Föräldraledighet som egenföretagare

Hur har ni med egna bolag gjort när ni blev föräldrar? Finns det anledning att ta dagarna ledigt? Jag driver ett litet bolag som ger mig mycket flexibilitet med tid och tänker att min tjej ska ta så många av dagarna som möjligt eftersom jag ändå kan vara ”ledig” ganska mycket.

Finns det något att tänka på? Värt att spara dagarna till eventuell framtida anställning? Vem vet vad man gör om 10 år?

1 gillning

Tagit ut de som är låsta på mig under föräldraledigheten, resten skickas till den andra föräldern. I övrigt tar jag tar ut lön som vanligt, oavsett hur mycket jag jobbar.

1 gillning

Var exakt så här jag tänkte göra.

1 gillning

Beror på hur jävlig man vill vara.
Jag har kört på med min vanliga lön och bara tagit dagar när min sambo varit tvungen att jobba (hon är anställd inom regionen). Jag har ofta styrt firman lite med vänsterhanden trots att jag varit pappaledig eller vabbat.

Annars kan man ju ta föräldradagar och sedan kompensera med lönen i slutet av året så man hamnar på samma årsinkomst som om du jobbat heltid. Särskilt om du kan jobba på kvällar och helger när barnets mamma inte jobbar.

Texten ovan känns lite rörig men jag får inte till den bättre just nu. Säg till om du vill att jag utvecklar något.

1 gillning

Jag tror det kan bli väldigt liknande för mig. Det blir inte särskilt svårt att ”styra lite med vänsterhanden” under ledigheten. Kommer med garanti ge min tjej alla dagar hon får ta men sedan jämna ut med lönen efter de obligatoriska dagarna.

Hur mycket lyckades du få gjort under själva ledigheten?

Med tvillingar stannar vi hemma tills dom är 2.

Jag tog ut mina 90 dagar över fem månaders tid (fre-mån) resterande sparas till framtiden / min fru.

Jag tar lön som vanligt från mitt bolag.

1 gillning

Tog du lön under de 90 dagarna eller föräldrapenning?

Jag hade tagit båda delar!

1 gillning

Hur funkar det? Blir föräldrapenningen skattad statligt då?

det beror på vad du tjänar. Är du egen så lägg dig precis under gränsen för statlig skatt.
Får du föräldrapenning, sjukpenning eller liknande grejer så tar du bara ut lite mindre lön från ditt bolag.
Reglera din lön i slutet på året.
Det finns egentligen ingensomhelst anledning att betala statlig skatt.
Skulle vara om ditt bolag är närmast löjligt överkapitaliserat i samband med att du har otroligt hög burnrate.

2 gillningar

Jag slutade helt med semester. Tog föräldralediget istället för semester. Fortsatte alltså som vanligt fast fick betalt av staten och inte företaget när jag var ledig. Fyllde på lönen så att man landade på brytpunkten vid slutet på året.

Barnen var alltid med under min ledighet vilket uppfyller kriteriet om föräldraledighet.

3 gillningar

Jag plockade min lön som vanligt. (Jobbade inte de dagar jag hade föräldrapenning).

1 gillning

Tänker det hänger mycket på vad sambon har i lön. Tjänar man mer på att ta ut som egen tar man alla ledigheter som föräldrapenning. Har sambon lön över brytgränsen så är det mer lönsamt sambon är ledig så får man mer pengar i bolaget som man får försöka få ut så billigt som möjligt.

Yes, betalar inte statlig skatt nu, utan precis under.

@Robert_G Låter som en plan!

@E.D Hon tjänar lite över max för föräldrapenning.

1 gillning

Nej, FKassan drar enligt tabell (eller som sidoinkomst).

1 gillning

Eftersom man betalar innihelvete mycket skatt ska man se till att ta ut det man har rätt till. Ett tips där är att ta ut lägstanivå-dagarna på lördagar-söndagar.

(Man kan göra det med de “vanliga” dagarna med, men sedan nått år tillbaks troooor jag man då måste ta minst en vardag i anslutning, d v s fredag eller måndag. Å a s kan sjukpennings-dagarna vara användbara mer på riktigt, så det är inte lika relevant oavsett.)

1 gillning

Ja, fast sen vid deklaration lär det räknas som inkomst, så överskjutande delen lär bli statligt skattad i slutändan ändå, bara att du får betala tillbaks det på din slutskatt istället.

Hur kan ni ta ut full lön och föräldrapenning? Hur lämnar ni då in arbetsgivardeklartionen?

Gissningsvis genom att föräldrapenning t ex tas ut 5 vardagar i veckan och lön från eget AB tas ut för helgerna. I arbetsgivardeklarationen anges lönen som vanligt, men med avvikelsen att man varit frånvarande för föräldraledighet alla vardagar.

Och med efter AB kan du ju ta ut den lön du vill oavsett om du jobbar alls, bara helger, heller heltid (så länge det finns beskattade medel i bolaget såklart då).

Så tänkte (och tänker) jag iaf.

Jag tror till och med att man tar föräldrapenningen i 90dagar och boostar upp lönen resten av året för att komma upp till exakt brytpunkten.