig skatt.

(Det brukar väl också sägas att det är mer lönsamt skattemässigt att ta i alla fall en liten lön, än bara utdelning. Kom nu dock på att även om du har brutet räkenskapsår för bolaget - så har du som person fortf kalenderår, vilket såklart betyder att du redan tagit lön första halvan 2026 (så du kan strunta i denna del när jag tänker högt! :slight_smile: )

Tack! Ingen periodiseringsfond i bolaget idag.
Jag planerar att ta ut lön från april.
Min huvudfråga är egentligen om själva uttagsupplägget (lön vs utdelning vs FP under perioden) innehåller någon uppenbar fallgrop eller ineffektivitet.

Fattar.

Jag ser ingen uppenbar fallgrop i ditt upplägg.

• Du har redan tagit lön under 2026 (fram till föräldraledighet) - check!
  • Du tar föräldradagar från det att barnet fyller 1 år - check!
  • Utdelning, det är varken bra eller dåligt. :slightly_smiling_face:

Jag skulle fortarande ta mer i lön (så du når statlig skatt för 2026) - men utdelning är ju också bra och ger som du skriver något lägre skatt här och nu). Dock går ju utdelningsutrymme att spara, vilket inte “löneutrymme under statlig skatt” gör.

Och gör så att du periodiserar fullt ut för räkenskapsår 2025/2026 - så du har att ta av oskattade pengar till din egen lön om du vill/behöver sen april 2027, om det t ex skulle vara trögt med nya uppdrag då (eller om du ändrar dig och vill ta ut lön under hösten 2026).

1 gillning

Jag håller med. När jag tog ut föräldradagar fyllde jag bara på med lön för att nå brytpunkten.