Blir inte riktigt kolk på vad som gäller för oss AB ägare och föräldrapenning. Får jag fortsätta plocka ut lön som vanligt när jag är föräldraledig?
Som aktieägaren förstår jag som att jag i vanliga fall kan plocka ut lön precis som jag vill vare sig jag jobbar eller inte, detta gäller väl dock inte för min sambo (som idag jobbar 20% i bolaget) utan då skall det betalas en marknadsmässig lön för arbetet som utgörs. Hon tjänar idag 40,000kr 80% och 10,000kr för dom 20% hon jobbar i mitt bolag, jag får inte bumpa upp hennes lön under föräldraledigheten va?
Räknas ersättningen från skatteverket som lön eller är den separat? (tänker så man lägger sig rätt på brytgränsen till marginalskatt för oss bägge)
Målet är att ha en oförändrad ekonomisk situation under vår föräldrarledighet, jag har 10 miljoner i bolaget som byggts upp under åren och mina konsulter är hyffsat självgående så arbetet som behövs från mig kommer landa på max 4 timmar i veckan för min del.
Hur skall man tänka? Hittade inget bra online från skatteverket för vad som är ok att göra och inte.
Jag brukar ta föräldraledighet istället för semester. Då sänker jag mitt bruttolön motsvarande så att man inte går över brytpunkten för statlig inkomstskatt. Delar man ut efter huvudregeln får man bara ha i åtanke att man sänker sitt utdelningsunderlag här.
Om din sambo är låst till marknadsmässig lön tänker jag att man behöver behandla henne som vilken anställd som helst. Finns säkert andra som kan det här bättre än mig så stannar där.
Helt korrekt. Du får inte bumpa upp hennes lön under föräldraledigheten då det bryter mot regeln marknadsmässig lön. Detta då hon får mer lön per arbetar dag/timme än vad som framgår av hennes avtal, som är marknadsmässigt satt.
Du får fortsatt ta ut lön då du inte behöver förhålla dig till marknadsmässig lön. Däremot får du inte arbeta och ta ut föräldrapenning samtidigt (alltså samma dag/timme).
*Försäkringskassan. Ja, det räknas som inkomst och du behöver förhålla dig till den ersättningen för att reglera brytgränsen.
Ett sätt är att din fru tar 4 FL-dagar (mån-tors) som “täcker” hennes 80% på sitt dagliga arbete och att hon arbetar i företaget fredag-söndag med marknadsmässig lön för det arbete hon utför. Tre arbetsdagar är ju 60%, dvs 40% mer än hennes nuvarande 20%. Detta får ju då framgå i ett anställningsavtal att hon ökar sin tjänstgöringsgrad.
Hej, jag kan inte reglerna men tänkte på möjligheten att erbjuda kompletterande föräldralön från ditt AB samtidigt som du får föräldrapenning.
Jag jobbar statligt och fick under föräldraledigheten 90% av hela min lön under 300 dagar. Detta innebar att arbetsgivaren betalade 10% av lönen till brytpunkten för ersättning från FK, och 90% av lönen därutöver. Vet ej om det finns begränsning i hur mycket man får erbjuda sina anställda i föräldralön, men upp till 100% av din lön i xx antal dagar borde väl inte vara några problem?? Jag vet inte om det är förbjudet att erbjuda mer än så heller. Det är väl bra om villkoren för detta är nedtecknade, men att få ut föräldralön från arbetsgivaren samtidigt som ersättning är vanligt. Det viktiga är väl att man inte ARBETAR, men lön är ok som jag tolkar det, utan att vara helt säker.
Kanske viktigt att det framgår på lönespec att det är föräldralön och inte ersättning för arbete.